donderdag 12 februari 2015

Mooi-weer-fiets

Sinds december 2013 is mijn fietspark uitgebreid met de Flevobike E-Orca. Van de 16000 km die ik vorig jaar fietste, nam die velomobiel er 14000 voor zijn rekening.
De Valenteyn Kobra stond er beteuterd bij, want daarmee fietste ik amper 350 km...

Wat doe je daarmee? Als het zo doorgaat, neemt die enkel plaats in en dat is zonde: een fiets dient om mee te rijden. Dus moet ik er meer mee rijden of hij gaat de deur uit.

Vandaag was het, alles wel beschouwd, een mooie dag. De temperatuur lag vanmorgen net boven het vriespunt en klom tegen de middag tot zo'n 6° C. Voor halfweg februari voelt dat aan als subtropisch. Daarenboven lag de weg er poerdroog bij.

Het weer was dus ideaal om nog eens te proeven van het fietsen met de lage racer. Een open fiets betekent wel wat aanpassingen: ik had een extra laagje aan (regenjas met membraan), dikkere handschoenen (in de Orca rij ik, ook in de winter, vaak zonder), een lange, gevoerde fietsbroek, een helmmuts en fietshelm.



En jawel: het was weer genieten. Met een kruissnelheid van 32 km/u ging het niet veel trager dan met de Orca en het geeft een heel ander gevoel.

In de voormiddag klaarde het zelfs op en de zon brak door de wolkensluier. Voor de rit terug ging de jas in de fietstas, net als de helmmuts. In de bril werden de transparante glazen vervangen door zonwerende. Omdat ik deze keer een lichte rugwind had, steeg de kruissnelheid naar 35 à 37 km/u. Wat rijdt deze fiets fijn!

Nadelen zijn er ook, natuurlijk, maar die kende ik al. Zo is de Kobra ongeveerd en met 28mm bandjes op 7 bar is dat beenhard. 
Het kussen ventileert absoluut niet en de balhoofdbuis is net te kort afgezaagd, waardoor er geen plaats is voor een borgmoer. Dat betekent dat het balhoofd voortdurend lostrilt en al rijdend weer aangedraaid moet worden. Niet erg, maar je moet er wel aan denken.
Tenslotte is de Kobra gemaakt voor grotere mensen. Doordat ik de trapas dichter bracht, kom ik met mijn benen net tot tegen het stuur en rechts raak ik ook de armen van de sidepull voorrem. Erg? Neen, hoor, maar ideaal is het ook niet.
De draaicirkel is ongeveer die van een Quest...

Anderzijds is het een fiets die behoorlijk snel is en door zijn eenvoud erg betrouwbaar. Ook ligt hij prima: twee jaar geleden reed ik er op één dag 170 km mee en dat bleek helemaal geen probleem. Eigenlijk is het de lig-tegenhanger van een racefiets en dat was ook zijn doel. Deze Kobra werd in het verleden namelijk gebruikt voor indoor-ligfietsraces en daar schijnt hij geknipt voor te zijn!

Dit jaar zal hij toch wat meer kilometers doen. De eerste 45 zijn alvast achter de rug.

6 opmerkingen:

  1. Zo'n fiets verdient beter, maar je ziet vaker bij mensen met een VM dat de open ligger weinig wordt gebruikt. Ik fiets naast mijn Quest best vaak op mijn Thys 209 roeifiets. Heel fijn om te doen en toch een beetje een andere tak van sport.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb me ook voorgenomen om de Kobra dit jaar wat meer te gebruiken. Het blijft in beide gevallen fietsen, maar de beleving is toch wel verschillend.

      Verwijderen
  2. Ik wisselde gisteren ook mijn vm in voor de Thys209.
    beetje fris maar best te doen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat dit inderdaad niet geldt voor de combi VM-Roeifiets.

    Roeien vind ik zoveel leuker dan fietsen. De 209 is dus echt een blijvertje.

    De Roeifiets is ook echt mijn fiets om tochten mee te maken.
    De VM is voor woon-werk-verkeer en voor de koude winterritjes met de ligfietsclub LOL.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar. Vorig jaar meer dan 19.000km gefietst waarvan slechts een kleine 500 met de M5 LowRacer. Deze heb ik dan wel pas in juli gekocht. Na vervanging van een paar onderdelen was de fiets pas eind augustus rijdbaar dus dat moet dit jaar beter kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maandag de Crysbike, dinsdag de Cheetah, woensdag de Thys 222 Revolver, vandaag Crys, morgen?

    BeantwoordenVerwijderen