zondag 11 september 2011

licht

De kogel is door de kerk. Budget, recyclage, efficiëntie, gewicht, ... alle argumenten werden op een rijtje gezet en de conclusie is de volgende: de Gforce wordt gestript. Dat wil zeggen: de B&M Cyo Sport die een jaar geleden daarop terechtkwam, verhuist nu naar de eFAW.


Op de trike werd die gevoed door een naafdynamo en nu zal de energie geleverd worden door het 12V batterijpak dat de rest van de verlichting en de toeters bedient, met toevoeging van een spanningsomvormer van 12 naar 6 volt. Nog een schakelaartje ertussen om de lamp vanuit de cockpit te kunnen bedienen en we zijn er.


Voordeel 1: ik heb hem al. Geen nieuwe lamp te kopen dus.
Voordeel 2: ik weet hoe goed deze lamp is. Sure, er zijn er ondertussen alweer betere, maar dat maakt de Cyo daarom nog niet verouderd.
Voordeel 3: een dynamolamp kan gebruik maken van het beschikbare accupak. Amper extra gewicht dus.


Uitdaging: een spanningsomvormer vinden die zo compact en licht mogelijk is en daar bovenop een zo hoog mogelijk rendement heeft.


Technisch: met 12V tot vlak bij de lamp. Op die manier kan ik met dunne bedrading werken. De omvormer komt dan aan de binnenkant van het koetswerk, zo dicht mogelijk bij de lamp. De omvormer wordt zelf gebouwd rond een UA7806 geïntegreerde spanningsomvormer.


Metingen wezen uit dat de Cyo bij 6V 0,08A verbruikt, dus de geschakelde IC wordt amper warm. Twee condensatoren erbij en je hebt een héél compacte omvormer. Kostprijs: € 0,75. Condensatoren en printplaatje zijn recuperatiemateriaal. Enkel nog een behuizing in aluminium verzinnen.


In principe kan de Cyo tot 7,2 V aan (hoe hoger de spanning, hoe meer licht), maar daar vond ik niet zomaar een omvormer voor.


Plaats: net boven de neus, zo ver mogelijk naar voor. Op die manier staat de lamp wel hoog en door hem vooraan te plaatsen beperk ik de slagschaduwen.


Misschien haal ik ook wel het achterlicht van de trike. Dat kan op een analoge manier aangesloten worden en zo kan ik de hele verlichting vanaf het zitje bedienen.


Nadeel is dat het batterijpak stroom moet leveren voor meer onderdelen. Theoretisch zal het dus sneller leeg raken. Anderzijds verbruikt de lamp zo weinig dat het niet zoveel uitmaakt. Daarnaast hoeven de bestaande koplampen niet te branden als de Cyo aan staat. Nu moet ik het verbruik van de ingebouwde ledspots nameten om te weten of die nog nut hebben.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Wellicht heb je wat aan de informatie over de verlichting op mijn trike op http://rotsopdriewielen.blogspot.com/2011/07/verlichting.html .

    Mvg Hans.

    BeantwoordenVerwijderen