zondag 27 november 2011

leuke ontmoeting

Vandaag moest ik een boodschap doen aan de andere kant van Gent. Een lekkere boodschap trouwens: daar stonden zes flessen wijn - vin du pays de l'Agenais, direct van de wijnbouwer - te wachten om opgehaald te worden.
Het weer was treffelijk en het leek me wel eens leuk om dwars door het centrum te fietsen. Daar is het stadsbestuur momenteel bezig met de opbouw van een controversiële nieuwe stadshal. Ik hou van controversieel: dat betekent dat het opvalt en ook dat de Gentenaars begaan zijn met het uitzicht van hun stad.

Dus stopte ik aan die nieuwe stadshal en stapte uit om er enkele foto's van te maken.


Op dat moment werd eFAW omgeven door een groepje mannen. "Do you speak English ?" was de aanzet. Het bleken leerkrachten te zijn uit het Britse technische onderwijs en enkelen waren fervente fietsers. Meteen was ook duidelijk dat er nog veel propagandawerk is voor de velomobiellobby, want geen van de techneuten had al ooit zoiets gezien.

Het ontwerpen en bouwen van een velomobiel werd meteen een mogelijk thema voor integratie in de technische vakken. Vijf minuutjes duurde het gesprek, twintig foto's ook (of meer ?) en veel interesse.

Vandaar reed ik verder tot in Mariakerke (deelgemeente van Gent). Na het ophalen van de boodschap en een gezellige babbel met de vrouw des huizes en haar zoon kon ik de terugtocht aanvatten. Ondertussen was het eindelijk beginnen regenen en dus zou ik nu weten of het dakje die naam waardig was.

Het resultaat is prima ! Enkel wat stuifwater dat opspat van het zeiltje zorgt voor vocht op mijn gezicht. Voor de rest wordt alles tegengehouden. Misschien dat een sterke zijwind tot inregenen kan leiden, maar door de voorwaartse snelheid van de fiets komt de schijnbare wind toch voorlijker, dus ook de regen. Al met al lijkt dat geen echt probleem te vormen.

Bij een Alleweder helt het zeiltje bovendien mooi af naar buiten: geen water dat blijft staan, geen doorsijpelende ritsen. Het oogt misschien allemaal wat minder strak, maar het werkt !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten