donderdag 26 mei 2016

Het is zover: bij Flevobike

Vanmiddag laadden we de Orca op het dak van de auto en vatten we de rit naar Dronten aan. Daar eindigde het voor mij. Mijn compagnon de route ging nog een uurtje verder, naar het verre noorden: Friesland.


De E-Orca voor het bedrijfgebouw van Flevobike
Na dik drie uren, met hier en daar flinke vertragingen, waren we op mijn bestemming. De Orca werd de werkplaats ingerold, waar nog drie nagelnieuwe soortgenoten stonden, in diverse stadia van afwerking. Meteen was dit het moment om even de stand van zaken te bekijken.

Eén van de nieuwe beschikte over een nieuw type achterlicht, met remlicht! Helaas kan dit momenteel enkel in combinatie met de schijfremmen.


Het nieuwe type achterlicht
De grootste vernieuwing is er op het vlak van de boordelektronica. Het 'dashboard', waarop je de lichten bedient, is helemaal gewijzigd.


Nieuwe bediening van de lichten
In mijn exemplaar kies je met elke knop één lamp, waarbij in mijn Orca de linker lamp dichterbij schijnt en de rechter lamp als schijnwerper dienst doet.



Nu werkt het eerder als in een auto: in de eerste stand worden de lichten gedimd, maar ze werken wel allebei. In de hoogste stand geven ze het volle vermogen. Het lijkt me dat het sterk aanbevolen is bij dit systeem om te kiezen voor de verstelbare lampen, maar dat is niet zeker.

Ook de knipperlichten werken anders en weer zoals in veel recente wagens: na een druk op de knop knipperen ze drie keren. Als je langer drukt (pakweg een seconde), blijven ze werken tot je weer drukt. Indien je beide knoppen (links en rechts) tegelijk indrukt, activeer je het noodsignaal: de vier knipperlichten werken samen, tot je ze met een druk op de knop weer uitschakelt.
De knop voor het lichtsignaal doet beide koplampen knipperen.


De elektronica die alles stuurt
Omdat het elektronisch verloopt en programmeerbaar is, kan Flevobike de knipperfrequentie aanpassen, net zoals bijvoorbeeld het aantal knippersignalen van de richtingaanwijzers na een druk op de knop.
 
De Orca's die klaarstaan, zijn allemaal bedoeld voor Duitsland. Ze zijn allemaal zeer volledig uitgerust:
  • (uiteraard) elektrisch ondersteund
  • Magura Big Twin schijfremmen met dubbel uitgevoerde remklauwen en hydraulisch bediend
  • bagagenet en Ventisit bodemmatten
  • verstelbare koplampen
Dubbel uitgevoerde Magura Big Twin schijfremmen

Het is allemaal nog wat luxueuzer geworden, nog mooier.

3 opmerkingen:

  1. is die "lichtmast" intussen nog geen standaar optie geworden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt: één van beide 'Duitse' Orca's had er ook eentje.

      Verwijderen