dinsdag 22 april 2014

2000 km met de Giro Surface

Neen, dat is niet nog een ligfiets in de stal, maar een fietshelm. "Skaterstyle". Bedoeld om te dragen op de Kobra en in de Orca, omdat de snelheid met die fietsen toch wat hoger ligt, zoals in: meer dan 30 km/u als kruissnelheid.

Vooreerst: ik heb nog steeds mijn twijfels bij de effectiviteit van een helm op de ligfiets en zeker in de velomobiel. Ik vond nog geen onderzoeksresultaten hierover, dus is het nattevingerwerk.
Voor gewone fietsen is dit een mooie informatiebron, maar een ligfiets betekent toch een heel andere houding en dus ook wellicht een ander "first contact" bij een aanrijding of valpartij. Met een velomobiel zal het weer anders zijn, want daar zit je in je voertuig. De enige manier om met je hoofd in contact te komen met de buitenwereld is als je omgaat.

Toch kies ik ervoor om (meestal) een helm te dragen. Dat werd dus de Giro Surface.




Daarmee is, zoals in de titel staat, ondertussen ruim 2000 km ervaring opgedaan.

Wat het uiterlijk betreft, zijn de meningen verdeeld. Mensen zijn duidelijk niet gewoon aan zo'n helm. Dat merk je aan hoe je begroet wordt: "piloot", "soldaat", "kajakker"... In elk geval is de Giro prima afgewerkt en erg sober van uitzicht. Ik koos bewust voor de "titanium" uitvoering, omdat felle kleuren in de velomobiel toch niets uitmaken (je ziet me amper zitten).



Qua pasvorm valt er niets op aan te merken: met het stelwieltje achteraan kan je de helm snel en precies aanpassen. Met een ander stukje aan de achterkant (binnenin) kun je instellen of de helm meer voor- of achterover moet staan, naargelang de vorm van je hoofd. Als ik dat vergelijk met de Ekoi City+ die ik voordien sporadisch gebruikte, is het comfort op dit vlak alvast stukken beter.
Ook de kinriem is prima te regelen en die lijkt nog niet verlopen te zijn: de afstelling blijft mooi gelijk. De sluiting hiervan is al even prima: eenvoudig, degelijk en snel te bedienen.

De helm is wel zwaarder (456 g) en het materiaal van de schaal is veel dikker. Toch merk ik er niets van, als gevolg van die prima pasvorm.

Het klepje vooraan is tegelijk een voor- en een nadeel: het houdt de zon wat meer uit de ogen, maar je zicht naar boven is iets beperkter. Dat klepje zit altijd in het zicht. Bezwarend is dat niet, maar het is er wel. Anderzijds zorgt het mooi voor wat schaduw op je ogen en dat is heel wat interessanter dan dat iets beperkte zicht.



De ventilatie is iets bijzonders: aan de buitenkant zie je een beperkt aantal ventilatie-openingen, maar aan de binnenkant zijn wat luchtkanalen aangebracht, waardoor de lucht wat vrijer kan stromen over mijn hoofd. Tot nu was dat ruim voldoende, maar ik verwacht dat dit geen ideale zomerhelm zal worden.


 
De luchtkanalen zijn aan de binnenkant duidelijk te zien
In de (zachte) winter beviel de Surface prima en ook in het voorjaar werd warmte (nog) geen probleem. Omdat de afstelling zo vlot verloopt, is het absoluut geen probleem om er 's morgens een helmmuts onder te dragen en die 's avonds uit te laten. Op enkele seconden is de helm bijgesteld.

Een dikkere schaal en wat meer buffermateriaal (polystyreen ofte piepschuim) maakt meteen een helm met een grotere omvang. Dat heeft zo zijn gevolgen. Ten eerste zou dit moeten betekenen dat de veiligheid verbetert, maar dat hangt natuurlijk samen met het gebruikte materiaal en de constructie. De dikkere schaal betekent vermoedelijk ook dat de levensduur wat langer wordt. Dat hangt natuurlijk ook af van hoe die reageert op veroudering, op de invloed van UV, ...
Een grotere omvang kan binnen het gegeven "velomobiel" conflicten geven met het dakje. Dat valt bij mij toch mee: enkel bij het draaien van mijn hoofd - en dan spreken we over pakweg 90° - stoot de helm al eens tegen de rand van het dakje. Dat is erg afhankelijk van een aantal factoren. Bij de Orca heb je bijvoorbeeld drie maten van zitblokjes en die bepalen hoe hoog het zitje staat. Ook de helling van de rugleuning en de vorm van het dakje zullen daarin meespelen.
Als je zonder dakje of kap rijdt, maakt dat natuurlijk niets uit.

Een ander comfortaspect is wel manifest: als ik de helm draag in de Orca zonder dakje noch schuimdek, wordt de Surface luidruchtig. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de vorm van de schaal rond de oren. Rijden met of zonder helm in die omstandigheden maakt duidelijk verschil. Eigenlijk zou je hiervoor decibelmetingen moeten doen, maar het lijkt me aangewezen om in die omstandigheden oordopjes te dragen. Hierbij moet ik opmerken dat ik dit (nog) niet vergeleken heb met andere helmen, dus kan ik niet zeggen of de Surface hierin anders is.

Ook bij het rijden zonder dakje of minivizier en aan hogere snelheid, lijkt de klep vooraan een rol te spelen als windvanger. Dan lijkt het erop dat die ervoor zorgt dat de helm wat achterover geduwd wordt. Nu is dat misschien wel vervelend, maar het rijden zonder óf het dakje óf het minivizier zorgt ook voor veel meer geluiden, omdat de wind dan recht op mijn hoofd zit en dat is duidelijk nog minder comfortabel.

Al bij al is het een helm waarvan je snel vergeet dat je die op het hoofd hebt. Voor zowat € 60 heb je dan een prima stukje veiligheid erbij.

4 opmerkingen:

  1. Duidelijke foto's Jan, dat maakt dat ook deze helm voor mij niet interessant is. De schaal is zo dik dat ik gegarandeerd met de kap in aanraking kom, en dat ervaar ik als erg hinderlijk. De enige helmachtige die goed te dragen is onder de "Schermerkap" is de Smart-cap, die geeft geen irriterende ongewilde aanrakingen met de binnenzijde van de kap. Ik hoop ooit nog eens een "echte" helm tegen te komen die wel onder de kap past, ik draag het ding altijd als ik fiets, ook in de VM.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit weekend op een oud koersfietsje wat kasseien afgedenderd in de Vlaamse Ardennen. Voor de eerste keer in mijn leven wou ik dat ik een helm op had. Vervolgens realiseerde ik me welk een niveau van veiligheid ik gewend ben in een trike of WAW. Liever 100 km/u in een WAW dan 40 km/u op een racefiets. Echt waanzin, zo met je kop vooruit. Om van dat lateraal belast balhoofdbuisje nog te zwijgen.

    Kwaad zal het wel niet kunnen, een helm in een velomobiel. Onderzoek wijst trouwens uit dat het dragen van een helm in de auto de veiligheid significanter vergroot dan op een fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik herinner me beelden van iemand die met zijn VM omgegaan was: "niet voor gevoelige kijkers". Zou een helm in dat geval verschil gemaakt hebben? Er is, voor zover ik weet, gewoon geen onderzoek op dat vlak. Het is en blijft dus nattevingerwerk.

      Verwijderen
  3. @Adri Manhave, wij hebben een mooie leren helm gevonden, ik zetten een foto ergens op gentseliggers.net.

    BeantwoordenVerwijderen