zaterdag 27 oktober 2018

Twee wielen

Neen, niet op een fiets, maar wel: twee wielen.



Het linkerwiel is (duidelijk zichtbaar) een achterwiel. Dat zit in mijn Trek 7320 toerfiets. Het rechterwiel is een gerecycleerd exemplaar, dat ik lang geleden maakte voor de fiets van dochterlief.

Slecht weer, koud en regenachtig, dus ideaal om me bezig te houden met dergelijke zaken.

Wiel 1

Een goede vriendin bezit een toerfiets met erbarmelijke verlichting. De koplamp - op batterijen - is al lang gesneuveld en sindsdien zit er een oplaadbaar net-voldoende-om-gezien-te-worden lampje op. Gegarandeerd raakt de accu leeg onderweg. Op die fiets komt dus dit voorwiel met naafdynamo (Shimano HB-NX21).
De nu buiten gebruik gestelde Giant sportfiets van dochterlief
Alleen: na 15 jaar is er speling in de naaf, dus moet ik die eerst afstellen. Dat valt erg mee: op minder dan een kwartier is de naaf bijgesteld.

In combinatie met het wiel komt een Philips SafeRide op die fiets, ook gerecycleerd van de versleten fiets.
Beide componenten zijn duidelijk te zien op de bovenstaande foto. Indien ik voldoende tijd heb, monteer ik nog een achterlicht dat ook op die naafdynamo aangesloten wordt; een Philips Lumiring.
 

Wiel 2

De Trek is een aangenaam rijdende fiets, die het na 15 jaar nog goed doet, maar ik heb teveel fietsen en de schoonzoon rijdt met een oud wrak. Dit wordt dus een doorschuifoperatie.

Trek 7320 op de vroegere pier in Oostende
Maar er is wel wat werk aan.

Trek koos voor dit model voor een Shimanonaaf met 'silent clutch', Freehub (FH-IM50R naaf) en rollerbrake (BR-IM50R). Nu blokkeert de vrijloop meer en meer. Dat betekent dus dat de hele naaf uit elkaar gehaald, gereinigd en opnieuw gesmeerd moet worden. Een ander wiel met een ander soort naaf is moeilijk: er zijn geen nokken voor V-brakes, geen mogelijkheid om een schijfrem te monteren. Het moet dus deze combinatie zijn. Herstellen is de enige logische keuze.

Verder zitten de spaken veel te los. De spaaknippels zijn in drie keer allemaal anderhalve slag aangespannen en nu moet het wiel gericht worden.

Als dat allemaal achter de rug is, zal ik de aandrijflijn nog eens nazien: derailleur reinigen, ketting nameten en eventueel vervangen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten