Toen ik vorig jaar in mei naar Dronten reed, kreeg ik van Flevobike een set Schwalbe Marathon 40-406 mee om te evalueren. Ik liet ze weten dat dit nog wel even zou duren, want ik wilde eerst de Trykers grondig aan de tand voelen.
Ondertussen zijn we in 2015 beland en de Marathons - ook wel Marathon Greenguard genoemd - hebben er ondertussen zowat 5000 km op zitten. Dat is een mooie stand om er wat over te vertellen.
Eerst wat ik voordien al rapporteerde: vergeleken met de Trykers zijn ze (iets) luidruchtiger - vermoedelijk door het profiel -, (iets) minder comfortabel - maar niet oncomfortabel - en de grip lijkt marginaal minder. Anderzijds is er na 5000 km nog maar amper iets te merken van slijtage en dat was met de Trykers wel anders!
In januari, tijdens een flinke trip naar Leuven, bij storm en striemende regenbuien, raakte de rechter Marathon lek. Ik vond niets in de buitenband, maar na amper enkele kilometers raakte ook de tweede binnenband lek. In Leuven heb ik de Tryker - die als reserve mee was - weer op het wiel gelegd.
Het voorbije weekend was het stralend weer: 10° C, blauwe lucht en een zonnetje dat aan lente deed denken. De Marathon werd in het mooie licht aan een grondige inspectie onderworpen en nu vond ik wat ik met minder licht niet zag: kleine sneetjes in het loopvlak. Daar moet je echt naar zoeken, want ze zijn niet zichtbaar als je de band niet vervormt of "kneedt".
In twee van die sneetjes vond ik glassplinters, amper 2 mm lang, maar vlijmscherp. In een derde sneetje bleek de splinter zich een weg gebaand te hebben door de antileklaag. Dat is dan weer iets dat ik met de Tryker niet meemaakte...
Uiteraard was het de rechter band die hieronder leed: dit schijnt typisch te zijn omdat die rolt over dat deel van het wegdek dat veel minder gebruikt wordt en waar dus de rommel te vinden is. Het venijnige is dat die glassplinter niet voelbaar was aan de binnenkant. Het sneetje was ook niet te zien. Ik vermoed dat hij er enkel doorkwam als a. de druk hoog genoeg was en b. het loopvlak vervormde op het moment dat het tegen het wegdek kwam.
Moet ik nu Marathon+ gebruiken? Ik denk het niet. De Marathons zien eruit alsof ze 15000 km zullen halen en zelfs meer. Alleen zal ik het loopvlak wat meer moeten nazien op splinters. Positief, tegenover de Tryker, is dus dat de levensduur wellicht het dubbele zal bedragen. Koppel dat aan een lagere prijs en de kilometerkostprijs is spectaculair lager.
Terzijde: achteraan ligt een Schwalbe Energizer Plus 47-406. Die heeft er ondertussen ook al 4000 km op zitten en geeft geen krimp. De grip is prima, het comfort ok en van slijtage is amper iets te merken.
Aangezien de e-assistentie de hogere rolweerstand van Marathon banden wel zal maskeren ( ten opzichte van een velomobiel zonder motor waar je meer rolweerstand zeker opmerkt ) is het waarschijnlijk ook zonder merkbare gevolgen een Marathon te nemen met nog hogere rolweerstand maar nog betere lekbescherming, de Plus.
BeantwoordenVerwijderenIk weet dat jouw Orca een beperkte breedte maat banden kan monteren wat het aandeel aan veercomfort dat een band kan bijdragen natuurlijk automatisch ook verminderd, maar merk jij desondanks dat nog een verschil in veercomfort tussen banden ? Of vind je dat van ondergeschikt belang aan het te behalen kilometrage gezien je een veelrijder bent ?
