donderdag 10 november 2011

motor: na 2 maanden

Om op te frissen: enkele maanden geleden bouwde ik een Cyclone motor met geïntegreerde controller in de velomobiel in: FAW werd eFAW. Geïnspireerd door het voorbeeld van Lohmeyer in Duitsland (omgebouwde Alligt Alleweders) en het werk bij Fietser.be (WAW), werd het een motor voor de trapas. Bij een FAW/A2 betekent dit dat de motor in de neus ingebouwd moet worden.


Vooreerst: de combinatie en het concept (aandrijving voor de trapas) werkt ! Afhankelijk van hoeveel ik de motor aanspreek, haal ik tot 80 km uit de 16 Ah accu. Dat is niet mis, denk ik.

Een te verbeteren punt is dat de ketting geleidelijk wat speling krijgt. Zoals het nu is, moet dan de neus eraf om de motor wat meer vooruit te schuiven op de steun. Een kettingspanner zou dit moeten oplossen, denk ik zo. Alleen: bij de fietshandelaar blijven ze maar weg...

Ergerlijker is dat de motor/controller/accu af en toe gewoon uitvalt. De reden hiervoor heb ik nog niet gevonden. De meest waarschijnlijke oorzaken waren ofwel een te hoge motortemperatuur ofwel een te grote ontlaadstroom.

Om de motortemperatuur te controleren monteerde ik een thermometer in de kuip met een sensor op het motorblok. Volgens de informatie van Cyclone schakelt de controller het geheel uit een keer 40° C bereikt is. De maximale temperatuur die ik zag, was 36°. En toch viel de motor onlangs uit tijdens een klim, terwijl de motortemperatuur 21° bedroeg en tijdens een woonwerkverplaatsing zonder aantoonbare reden.
De (ont-)laadstroom zou dus ook de oorzaak kunnen zijn: ofwel de accu die niet meer meewil ofwel de sturing die het laat afweten. Om hier meer over te weten, bestelde ik dit weekend een Cycle Analyst in "stand alone" versie. Die moet me alle informatie kunnen bezorgen over verbruik, opgenomen vermogen, resterende capaciteit, etc, etc...


Feit is dat Cyclone zeer karig is met de informatie. Dat maakt het zoeken moeilijk.

Maar over het algemeen werkt het systeem heel goed: de motor zorgt voor een krachtige ondersteuning, is niet echt lawaaierig - maar maakt meer geluid dan een naafmotor - en biedt totaal geen weerstand bij het niet ondersteund fietsen. Het feit dat ik kan blijven gebruik maken van de versnellingen - en niet enkel ik, maar ook de motor - is een niet te onderschatten voordeel.

Om eFAW dagelijks te gebruiken voor het forenzen is de motor naar mijn ervaren een nuttige investering. Een mens heeft niet elke dag evenveel zin en energie om de verplaatsing door weer en wind te maken en dan is de elektrische ondersteuning heel welkom. Ook bij het boodschappen doen helpt de motor om het soms behoorlijke extra gewicht op gang te trekken.

7 opmerkingen:

  1. hoi jan
    ik weet niet hoe je engels is maar hier vond ik gebruiksaanwijzingen

    http://www.ebikes.ca/drainbrain.shtml

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag André. Bedankt voor de link, maar ondertussen is de CA aangekomen, met de Engelstalige handleiding. Het begrijpen is geen probleem: de achtergrond in elektronica mangelt wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zelf een systeempje samengesteld voor de elomobiel S015 van Vrouwlief. Werkt goed en betrouwbaar maar de vrijloop van Lohmeyer krijgt veel speling. Lohmeyer laat niets van zich horen ...
    100+ km op een 20 Ah accu.

    http://velotejo.blogspot.com/2011/07/strada-e-powered.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Theo, dat had ik al gezien ;-) Mick had me jouw blog als inspiratiebron aangeraden.
    Mijn materiaal werd allemaal door Fietser.be bezorgd. Omdat ik geen enkele A2 met elektromotor ken, kwam er toch wel wat denkwerk bij te pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste ,
    ik heb ook een a2 en rijd er zelf tussen de 27 en 34 mee. Hoeveel watt is je motor en wat vertegenwoordigd dit in snelheidswinst?

    mvg sven uit belgie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sven, dat is iets wat ik niet op een publieke blog zal vertellen... Stuur me een mailtje en je mag een antwoord verwachten ;-)

      Verwijderen
    2. Hoi Jan,

      mijn mail adres is peeters.sven@skynet.be.

      mvg
      sven ikke dus ;-)

      Verwijderen