woensdag 29 augustus 2018

Wat ben ik goed...

Wielen maken: de meesten beginnen er niet aan. In de meeste gevallen is het ook efficiënter om een nieuw te kopen.

Ik maak ze af en toe zelf, als het om speciale gevallen gaat. Bijvoorbeeld een wiel met achternaafdynamo (Gforce/Performer trike).


Of een 24" wiel met Shutter Precision naafdynamo (Seiran 24).



Of een 20" wiel met NuVinci N360 versnellingsnaaf (Alleweder A2).



Of, waar het mee begon: een geplooid voorwiel opnieuw maken. Puur voor het plezier en om het te leren.

Oude en nieuwe velg bij het herbouwen van een wiel.
En dat laatste wiel, daar gaat het om. Het wiel zat in een oude Giant sport-toerfiets van dochterlief. Die fiets was echt op. Alles was versleten. Ik kon blijven herstellen en vervangen. De fiets ging dus naar het containerpark, maar eerst moesten alle goede onderdelen eraf gehaald worden:
  • een voorwiel met naafdynamo (juist, dat wiel dat ik zelf maakte)
  • een vrij recent achterwiel (de cassette is wel versleten)
  • Philips SafeRide koplamp en achterlicht, allebei voor naafdynamo
  • binnen- en buitenbanden (pas vorig jaar op de fiets gelegd)
Voor het voorwiel en de verlichting vond ik al een nieuwe bestemming: een fiets met accuverlichting wordt hiermee geüpgraded.

Eerst wilde ik wel de staat van het wiel nagaan. En - wat ben ik goed - het wiel loopt nog zo recht als toen ik het assembleerde! Het enige wat ik deed, was de spaakspanning wat opschroeven: elke nippel ongeveer een hele slag (in vier keren). Nu is het klaar voor weer wat jaren gebruik. De Shimano HB-NX21 dynamo is echt een basismodel, maar ruim voldoende voor een stadsfiets. Na 14 jaar werkt die nog steeds feilloos, zonder enig onderhoud. Misschien is een SON wel beter, maar voor die toepassing maakt het echt geen verschil, behalve dat de prijs pakweg tien keer hoger ligt. En dit wiel was gewoon beschikbaar. Recyclage is prima, toch?

8 opmerkingen:

  1. Ach, kon ik maar zo goed wielen maken. Mijn laatste poging was een zelf gespaakt achterwiel voor de Brompton, op zich goed gelukt, maar de laatste zij- en hoogteslag(jes) kreeg ik er niet meer uit; dat heeft de fietsenmaker moeten doen.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wielen spaken is niet zo moeilijk als je een goede velg hebt. Is de velg krom, dan zou ik er niet aan beginnen.
      Een slag in het wiel altijd over meerdere spaken bijwerken. Op internet zijn genoeg instructies te vinden.

      Verwijderen
    2. Erwin, naar mijn ervaring is het vooral een kwestie van er voldoende tijd in te steken. Natuurlijk helpt ervaring ook wel. Als je het wil leren: neem een oud wiel, haal dat uit elkaar en maak het weer heel. Lukt het niet, dan is er niets verloren. Zo krijg je inzicht in welke spaken je moet spannen om te richten. Winterwerkje ;-)

      Verwijderen
  2. Dat ligfietsers veelal zo onhandig zijn, levert vaak wel koopjes op op de tweedehands markt! (-:
    Ik heb gisteren voor het eerst op mijn opnieuw geconfigureerde Cheetah gereden uit N-Brabant!
    De voorgaande eigenaren zagen er kennelijk geen mogelijkheid toe een breed stuur type 'treurwilg', een Nexus 7 naaf en een kettingblad te vervangen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ofwel waren die vorige eigenaars onhandig, ofwel wilden ze er de tijd en de moeite niet in stoppen. In elk geval leverde het jou alweer een leuke ligger op.

      Verwijderen
  3. Jan, je mag je terecht "goed" noemen, want hoewel ik best wel handig ben, heb ik ook een aantal keren, wel een wiel opnieuw gespaakt, maar heb ik (net als Erwin) de finisch laten doen door een echte fietsenmaker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Petje af, je hebt er toch maar de tijd ingestoken om het te leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Petje af inderdaad Jan, ik leer nog elke keer bij als ik het doe. Het lukt me ook al aardig ondertussen, maar perfect is het nog niet. Inderdaad een winterwerkje, een oud wiel om het jezelf te leren is de beste methode.

    BeantwoordenVerwijderen