donderdag 15 januari 2015

Lichtkanon

Naar aanleiding van de verblindende lichten van schepen, auto's en fietsers en de roep om een laserkanon om in de strijd te gooien, bedacht ik de volgende oplossing.

In mijn voorraadje fietsonderdelen ligt een oude Minoura SG-100N SpaceGrip: een stuk om extra accessoires op een fietsstuur te kunnen monteren.


Op de Kobra zit een Chinese "super"-lamp (Small Sun T013), die 1200 lumen genereert (volgens de gegevens): een echte schijnwerper, met een bereik van 500m.


Op de Orca zit al enkele maanden een aluminiumbuis achter de kap, waar knipperende lampjes op gemonteerd zijn om beter zichtbaar te zijn in het verkeer.


Het idee: wat als ik die Small Sun T013 lamp eens bovenop de Orca zou monteren? De lamp is bedoeld voor montage op een fietsstuur; op een horizontale buis dus. De Minoura SpaceGrip kan hier dienst doen.

De lamp kan bediend worden met een (draad-)afstandsbediening, maar het kabeltje is slechts 60 cm lang en wordt verbonden middels 2,5mm jack stekkers. 3,5 mm is courant: dat wordt gebruikt bij zowat alle hoofdtelefoons voor smartphones en andere audio-apparaten. Via Amazon vond ik wel 2,5 mm verlengkabels in diverse lengtes. Ik koos voor eentje van 2m. Voor pakweg € 3 werd het kabeltje thuis bezorgd. Zo kan ik de afstandsbediening makkelijk binnen bereik een plekje geven: vlak bij de andere lichtschakelaars leek me het meest logisch.

De SpaceGrip werd boven op de "mast" vastgezet.


De schijnwerper kreeg een plaatsje op de buis.


De bijhorende accuset werd achterin de Orca gemonteerd (zit in een waterbestendige neopreen behuizing, die met klittenband kan vastgemaakt worden op een buis).


Door middel van de verlengkabel werd de afstandsbediening in de buurt van de andere lichtschakelaars gemonteerd. 2m blijkt net voldoende te zijn...


Recent, langs het jaagpad, werd de constructie uitgetest.

De ingebouwde schijnwerper (Cyo E)
Small Sun T013
De opnames zijn gemaakt in de P-stand, waarbij het toestel grotendeels zelf de regelingen doet. Hierdoor is het verschil in lichtsterkte niet accuraat weergegeven, maar je krijgt wel een idee.

Conclusie: dat die lamp veel licht geeft, dat wist ik al van bij de aanschaf. Dat de lichtbundel concentrisch is, wist ik ook al. De lamp heeft drie standen: de hoogvermogensled (Cree XML-T6) aan; de twee laagvermogensleds (Cree XPE-R2) (andere kleurtemperatuur ook: geler) aan of alle drie de leds. Daarnaast is er nog een "strobe" stand, waar je in de praktijk niets mee kunt aanvangen, want dan lijkt de Orca op een voertuig van de nooddiensten (misschien wel handig om snel door een centrum te raken).

Zo lang er niets is dat het licht weerkaatst, wordt de route voor me duidelijk meer verlicht. Echter: zodra er een reflecterend bord of paneel opdoemt, wordt ik verblind door het weerkaatste licht. Doordat de lamp licht uit het centrum gemonteerd is - iets links van het midden - is er behoorlijk wat strooilicht op de linkerflank van de Orca. Dat licht vermindert dan weer het effect van de sterke lichtbundel die voor de velomobiel op het wegdek valt.
Het licht dat je op de foto op de neus ziet, merk ik niet vanuit de Orca.

Na een poos schakelde ik de schijnwerper weer uit en zette de rechter koplamp (een BuM Cyo E) aan, die ook recht vooruit gericht is. Die geeft minder licht dan de "kleine zon", maar de bundel is beter gericht, het lichtpatroon is functioneler als fietsverlichting en er is geen verblinding op de flank van de Orca aangezien de originele lampen in de neus zitten.

Mocht de lamp exact in het midden kunnen, dan zou dit wellicht beter zijn (geen reflectie op de flank), maar de lichtbundel blijft minder goed en er gaat teveel licht verloren. Maar om verblindende tegenliggers te wijzen op het probleem, zal het wel werken.

Dat heb ik dan ook al enkele keren toegepast op het ogenblik dat een "sportieve" fietser met een mountainbike of racefiets me verblindt. Dat doet die wellicht ook met zo'n goedkope Chinese lamp. Eerst geef ik een lichtsein met de "kleine zon" en als dat niet begrepen wordt, gaat die vol aan. Eens zien wie er eerst in het water belandt...

Wat ik ook bij gebruik op de Kobra al merkte: de meegeleverde 16850 accu's zijn rommel. Die kan ik natuurlijk wel vervangen door iets beters, want zoals het nu is, is de opgeven autonomie (3,5u) ver van realistisch: 1 uur benadert de werkelijkheid veel beter. De vraag blijft of dit de moeite is, aangezien de lamp zelden benut wordt.

6 opmerkingen:

  1. Bij accuworld in Apeldoorn heb ik voor allebei mijn lampjes nieuwe accu's laten maken. Vorig jaar was de eerste originele accu kapot en nu de tweede.

    Zo'n nieuwe accu kostte mij €30,- en nu branden de lampjes 2 weken woon-werk-verkeer. Dat is bijna een uur per dag en 8 dagen lang. Dus een brandtijd van bijna 10 uur, want ze waren vanavond nog niet echt leeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het accupack zitten 4 18650 cellen. Die kan ik eruit halen en vervangen door nieuwe en uiteraard betere. Dat is geen probleem. De kwestie is eerder: is het de moeite waard? De lamp wordt weinig gebruikt, want is enkel een aanvulling (en dan nog: ik denk niet dat dit lang zal blijven, wegens overbodig). Voor de wel degelijke en noodzakelijke verlichting in de Orca wordt een door Flevobike geleverd LiPo accupak gebruikt, dat zowat 30 u mee gaat (11,1V / 6,75 Ah). Het gaat er vooral om dat de opgegeven autonomie absoluut niet realistisch is. Vermoedelijk gaat dat ook op voor de hoeveelheid licht (lumen), maar dat is wel ruim voldoende en meer dan dat.

      Verwijderen
  2. Hoi Jan,
    Ik volg je ondertussen al een tijd en het viel mij opeens op dat mijn blog niet in jouw bloglijst voorkomt. Als hier een goede reden voor is, dan is dat uiteraard prima. Maar mocht je er gewoon niet aan gedacht hebben, dan zou ik het fijn vinden als je mij zou toevoegen.
    Gr. Wim

    http://roeifietsen.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De foto's laten wel goed het verschil zien tussen de normale lamp en het lichtkanon. Dat zo'n kanon verblind is geen nadeel, want mijn gewone verlichting is voor mij wel genoeg, maar tegenliggers dimmen er zeer slecht op. Daarom staat het lichtkanon aan de linkerspiegel ook recht vooruit gericht, maximaal verblindend.
    Daar hebben zelf bus- en vrachtwagenchauffeurs respect voor! En als er geen tegenliggers zijn, is de 1800 lumen zeer welkom om de echte donkere stukken en afdalingen goed in 't zonnetje te zetten.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen