zaterdag 17 januari 2015

Vlotte service bij Flevobike

Tijdens het voorbije weekend reed ik nog een een "heroïsche" rit: met stormwind en striemende regen naar Leuven en terug op twee dagen (95 en 80 km). Op zich was dat best leuk, op de lekke banden en de gesneuvelde claxon na.

Die banden, daar heeft Flevobike niets mee te maken. Da's een kwestie van (poging tot) herstellen en vervangen. Na het wisselen van de buitenband had ik daar overigens geen probleem meer mee.

De claxon, dat is een andere zaak: het beugeltje waarmee die vastgezet wordt, was gebroken. Maandag bracht ik Flevobike hiervan op de hoogte. Dinsdag kreeg ik een antwoord van Arjan Vrielink: ze hadden dat niet op voorraad, maar hij zou zo'n stuk voor me maken en het opsturen. Amper twee dagen later, op donderdag, zat de beugel in de bus.


De metalen strip links is waar het om gaat. De rest zijn componenten voor de kabel voor de snelheidsmeter: die werkt sinds vorige zomer niet meer. Omdat het metalen stuk toch moest bezorgd worden, was dat meteen de gelegenheid om een nieuwe kabel mee te laten sturen.

Sneller dan dat kan ik het niet verwachten, zou ik zo zeggen. Dat is het fijne aan die velomobielfabrikanten: het wereldje is erg klein; het gaat meer om vrienden en kennissen dan om zakenrelaties. Natuurlijk moet ik het zelf wel even monteren, maar hoe moeilijk kan het zijn om een moertje los te draaien en een beugel te vervangen?

2 opmerkingen:

  1. Om de slotvraag te beantwoorden: dat zal in dit geval wel niet zo moeilijk zijn, maar ik ken een geval...

    Ik wilde de armleuningen van mijn Ikea Verksam bureaustoel eraf halen. Die zaten elk vast met twee inbusschroeven. Die dingen zaten zo gruwelijk vast dat een normale inbussleutel niet werkte. Met het lange verlengstuk op het T-stuk uit de 1/2" doppendoos ging het wel; met de boormachine met impulsstand ging het uiteindelijk nog redelijk. Behalve dan #4; daar draaide de inbus rond (nog voor ik de boormachine erbij had). Daar dus een gleuf in geslepen en dan met een groot gleufbit; dat ging ook niet van harte. Dan maar de gasbrander erop gezet en het nog eens geprobeerd; uiteindelijk gelukt.

    Wat blijkt nu? Ikea had rode loctite onder een of ander folie op de schroeven zitten. Erg fijn om er voor te zorgen ze niet los trillen, maar "een beetje" vervelend als je het juist los wilt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, ook hier: de moer losdraaien kostte weinig moeite. Om de boel weer vast te draaien, dat hield wel wat meer in. De moer zit op een Torx-bout die aan de binnenkast van de behuizing voor de kettingloop zit. Om die bout vast te houden, moest dus de onderkant van die behuizing eraf. Moeilijk is het niet, maar het betekent wel 10 bouten losdraaien, een alu-plaat eraf halen, boutje vasthouden met een lange Torx-sleutel (gelukkig heb ik dat) en de plaat weer op zijn plaats zetten. Uiteraard is zo'n steun niet bedoeld om geregeld af te breken ;-)

      Verwijderen