woensdag 31 augustus 2011

velomobielen en fietshelmen

Langzaam moet ik me conditioneren om in de eFAW een helm te dragen. Op de Gforce trike deed ik dat niet, omdat het gewoon niet kon. De hoofdsteun komt te hoog, waardoor die voortdurend in de weg zit voor een helm en zonder steun is de zit niet comfortabel.


Nu, met de eFAW, is er geen hoofdsteun en ik heb er ook geen nood aan. De stabiliteit in bochten is toch wat minder dan bij een open trike, want je zwaartepunt ligt hoger en je kunt ook niet naar binnen hangen. Dus is mijn conclusie dat ik mezelf beter wat meer kan beschermen, temeer daar het erg onwaarschijnlijk is dat je een rol kunt vermijden door je met je armen af te duwen. Het lijkt me dan veiliger om zoveel mogelijk binnen de kooi van de velomobiel te blijven !


Een fietshelm dus. Deze week testte ik al even met de B-Twin helm die ik al enkele jaren heb en op de bukker gebruik. Die zal redelijk veilig zijn, past mooi op mijn hoofd en is behoorlijk comfortabel. Ondertussen is het al eind augustus en de voorbije weken waren niet echt droog te noemen. Een conventionele fietshelm zit vol ventilatie-openingen en laat dus al het regenwater door. Probleem...


Een collega-ligger had nog een Ekoi City+ helm liggen, met alle accessoires erbij. Dat leek handig: een opklapbaar vizier zoals bij een jethelm voor de motor, een knipperend rood lichtje achterop en daarbovenop een afsluitbare ventilatie-opening !
De kritieken op de helm zijn gemengd. Gisteren haalde ik de zijne af en testte hem meteen. Vandaag - ik haalde een nieuw tandwiel voor de Nexus 8 naaf - wist ik meteen wat die in de regen waard was. Het vizier blijkt handig en beperkt het zicht niet. Ik heb wel de indruk dat het optisch niet helemaal zuiver is. De strip waarmee je de bovenkant kunt afsluiten werkt prima: er kwam langs daar geen water binnen. Langs de kier tussen het vizier en de helm dan weer wel, maar heel beperkt. Toch bleek dat dit een fris-weer-helm is: veel te warm met de huidige temperaturen.
Het lijkt er ook op dat Fransen een anders gevormd hoofd hebben: de helm klemt voor- en achteraan en is te breed op de zijkanten. Zouden ze hun ontwerp op een bolvorm gebaseerd hebben ? Het is natuurlijk mogelijk dat de band waarmee je de omtrek kunt regelen zich nog wat moet zetten: de helm is amper gebruikt.


Ik vraag me ook af hoe goed de helm zal beschermen. Een fietshelm werkt, voor zover mijn kennis reikt, volgens twee principes:

  • schuurbestendigheid (voor als je met je hoofd/helm over het wegdek schuurt)
  • schokabsorptie (impact dempen)
Voor het eerste dient de harde schaal: de buitenlaag. Voor het laatste dient de schuimlaag (polystyreen). Die buitenschaal voelt erg dun aan, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Ik ben niet van plan om het uit te testen, maar je weet natuurlijk nooit.

Een andere frequente klacht is de zwakke bevestiging van het vizier en dat kan ik bevestigen. Omdat het snel aandampt als ik stilsta, klap ik het vizier elke keer open. Het is al geregeld voorgevallen dat het daarbij aan één of beide kanten loskomt van de helm. Niet handig.  Laat dat vizier nu zowat het belangrijkste argument zijn om voor deze helm te kiezen en dan blijkt dat niet betrouwbaar te werken !


Ik laat de helm nog even wat liggen en test opnieuw als het wat frisser geworden is. Zeg zo ongeveer 10 graden minder. Daarna volgt de beslissing.

4 opmerkingen:

  1. Regen en B-Twin valt heel goed mee, vind ik. Enkel bij heel, heel erge regen een nat hoofd.
    Is combinatie met soort buff niet mogelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag had ik de B-Twin weer op, maar (gelukkig) het regende niet. Er bestaan ook waterdichte fietspetjes om onder een helm te dragen, maar op termijn wil ik een dakje op de eFAW zetten. Dan is enkel een helm voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De bevestiging van het vizier is bij mij ook losgekomen. Na een druppel seconde lijm heb ik er nooit meer last van gehad en kan het vizier vrij bewegen.
    Het is een echte slechtweer helm die enkel draag bij temperaturen minder dan 10 graden of bij druilregen.

    Van de bolvorm heb ik ook last. de zijkant sluit niet goed aan, een hoofddoek zorgt voor meer comfort. Dit jaar ga ik op zoek naar een nieuwe winterhelm, of toch maar een dakje?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Birger, een dakje staat ook op de verlanglijst, maar dat is geen vervanging van een helm.

    BeantwoordenVerwijderen