Wel, omdat de bandbreedte beperkt is tot 40mm en de druk dan meestal ook wat hoger ligt, is het verschil wel minder. Toch merk ik het wel: de Trykers leken hoogfrequente trillingen toch wat meer te dempen. Ook qua rolgeluid is er verschil te merken.
VerwijderenZelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar de M+ zou ook nog stijver zijn. Ook dat heeft gevolgen voor het rijcomfort.
Wat de banden betreft: het zou kunnen dat de kans op lekken nog verkleind kan worden door de druk verder te verhogen. Voordien stond die op 5,5 bar; sinds het voorbije weekend op 6,2. De maximale druk bedraagt 7 bar. De keerzijde is dat het rijcomfort verder afneemt. (maar het is een Orca, dus die blijft comfortabel)
Tot slot moet ik ook melden dat het enkel op die ene rit was dat er een lek ontstond. Het kan dus puur aan omstandigheden liggen: bij storm (windkracht 6), sterke regen en volslagen duisternis zou het kunnen dat ik door een hoopje glas reed zonder het gezien te hebben.
Zoals het er nu uit ziet, is voor de Orca de Tryker een prima zomerband en de Marathon eerder voor de winter. Voor achteraan voldoet de Energizer Plus Prima. Daar komt geen Tryker meer op, want die is er enkel in 40 mm en achteraan kan ik tot 47 gaan, wat ik prefereer.
Prima band, de groene Marathon. Ik ben nu mijn tweede setje aan het verslijten. Zitten er nu een 12.000km op, zonder lek. Er is nog voldoende profiel om zeker de 15.000km te halen en wellicht ook wel 18.000.
BeantwoordenVerwijderenHet vorige setje heb ik na 12.000km moeten wisselen omdat over de gehele omtrek de groene antileklaag zichtbaar was: de uitlijning van de voorwielen was de eerste 3.000km niet goed waardoor toen het profiel al weg was en de groene laag al hier en daar te zien was. Vervolgens konden ze dus nog 9.000km mee.
Ik vind de Plus dan ook het geld, extra gewicht en rolweerstand niet waard.
Al met al: vast niet de snelste band maar nooit hoeven plakken scheelt ook weer tijd.
Met mijn M+ voorbandjes heb ik indertijd 21.000 gehaald (meer was makkelijk mogelijk geweest). Heb even gedacht ze door deze groene versie te vervangen maar heb dat toch maar niet gedaan. Nu zit ik er weer +20.000 aan vast :-)
BeantwoordenVerwijderenAls je snel slijtende bandjes kiest, kun je veel meer variëren en testen ;-)
VerwijderenJe kunt natuurlijk ook de uitlijning ontregelen, met hetzelfde effect, maar dan moet je veel harder trappen...
Dat heb ik dus gedaan, met als resultaat de groene antileklaag blootgesteld aan de elementen reeds na 3.000km. Toen was het tijd iets aan de uitlijning te doen... Kwestie van een verkeerd referentievlak gebruikt hebben bij het uitlijnen met de fiets op de kop.
VerwijderenIk rij sinds een zestal weken met de Green Guards vooraan op de e-Orca. Ik merk geen echt snelheidsverschil met de Tryckers. Ik heb gekozen voor de Marathons voor minder lekken, want de Tryckers waren echt wel kwetsbaar voor het gruis op de weg. Ik vermoed dat ook de Green Guard niet 100% bestand is tegen splinters en spijkers, maar ik denk wel dat het scheelt. Ik heb ervaring met de Marathon Plus op de (e-)WAW maar gezien de beperkte breedte van deze band (35mm) zou ik ze liever niet onder de Orca hebben. Maar vooral op woon-werk-verkeer wil ik niet aan de kant voor een lekke band.
BeantwoordenVerwijderenIk zit nu aan mijn 2de setje greenguards. ik controleer nooit op splinters of glas.
BeantwoordenVerwijdereneen zeldzame keer rijd ik lek (pak 10.000km)
de greenguard maakt inderdaad meer rijgeluid.