zaterdag 13 oktober 2018

Verlichte gedachten

De zomer is voorbij. Alweer. Helaas.

's Morgens is het weer donker als ik naar het werk vertrek. Binnenkort zal dat ook 's avonds het geval worden. Dat betekent dat de fiets weer goed verlicht moet zijn, zowel om gezien te worden als om te zien. Daarvoor is bij elke fiets een andere oplossing voorzien en het wordt tijd om die weer in 'winterstand' te zetten.

De Heinzmann pedelec kreeg een nieuwe koplamp. Op een bukker is een degelijke koplamp en dito achterlicht voldoende, gecombineerd met de wettelijke reflectoren (pedalen, voor- en achteraan en reflecterende stroken op de banden).

Op de trike worden de 'signaallichten' weer gemonteerd: compacte, lichte lampjes die op steuntjes boven de spatborden zitten.



Zo wordt de breedte van dit vehikel duidelijk aangegeven. Omdat een voertuig met drie lichten voor- en achteraan iets bijzonders is, krijg ik ruim baan.
Ik denk eraan om in de top van de vlaggenmast een extra lampje te plaatsen. Dat moet dan wel ultralicht zijn.

De Orca wordt weer uitgerust met de ondertussen bekende 'lichtvin'.



Sinds die erop zit, hoor ik geen klachten meer over de zichtbaarheid in het verkeer. In het donker, wel te verstaan. Overdag is 'hé, da's leuk' het enige, maar verder heeft die dan geen nut.
In de zomer verbruikt de vin wel continu energie, dus daarom gaat die eraf. Nu wordt het tijd om wat meer op te vallen.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,
    Blijft die lichtvin wel goed zitten met die zuignappen? En hoe heb je dat met de electra aangepakt, zit hij op het systeem van de fiets of heeft hij een eigen stroomvoorziening?
    Ik denk erover om er ook een aan te schaffen, nu mijn ritten weer grotendeels door het donker gaan...
    Groeten, Marco Loogman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marco, je moet er vooral voor zorgen dat de ondergrond zuiver is. Dan gaat het best goed. Wat aansluiten betreft: vooraan in de smurfenmuts zit een connector. De vin wordt daartussen aangesloten. Eén minuutje werk. Hij haalt dus zijn energie uit de boordaccu (12V, 6,75 Ah). Omdat de ledstrips redelijk wat verbruiken - ik meen 3 W per strip - moet die accu wel frequenter geladen worden. Bij mij is dat pakweg om de twee weken een keer, met anderhalf uur gebruik per dag. Zonder lichtvin is het minder dan één keer per maand, maar dan is het natuurlijk ook niet donker, dus rij ik zonder licht.

      Verwijderen
    2. Ik zal eens kijken hoe dat bij mij zit (QV). Maar ik wil hem eigenlijk op een aparte stroomvoorziening gaan zetten, zodat ik een soort backup verlichting heb.

      Verwijderen
    3. Best contact opnemen met Flevobike. De standaard lichtvin wordt volgens mij geleverd met een connector voor de Orca. Zonde om die te laten monteren als je die toch niet kunt gebruiken.

      Verwijderen