zondag 20 april 2014

???

Onlangs, aan de Albert Heijn aan de Overpoort in Gent, was ik nog niet uitgestapt toen een koppel vroeg of ze een foto mochten maken (natuurlijk). Tijdens het afsluiten van de Orca draaide alweer iemand rond de velomobiel.

Archieffoto (Vrijdagmarkt, Gent)
Bij het buitenkomen maakte iemand de opmerking: "daar moet je toch gigantisch op aangesproken worden?", terwijl alweer een ander persoon de Orca vanuit alle hoeken vastlegde op zijn mobieltje. Terwijl ik de boodschappen in de fiets legde, vroeg de volgende al wat dat is...


Het is inderdaad zo dat de Orca nog veel meer tot vragen en opmerkingen leidt dat de Alleweder en dat wil wat zeggen.

Hieronder volgt een overzicht van de frequentste bemerkingen. De vragen en bemerkingen zijn in categorieën in te delen.

Interesse
"Hoe snel rijdt dat?"
"Is dat een fiets?"
"Moet je daar zelf in duwen of zit er een motor in?"
"Is dat niet erg moeilijk om mee te rijden?"
"Hoe moet je daarmee sturen?"
"Waarom rij je eigenlijk met zoiets?"
"Zelf gemaakt?" (werd met de Alleweder veel frequenter gevraagd)
"Zoiets heb ik nog nooit gezien" (en dat in de stad waar de WAW ontwikkeld is)
"Waar kun je dat kopen?" 
"Waar moet je daarmee rijden?" of "Mag je daarmee op het fietspad?"

Opmerkingen uit bezorgdheid
"Je zou er beter een vlag opzetten, dan zou je meer opvallen"

De velomobiel als aanleiding om de eigen mening te verkondigen
"Ik vind zoiets erg gevaarlijk" (nou, ik vind auto's veel gevaarlijker)
"Je ziet dat bijna niet" (hoe kun je er dan een opmerking over maken?)
"Wie daarmee rijdt, doet dat enkel om aandacht te trekken" (ja, hoor, zal ik even een berg geld uitgeven, gewoon om op te vallen)
"Wat? € 10.000? Daar koop je beter een auto voor!" (wel, met de Orca is het ongeveer afgelopen daarmee. Bij een auto begint het pas: verzekering, belastingen, brandstofverbruik, ...)
"Je zou beter met een normale fiets rijden"
"Ze zouden dat beter verbieden"

Kwetsende reacties
Luidkeels, al wijzend, in lachten uitbarsten
"Wat een belachelijk bakje is dat"

De zaken uit de eerste categorie leiden geregeld tot een boeiend gesprek, met mensen die oprecht meer willen weten. Dan gaat de kap open, wordt de Orca van binnen en van buiten gekeurd en wordt ik bedankt voor de tijd die ik nam om te antwoorden. Voor de vlag-opmerking wil ik ook nog wel tijd maken, maar voor categorie drie en vier is het meestal de moeite niet om te reageren. Boter aan de galg... Dergelijke opmerkingen acht ik ook niet echt uitnodigend om op in te gaan.
.

8 opmerkingen:

  1. Ik krijg met de Roeifiets ook altijd veel meer vragen dan met de XS.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jan,

    Zeer herkenbaar voor de meeste velomobielrijders denk ik. Een groot deel van de opmerkingen krijg ik ook, aan categorie kan ik er nog 1 toevoegen die mij zeer frequent gesteld word: Hoe lang doe je er over? (alle lokale inwoners kennen mijn woon-werkafstand) Ik antwoord zeker op de eerste categorie ook beleefd, maar vraag me dikwijls af waarom men zoveel interesse heeft in mijn reistijd......... Wat heeft iemand aan die kennis? Dat is enkel voor mezelf en mijn gezin van belang volgens mij, dat ik langer reis met de VM dan met de auto lijkt me duidelijk. Dat ik de keuze van fietsen maak boven die van de beschikbare auto, is persoonlijk, dat ik door een deel van de vragenstellers voor ietwat merkwaardig word aangezien om die reden daar kan ik niet van wakker liggen!
    Allen die fietsend naar het werk verplaatsen hebben daar hun eigen reden voor, ik voel me er gewoon prettiger bij.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Wie daarmee rijdt, doet dat enkel om aandacht te trekken"
    Als we nu eens alle auto's die gekocht zijn om op te vallen ff eens "op een hoopje moesten gooien",
    dan zou dat een groot hoopje worden vrees ik.
    Zelfs nu worden er nog veel auto's gekocht "om te tonen wie ik ben".
    En de autoreclames van de laatste maanden hebben er ook op ingespeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De laatste tijd hoor ik erg vaak: wat een coole fiets is dat zeg! Nou, da's mooi, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad mooi. Ook met de Orca hoor ik dat meer dan met de Alleweder. Qua styling is die ook heel wat strakker.

      Verwijderen
  5. liggende fietser
    awel dat is nu een antwoord dat ik ook al enkel malen heb gegeven .
    heb nog maar een een paar keer gehad dat ik "uitgelachen" werd en dat was door een groepje pubers die rond een volledig verkrachte ( lees op en top gestickertunede ) bmw stonden met hun broek bijna tot op hun knieen en klakske scheef op . dus die hun opinie trek ik me dus echt niks van aan .
    werd onlangs aangesproken door een koppel van in de 70 en die had me al eens zien rijden en dan eens opgezocht wat het was en wat het koste .
    en daar kwam uiteraard de opmerking voor dat geld heb je een kleine auto . maar hij begreep dan ook direct wat ik bedoelde met " deze kost vanaf dan bijna niks meer " .
    dat van die reistijd heeft denk ik te maken omdat mensen willen vergelijken met een auto en ik moet zeggen dat ik dat wel een redelijke vraag vind .
    zeker als ik dan vertel dat ik smorgens maar een kwartier verlies en savonds rond de 10 minuten win en me veel beter voel .
    de aandacht dat het trekt kan ik mee leven maar zou het liever wat minder hebben .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het over reistijd gaat, is het antwoord genuanceerd. Woon-werk van deur tot deur betekent voor mij 20 min met de auto (zeer vlotte verbinding) en 40 min met de Orca. Maar daar moet je weer bijtellen dat je ondertussen aan je conditie werkt, je ecologisch verplaatst en ook veel meer ontspannen onderweg bent. Afhankelijk van het belang dat de andere persoon hieraan hecht, zal hij/zij je wel of niet begrijpen. De vergelijking met de auto is begrijpelijk, maar houdt veel meer in dan puur de verplaatsingstijd. Dat geldt ook voor een bukker. Als ik bijvoorbeeld van thuis naar het stadscentrum fiets, duurt dat een kwartier, van deur tot deur. Met de auto ben je gegarandeerd langer onderweg: de verplaatsing duurt even lang (zone 30, verkeerslichten, enkelerichtingsstraten, ...), dan moet je nog een parkeerplaats zoeken en wellicht een eindje stappen tot aan je bestemming. Dat is een heel ander plaatje. Enfin, die discussie kennen we als fietser allemaal wel ;-)
      Het is trouwens vooral bij die verplaatsingen, naar een drukke plaats, dat je als velonaut met al die interesse geconfronteerd wordt. Dat zijn ook de verplaatsingen die ik meestal met de bukker doe, want daarvoor is die wel praktischer en minder opvallend.

      Verwijderen