donderdag 3 november 2011

nieuwe speeltjes

De voorbije week haalde ik bij het postkantoor een doos af van het welgekende huis Rose. Daarin zaten de volgende uitermate nuttige voorwerpen:
  • 1 Philips led Bikelight (dynamo-uitvoering)
  • 1 Xtreme minitool
  • 1 Sigma BC 1009 fietscomputer
  • 1 Löffler windstopper bodywarmer
  • en als toemaatje de recentste catalogus

De koplamp moet de Cyo vervangen en is ondertussen gemonteerd (en alweer verwijderd).



Wat de lichtopbrengst betreft, doet de lamp wat beloofd wordt. Hij moet zeker niet onderdoen voor de Cyo.
Philips zou wel wat meer werk mogen maken van handleidingen en zo: de verpakking is erg verzorgd, maar behalve de lamp is er weinig te vinden. BuM levert extra snoer en een degelijke handleiding; Philips levert geen extra snoer (enkel wat aan de lamp bevestigd is) en de handleiding is heel erg summier en niet echt to the point. Er wordt beschreven hoe je de kabel (die er niet bij zit) met een naafdynamo moet verbinden (over zijlopers wordt met geen woord gerept), maar het tweede snoer aan de lamp, daarover vind ik niets weer. Gelukkig weet ik dat dit dient om een achterlicht aan te sluiten.
De lichtbundel is mooi: veel licht, goed gespreid en met de nadruk op een grotere afstand. Ik zou zeggen, zoals de Cyo maar met een bredere bundel. De montagebeugel ziet er hetzelfde uit als bij BuM, maar vermoedelijk omdat de lamp zelf meer weegt (massief aluminium en een groter volume) durft het geheel wel te trillen. Ik heb de indruk dat het verbruik ook hoger is: aangezien ik de lamp gebruik met een accu maakt dat wel een verschil. Mijn accupak was in elk geval deze week al aan herladen toe. Jammer genoeg heb ik de stroom niet gemeten, dus het blijft bij een indruk.
Zoals je ziet, is de montage voorlopig. Ik twijfel nog of dit de definitieve plaats wordt, of ik de lamp verplaats naar achteren, een keer de "smurfenmuts" gefabriceerd raakt.
Helaas had de lamp het na twee dagen opgegeven en de behuizing rook eerder verbrand. Dat betekent terugsturen naar Rose (er is een vlotte terugstuurservice) en vervangen. Ik denk dat het weer een BUMM wordt (Cyo T, met dagrijlichten en sensor). Dat is toch het voorstel dat ik deed aan Rose. Liefst niet meer die Philips, want naast een mooie lichtbundel zijn er toch nog zaken die de kwaliteit bepalen en op dat vlak had ik er niet zoveel vertrouwen in.

De minitool zit in eFAW en ik hoop het ding zo weinig mogelijk nodig te hebben, maar het dient precies voor noodgevallen en bevat wat mijn andere gereedschap niet heeft: een reeks inbus- en spaaksleutels. Simpel en goed.


De BC 1009 moet de verdwenen BC 906 op de Trek vervangen en gaat hopelijk even lang mee (dat is: vele jaren) zonder problemen. Voor de rest is dit gewoon een fietscomputer.

De bodywarmer zag er interessant uit: Goretex voorkant, fel gekleurd en de rug bestaat uit netstof. Ideaal voor in de spanzitting, lijkt me. Heel compact op te vouwen ook.

Dan kwam nog een nalevering: een setje Shimano adapters om van de SPD-pedalen gewone trappers te maken. Zo kunnen geïnteresseerden ook even in eFAW rijden zonder speciale fietsschoenen. Alleen blijkt de montage van die plaatjes niet zo vlot te verlopen als ik gehoopt had: de spd-klemmen moeten zo los mogelijk gezet worden, de plaatjes ingeklikt en dan moet alles strak vastgeschroefd worden. Dat doe je dus niet voor even.

2 opmerkingen:

  1. geen kettingpons op de minitool? volgens mij onontbeerlijk. Heb deze zelf al paar keer nodig gehad jammergenoeg (2x op zephyr ligfiets, 1 maal bij mango velomobiel)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kettingpons hoefde er niet in: ik heb er al een ruime voorraad van... Gelukkig alleen nog maar thuis nodig gehad en één keer op het einde van een Trapkracht, maar daar werd ik gedepanneerd. Toen was het ook mijn eigen fout: ketting slecht aan elkaar gezet.

    BeantwoordenVerwijderen