woensdag 31 mei 2017

Rondje Frankrijk 2017 - chronologisch deel 1

Dit deel wordt geschreven in het land van Asterix (Alesia ligt hier niet ver vandaan), terwijl de donder rommelt, flitsen de hemel verlichten en dikke druppels op de tent uiteenspatten.

Intro

Het lijkt al lang geleden en ik raak het spoor bijster wat de tijd betreft. Wanneer vertrok ik alweer? Juist: 20 mei. Ondertussen zijn we al 31 mei. Halfweg ongeveer.

Aanloop

De aanloop kennen jullie: ik zou - na het onvergetelijke avontuur van 2014 - een ander stuk van Frankrijk verkennen met de E-Orca.

Het eerste deel besloot ik over te slaan. De Orca en alle bagage werden in de VW T4 gehesen en zo reed ik tot net over de Franse grens, in de buurt van Chimay.



Alleen lukt dat niet: zo'n velomobiel is een lomp ding om op te tillen. Ik zag Brecht dat alleen doen met een WAW. Met een Quest of zo lukt dat ook wel, maar als je een Orca aan het 'instapgat' optilt, gaat de klep open. Werkt niet. Dank zij de vriend van dochterlief ging het wel.

Dit optrekje bevindt zich 200 km van huis en daar wonen vrienden van mij. De T4 kan er parkeren zo lang nodig.


Omschakelen

Die omgeving - de Thiérache - is ook een ideale plek om van werk- naar reismodus om te schakelen. Eerst zou ik er enkele dagen aanpassen; het werk van me afzetten en me mentaal voorbereiden op een solotrip van bijna 2000 km.

Die dagen daar zijn verleidelijk. Er zijn vrienden die ik al decennia ken; er heerst een onwaarschijnlijke rust en - indien ik het wens - er is ook altijd werk om de gedachten te verzetten. Werk als in tuinieren en klussen en verbouwen. Naast het werk zijn er de aangename dingen des levens.



Coin is Frans voor kweepeer: godendrank (met 50% alcohol)
Op zaterdag kwam ik er aan; de zondag was een rustdag. Op maandag maakte ik een buurtverkenning: door het bos, langs slingerende wegen door de heuvels en dat alles zonder extra lading. Een mentale voorbereiding, zo je wil.


Klaar voor het echte werk
Op dinsdagmorgen was het zover. De eerste bestemming was de "Vélorizon'- een treffen 
van onze Franse ligfietsvrienden - in Lunéville bij Nancy. Daar zou ik op donderdag aankomen. Ik had er geen idee van hoe het daar zou verlopen, maar dat zou ik wel zien eens het zover was.
Dat is dus het begin van deel 2, zodra er weer een verbinding mogelijk is.

2 opmerkingen:

  1. Ik gebruik onderweg iDownsize op de iPhone om de foto's te verkleinen zodat het minder data kost. Ik tik mijn reisverhalen ook op de telefoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle foto's worden verkleind tot 1024, maar het lukte niet. Komt wel.

      Verwijderen