vrijdag 2 januari 2015

The day after

... new year.

2 januari: een stralend blauwe lucht en voor januari behoorlijk zacht (ongeveer 5° C). Geen sneeuw, droog, een matige zuidwester, dus ideaal weer voor een eerste tochtje dit jaar.

Ik haalde een route van de voorbije zomer van onder het stof, verwijderde het dak van de Orca om te genieten van de mooie hemel en de kleurenpracht van de natuur en vertrok tegen 16u voor een ritje van pakweg 40 km. Richting: de Vlaamse Ardennen of toch de aanzet ertoe, zijnde Oosterzele en Sint-Lievens-Houtem.

De start bracht me - hoe kan het anders - langs de oevers van de Schelde.

Schelde, Melle
Schelde, Melle
De eigenlijke start van deze tocht ligt aan het station van Melle. Van daaruit gaat het naar de instelling "Caritas" en verder naar Bottelare via allerlei kleine weggetjes, maar prima geasfalteerd en héél rustig.

Ergens in de omgeving van het Gentbos
Het landschap is hier schitterend: glooiend, wijds, open. In deze omgeving ploeterde ik dit voorjaar door diepe voren op landwegen.

Uit een voorjaarsrit
Dat stukje vermeed ik deze keer.

Het ging verder richting Moorsele en zo naar Sint-Lievens-Houtem.

Moorsele
Ondertussen zakte de zon naar de einder en zette zo het hele landschap in een oranjerode gloed.

Bij Sint-Lievens-Houtem
Geen nood: dit is een tegenlichtopname. In realiteit begon het stilaan te schemeren. De temperatuur zakte langzaam, maar het bleef heel zacht. De route leidde me verder langs Gijzenzele, over de E40 en weer richting Melle. Daar ging het weer over de Schelde en ondertussen zag ik de maan boven de bomen schijnen.

Melle, langs de Schelde
Hier was ik in mijn achtertuin. In Heusden is enkele jaren geleden een overstromingsgebied aangelegd.


Van hieruit is het nog amper tien minuutjes tot thuis. Er zijn slechtere manieren om een heerlijke wintervakantiedag door te brengen...

3 opmerkingen:

  1. We hadden beter afgesproken. Ik ben rond 15u45 een ritje gaan maken van 50 km. Deze keer een gewoon rondje langs de Schelde naar Uitbergen en terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dacht ik onderweg ook aan, maar het was een beslissing van het moment zelf. Niet gepland. Afspreken is dan moeilijk.
      We zullen er eens voor afspreken een keer jouw Orca er ook is ;-)

      Verwijderen
    2. Bij mij was het ook een beslissing van het ogenblik zelf.
      Het weerbericht op 1 jan. had iets anders voorspeld dan het mooie weer dat ik buiten zag.
      En dan komt direct het gevoel om een avondtochtje te maken (na 17u30).
      Maar omdat de zon zo zalig lachte heb ik veel vroeger de Grasshopper "opgetuigd".
      Uiteindelijk zo rond het zelfde uur als jij de Orca "buiten sleurde".

      Er is een verschil, ik dacht er pas aan toen ik bovenstaand bericht op je blog las.

      Verwijderen