De mijne op de werktafel, twee nieuwe exemplaren op de voorgrond (foto: Fietser.be) |
De ketting die de motor met die naaf verbindt, was ook versleten. Dat had ik zelf geconstateerd. Daar zit dus een nieuwe in en dat merkte ik meteen bij het rijden: de aandrijving is veel stiller geworden.
Hier zit de motor tegenaan geschroefd |
Ook de secundaire ketting (vanaf de Rohloffnaaf tot aan het achterwiel) is weer eens vervangen. Dat hoort ook bij het gewone onderhoud: een versleten ketting vervang je.
De linker remkabel (binnen- en buitenkabel) is vernieuwd. Rechts was dat bij de vorige beurt al het geval. Een roestvrij stalen binnenkabel en Jagwire buitenkabel garanderen me weer heel wat zorgeloze kilometers.
Alle kogelkoppen werden gesmeerd. Als ik hoor dat ze lawaaierig worden, wat al snel voorvalt als het echt warm wordt, zal ik er enkele moeten vervangen.
Daarnaast waren er enkele zaken die buiten het gewone vallen: zo heeft Ben de bouten van de kettingkast vervangen, aangezien er een aantal behoorlijk vast zaten. Stalen bouten in een aluminium behuizing: oxidatie zal wel aan de basis liggen. Ook een viertal bouten van de motorbehuizing zijn vernieuwd.
Onderste vier (groen omcirkeld) zijn vervangen |
Wellicht is het een goede zaak dat Flevobike bij de nieuwe Orca's, die in Roemenië geassembleerd worden, overstapte op de klassieke spaakwielen.
Het resultaat: een weer strak sturende, prima remmende en veel stiller rijdende Orca. Ik heb de indruk dat ik met dezelfde inspanning ook sneller vooruitga. Af en toe een goed onderhoud heeft dus wel degelijk voordelen.
In b.v. een Quest doe je gemiddeld enkele tienduizenden kilometers met een ketting. Dat lukt niet met een Orca denk ik. Komt dat doordat in de Orca de ketting niet regelmatig wordt gesmeerd? De ketting in de Orca is ingesmeerd met vet, maar het lijkt erop dat dit ten koste gaat van de levensduur.
BeantwoordenVerwijderenIn een Orca zitten drie kettingen... De primaire ketting (vanaf de trapas naar de versnellingsnaaf) is vervangen in december 2016, na zo'n 40.000 km. De secundaire ketting, vanaf de Rohloffnaaf naar het achterwiel, is nog altijd in prima staat. Dat vind ik eigenaardig, want die krijgt het vermogen van zowel de pedalen als de motor te verwerken. De motor is door middel van een korte ketting verbonden met de versnellingsnaaf. Het is die ketting die nu weer vervangen is. Daar moet iets mee fout gelopen zijn, want enkele maanden geleden maakte ik die motorbehuizing open en toen bleek de ketting roestig te zijn. Ik vermoed een kwaliteitsprobleem, want deze heeft het slechts zo'n 10.000 km uitgehouden.
VerwijderenDie korte ketting maakt natuurlijk veel meer rondjes.
BeantwoordenVerwijderenRVS in alu is inderdaad een probleem. Maar dan zal het alu zelf ook wel aangetast zijn. Hopelijk met montagepasta gemonteerd?
Geen flauw benul, aangezien ik er niet bij was. Ik zal het eens navragen.
VerwijderenIk heb meteen na het lezen de 18 bouten van mijn Orca (nr. 77, 6000km) gecontroleerd: ik kon één van de 18 bouten een heel klein beetje natrekken.
BeantwoordenVerwijderenHans Schreuder.
Moeilijk uit te maken waar het aan ligt. Het kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van zware belasting tijdens reizen: Orca volgepakt en een flink geladen fietskar erachter. Dan kan ik me voorstellen dat tijdens remmen in afdalingen de temperatuur flink kan oplopen. Aluminium (de remtrommels) en kunststof (de wielen) zullen daar anders op reageren. Tijdens de woon-werk ritten zal de belasting veel minder zijn. In 2014 had ik dat ook voor, maar ik herinner me van toen krijsende, verhitte remtrommels bij langdurig remmen op hellingen van ergens tussen 5 en 10 %, meerdere kilometers achter elkaar.
Verwijderen