(Eerst was dit opgevat als één bericht, maar de lap tekst werd veel te groot, dus is het opgesplitst)
Wie de blog volgt, weet dat ik vorig jaar een eerder uitgebreid onderzoek voerde om te beslissen bij welke fabrikant ik mijn centen zou omruilen voor een velomobiel. De eerste ronde - behoeften bepalen en aan de hand daarvan nagaan welke modellen hieraan konden voldoen - was een theoretische benadering. De tweede ronde, waarna uiteindelijk beslist zou worden, hield het testen in: de elektroMango, de eWAW (Mk III) en de E-Orca werden aan de tand gevoeld.
Om het kort samen te vatten: de Mango voelde voor mij niet goed aan. De helmstokbesturing is daar mee de oorzaak: ik hou er niet zo van. Tussen de eWAW en de E-Orca werd het spannend en de WAW is nog steeds een aantrekkelijke VM voor woon-werk verkeer. Nu, met de WAW IV, is die nog wat attractiever geworden, met de sterk verbeterde afwerking en de erg functionele kap. Maar het werd dus een Orca, die eind december 2013 afgehaald werd in Dronten. De rit naar huis was een gedenkwaardige, heroïsche tocht: de ondersteuning deed het niet en de hele rit werd in stormachtige omstandigheden, met pakweg windkracht 6 op kop, verreden.
Flevobike werkte hard om het probleem met de e-aandrijving op te lossen en slaagde er na ongeveer een maand in: een combinatie van nieuwe elektronica (controller) en nieuwe software deed het niet zoals het hoorde. Sindsdien doet de ondersteuning het prima, met een bereik van tussen 130 en 200 km op vlakke baan.
In augustus werd de kaap van 10.000 km overschreden. Het is dus tijd om even terug te blikken en mijn beslissing te evalueren.
Over die afstand had ik drie lekke banden (waarvan twee tijdens de fietsvakantie in Frankrijk) en dat is het zo ongeveer: één gaatje in de Cx Comp testband (winterband), een doorgesneden Tryker (scherpe steen ging door de SnakeSkin wang, die erg dun is - zo'n band is bedoeld voor asfalt en dat is niet waar ik reed) en ook nog een ontplofte binnenband waar geen doorboring van de buitenband of stootlek aan te pas kwam.
Bij de levering bleek meteen dat er een probleem was met de e-drive, maar dat werd keurig opgelost en ik ben er zeker van de Flevobike aan de hand van die ervaring dat probleem niet meer voorhad.
Verder bleek dat Flevobike een ongelukkige keuze gemaakt had voor de knoppen op de stuurknuppels, maar daar kreeg ik meteen andere en betere exemplaren voor in de plaats (net als Paul, die hetzelfde voorhad). Voor de rest waren er geen noemenswaardige problemen.
De vraag is: zou ik nu, na 10.000 km, diezelfde keuze maken? De velomobielwereld evolueert en het aanbod verandert, dus zet ik enkele zaken nogmaals op een rijtje in de komende berichten.
Goeie cliffhanger, die laatste alinea! 'k Ben benieuwd naar het vervolg...
BeantwoordenVerwijderenLoop je niet wat hard van stapel met "De velomobielwereld evolueert en het aanbod verandert" sinds jij die e-Orca heb gekocht ? Volgens mij is het aanbod e-velomobielen heel erg onveranderd sinds jij een keuze maakte en blijft dat ook nog wel een tijdje zo :-))
BeantwoordenVerwijderenZeker als je overweegt dat de Orca ( waarschijnlijk ) is ontworpen voor e-tractie of in ieder geval met de mogelijkheid voor e-tractie in gedachten. Dat is bij andere velomobielen ( behalve misschien die van Alligt ) meestal niet zo en die kunnen dan waarschijnlijk nooit datzelfde niveau halen.
En als je nu even gewoon op het. vervolg wacht ;-)
VerwijderenMijn interesse is gewekt.. Kunnen we uit de afgelegde kilometers al iets afleiden? 10.000 km in 8 maanden. Enfin, ik zie uit naar het vervolg.
BeantwoordenVerwijderenZou je voor een goed oordeel niet nu eerst 10.000km moeten gaan fietsen met 1 van de andere opties?
BeantwoordenVerwijderenAls je de WAW had genomen had je misschien geen problemen gehad met de electra, geen nieuwe knopjes nodig gehad. misschien wel 5 lekke banden en een gebroken spaak? Je zult het niet weten dus wordt de vergelijking een beetje scheef.
Als ik bij mezelf kijk, ik heb nu de quest 1 jaar. Ik vergelijk hem met mijn Sunrider. Maar dan nog tegen het eind van mijn bezit daarvan. Dus het stuk waarbij die van 30.000 naar 35.000km ging.
En de Quest zit daar toch nog wel een stukje onder. Dus zelfs dat is misschien niet helemaal eerlijk?
En vergelijken met een strada, die ik niet gekocht heb, maar wel even overwogen, wordt helemaal moeilijk dus.
Ben benieuwd naar je vervolg, maar vraag me bij dit soort berichten wel altijd af, hoe eerlijk zijn ze met maar zeer beperkte ervaringen ten opzichte van de andere opties aan het begin.
RJ
Wel, je hebt natuurlijk gelijk in die zin dat ik niet kan vergelijken. Dat deed ik, zeer beperkt, vorig jaar. In deze gaat het puur om de Orca. Brengt die wat ik ervan verwacht had? Zomaar eventjes ettelijke duizenden euro's neertellen om, met het oog op een vergelijking, een tweede (en derde?) VM in huis halen, dat is niet de intentie. Er zijn er niet veel die dat doen.
VerwijderenTof zeg! Zie uit naar het vervolg, mijn interesse is zeker gewekt!
BeantwoordenVerwijderen