Het resultaat: een Nexus 2. Dat bestaat niet, maar als van de Nexus 8 nog twee versnellingen werken, dan wordt dit een naaf met 2 versnellingen, toch?
De oorzaak was meteen duidelijk: de uitsparing rond de as was niet groot genoeg, waardoor het externe deel van de naaf geblokkeerd raakte.
Op deze foto zie je, onder het bleke middendeel, dat de naad niet mooi aansluit. De oorzaak is dat de uitsparing rond de as niet groot genoeg is voor deze fiets: een geleider van de versnellingskabel zit in de weg.
De oorzaak van de problemen: naafbediening en geleider |
Er moest dus een manier verzonnen worden om dit netjes bij te werken.
Gisteren haalde ik dan maar een freesje boven om die kast op maat te maken.
Met een schuurrolletje op de multitool en ingesteld op het maximale toerental kon ik dit heel mooi weghalen.
Om het helemaal netjes te krijgen, werd ook het stuk dat de as afsluit wat bijgeslepen, zodat ook dit erop kon.
"Universele" afdekkap: niet voor een Trek Manhattan zonder knutselen |
Nu heeft hij weer de beschikking over 8 versnellingen, zoals het de bedoeling is.
Ik vermoed dat de reguliere fietsenmaker hier niet aan wil beginnen: dat kost teveel tijd en wordt dus erg duur. Eigenlijk is het dus de klant die er moeite mee heeft. Ik kan me voorstellen dat je er geen idee van hebt hoeveel werk dit kan zijn, indien je het nog nooit meemaakte. Dan krijg je commentaren als "een uur om een kettingkast te vervangen? Ik zou het zelf op de helft van die tijd kunnen!"
Ja, hoor, probeer dat maar eens...
De Trek Manhattan zou er weer tegen moeten kunnen voor een poosje.
Een aandachtig kijker zal wel zien dat er Schwalbe Little Big Ben (40-622) banden op liggen. Ondanks de lage prijs (€ 15 betaalde ik) zijn het prima bandjes. Nog geen lekken gehad (en dat op een studentenfiets), nog geen spoor van slijtage, een aangenaam stuurgedrag en behoorlijk wat grip. Ideaal voor zo'n fiets, aangezien er geen plaats is voor bredere banden.
Kosten: € 18 voor het onderhoud van de naaf (gedemonteerd wiel, zonder band) binnengestoken en € 20 voor een nieuwe spaak en kettingkast.
Hoi Jan,
BeantwoordenVerwijderenZiet er weer keurig uit. En inderdaad altijd veel meer werk dan je tevoren zou denken.
Je zoon boft met zo'n vader met gouden handjes!
Groet
Erwin en Tante Lies
Nuis het zijn beurt: net zoals op de andere fietsen, moet hier een achterlicht op komen dat op de naafdynamo aangesloten wordt (een Philips Lumiring). Daarvoor moet een draad getrokken worden en bij deze fiets loopt die door de onderbuis. Zoonlief zijn examens zijn net achter de rug en nu heeft hij een week vrij: prima tijd om dat klusje te klaren.
VerwijderenJe had er even wat extra werk aan, maar daar heb je dan ook eer van! En zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal.............
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Keurig, ik ben ook wel eens een tijdje met zo'n kettingkast bezig geweest.
BeantwoordenVerwijderenUiteindelijk heb ik het met een tie-wrap opgelost ;-)
Goede oplossing !
BeantwoordenVerwijderenEven geen inhoudelijke opmerking maar een over het kleurengebruik van dit blog: ben ik de enige die dat oranje-geel op grijs moeilijk leesbaar vind? Ik lees heel veel blogs en iedere keer valt het me weer op dat als dit blog langskomt dat dit het moeilijkste leesbare blog is door de opmaak.
BeantwoordenVerwijderenIk heb er geen enkel probleem mee, en ben toch ook al aan de bril met leesgedeelte............
VerwijderenBelle, je bent de eerste die dit opmerkt. Ik wijzigde een hele poos gelden de opmaak, achtergrondkleur en letterkleur, precies omdat ik toen die opmerking gekregen had... Voor één lezer kan ik het moeilijk veranderen. Mochten er nog gelijkaardige opmerkingen komen, dan wil ik het wel veranderen.
VerwijderenOp de computer heb ik er ook geen problemen mee om het te lezen maar meestal lees ik de blogs op mijn iPad mini. Erwin heeft dezelfde achtergrondkleur met witte letters en dat geeft meer contrast.
VerwijderenBelle, er is een opmaak voor computerschermen (oranjegeel op donkergrijze achtergrond) en een andere voor Google Mobile, met witte letters. Dat stelde ik zo in op een avond rond de Oliebollentocht in 2012.
VerwijderenIk heb geen moeite met de leesbaarheid (en ben 52). Maar het mooiste van je verhaal vind ik dat je een dremel MET snoertje gebruikt. :-)
BeantwoordenVerwijderen