dinsdag 20 januari 2015

Mannen maken plannen...

2014 was voor mij het Orca-jaar: 14000 km legde ik ermee af. Dik de helft was woon-werk verkeer, maar dat betekent toch nog ettelijke duizenden kilometers recreatief fietsen er bovenop.
Noordzeeroute, ergens in Nederland

Of het er dit jaar evenveel worden, weet ik niet en dat is ook niet zo belangrijk. Wel leerde ik dat meerdaagse trips best leuk kunnen zijn, mits de nodige voorbereiding. Daarvan wil ik er dus in 2015 weer enkele doen.

Mogelijke doelen:
  • vrienden bezoeken in het uiterste oosten van Picardië; op zo'n 200 km van huis, in de richting van Metz. 200 km, dat is één dag rijden.
  • een weekje naar Friesland (of Denemarken): Friesland ligt op pakweg 400 km en dat betekent 2 dagen rijden.
  • de Ardennen voor een week: Ravels verkennen (fietsroutes op oude spoorlijnen)
  • het jaarlijkse ligfietstreffen is deze keer in de buurt, maar wel vanaf vrijdag tot zondag
  • het velomobieltreffen van de Limburgse Liggers is dan weer twijfelachtig, wegens een student in huis die dan hard moet werken voor de komende examens.
  • de Vlaamse Ardennen nog wat beter en uitgebreider leren kennen. Dit rurale gebied is ideaal speelterrein om te fietsen en ligt bij wijze van spreken in de achtertuin.
  • een nieuwe poging ondernemen om de Oliebollentocht mee te rijden, waar die dan ook mag plaatsvinden.
Een echt grote fietsreis zoals vorig jaar zit er niet in. De volgende zomer trek ik waarschijnlijk de bergen (Franse Alpen) in met vrienden en dan wil ik de verplaatsingstijd veel korter houden. Het is wel mogelijk dat de Birdy of Trek mee gaan, met de Cyclone erachter. Maar het kan evengoed de deelauto worden en dan kan ik veel luxueuzer kamperen.

Ook variatie is een wens: zowel lange, vlakke ritten als wat intensere in minstens heuvelachtig gebied. Voor iets wat op bergen lijkt, moet ik al naar de Vogezen trekken.

Om een actieradius van 200 km te halen met de E-Orca wil ik werk maken van het uitbreiden van de ondersteuning: er moet een tweede accu bij. Omdat hier heel wat mogelijkheden voor zijn, gaat er zeker weer het nodige studiewerk aan vooraf. Daarover schrijf ik nog wel een stukje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten