zondag 8 april 2012

Hoe zit dat nu ?

Een van de zaken die de laatste tijd actueel is in velomobielland, is het feit dat Wim Schermer een nieuw type demper aanbiedt voor de Quest en soortgenoten.


Wim zorgt goed voor zijn winkel - en dat is zijn recht - en durft al eens vergeten (te melden) dat de geniale invallen niet altijd de zijne zijn, zoals Chris Evans opmerkte. Nu ja: goede ideeën ontstaan dikwijls op verschillende plaatsen tegelijkertijd en daarenboven was Wim degene die het initiatief nam om deze oplossing te commercialiseren.

Wat ik me nu - in alle ernst - afvraag: is hiermee een fundamenteel probleem met de Quest/Strada/Mango erkend ? Of is het een slimme marketingzet van een bepaalde winkel voor velomobielonderdelen ? Of heeft een handige marketeer een probleem gecreëerd dat eigenlijk onbestaande is ? Of is het van alles wat ?

Volgens Wims blog zijn de dempers niet tijdig aan te slepen, dus moet er toch wel vraag zijn naar een middel om de wegligging van de Quest te verbeteren. Is die daarom slecht ? Of is het de eindeloze zoektocht naar "alles kan beter" ?

Voor de techneuten onder ons is de demper in elk geval aantrekkelijk: in plaats van de simpele veer met een schuimblokje als demper, komt er een systeem met luchtveer en oliedemping. Dat klinkt als high-tech, toch in velomobielland ! Eigenlijk bizar: je rijdt met iets dat door de overgrote meerderheid van de mensen als een futuristisch voertuig beschouwd wordt, maar het hangt aaneen met zaken die al enkele decennia meegaan. Waar racefietsen, mountainbikes, etc elk jaar met revolutionaire verbeteringen uitgerust worden (als je de marketingpraat mag geloven), zijn hedendaagse velomobielen grotendeels een voorzichtige evolutie van de oer-Alleweder gebleven. Grotendeels uitgerust met nog steeds dezelfde trommelremmen als destijds, eenzelfde ophanging, hetzelfde stuurprincipe, dezelfde aandrijving, ... Was de Alleweder dan zijn tijd zover vooruit, of zijn de ontwikkelingen te duur in het licht van de beperkte productieaantallen ? De meeste zaken zijn, volgens mijn beperkte kennis toch, niets anders dan detailverbeteringen van al lang bestaande oplossingen, zoals het optimaliseren van de kettinglijn, het verbeteren van de stroomlijn en dergelijke.

Fietser.be is met de WAW een enigszins andere richting uitgegaan, getuigen hun FAQ. Ook daar is er een constante evolutie, die ook verder weg lijkt te gaan van wat bij Velomobiel gebeurt: een groot aandeel WAWs wordt nu uitgerust met een e-drive, iets waar ze bij de noorderburen niet happig op zijn. Omdat de WAW niet met een achtervering uitgerust is, is het ophangingsprobleem waarmee de Quest-rijders geconfronteerd worden ook onbestaand. De reden die ze bij Fietser aanhalen voor hun concept is precies dat er geen geschikte demper (met lock out) beschikbaar is. Nu die wel blijkt te bestaan, hoort een WAW met achtervering misschien ook tot de mogelijkheden ? Bij Fietser zeggen ze niet neen, maar de hoge ontwikkelingskosten zijn wel een ernstige hinderpaal !


6 opmerkingen:

  1. Bij velomobiel vinden ze dat hun fietsen zo makkelijk de 25 km/u bereiken ( is ook zo ) dat e-ondersteuning in Nederland bijna geen zin heeft. En iemand die niet over genoeg spierkracht kan beschikken 70 watt te trappen, komt vast ook het mangat van hun fietsen niet in met klimmen....

    Die veerelementen schijnen af te stammen van een PTT vrachtfiets om poststukken te bezorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij fietser is de mening dat de klanten telkens met een grote grijns uit een eWAW stappen, dus wordt de aandrijving op verzoek meestal uitgebreid... Je hebt die motor inderdaad niet nodig om 25 km/u te rijden, zelfs niet met een FAW, maar om je snelheid te bereiken, met een flink geladen velomobiel, is het wel zo aangenaam.

    Wat de veerelementen betreft: het lijkt erop dat die altijd volstonden en nu plots niet meer. Of nam iedereen er vrede mee bij gebrek aan alternatieven ? Dat is de vraag die ik me stel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Jan,
    Terecht dat je je die vragen stelt. Ik bedenk voortdurend verbeteringen aan onze velomobielen. De velomobielen worden daarmee sneller, veiliger, stiller en comfortabeler. Iedereen is vrij die producten te kopen of niet te kopen. Mochten de spullen niet bevallen, dan worden ze zonder probleem teruggenomen. Dit is een recht dat sowieso iedereen heeft die bij een webwinkel koopt.
    Ik ben sinds vorige zomer, na de slechte ervaringen op rumble strips gedurende ROAM, met Bram Smit bezig om een echte schokdemper in onze fietsen te krijgen. In de loop van dat proces, er waren toen al dempers van Merida, German:A, Rockshox, Pirol en Stadex in mijn bezit en in mijn Quest in gebruik, maakte Chris me attent op Risse in de VS.
    Dat leidde snel tot een goed overleg en een goed ontwerp dat nu in de webwinkel te koop is.
    En ja, Chris heeft volkomen gelijk dat goede schokdempers voor onze fietsen niet uit mijn hoofd zijn ontsproten.
    Theo van Andel, één van de drie directeuren van Velomobiel.nl, rijdt al 3 jaar met een luchtgeveerde en oliegedempte Merida LRS demper in zijn fiets.
    Het is wel op mijn conto te schrijven dat er nu voor het eerst betaalbare schokdempers voor onze velomobielen te verkrijgen zijn. Dat mocht ook wel eens na 19 jaar.
    De acceptatie daarvan maak ik me geen zorgen over. Ik rij nu zo'n 3000 km met een lucht geveerde en olie gedempte schokdemper. De wegligging is enorm verbeterd en daarmee de veiligheid.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Jan,
    De complete informatie uitwisseling tussen Chris Evans en mij staat op mijn blog in de reacties bij:
    http://wimschermer.blogspot.com/2012/01/schokdemper-update.html
    Iedereen kan dus weten waar ik mijn informatie vandaan heb.
    Ik vind het juist leuk dat door dit medium informatie zo snel en makkelijk uitgewisseld kan worden.
    Het ietwat verholen verwijt van een roeifietser dat ik wel vaker andermans ideeën overneem, klopt volkomen. Maar wel altijd met de bron van de informatie erbij. En dat trekt de roeifietser ten onrechte in twijfel.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yes, I had been reading about the problem in europe of finding the correct air shocks to work on the quest. I knew that Wim had been searching. I already had a risse shock in hand and with some help added length to the shock and mounted it to the quest with great success. I merely informed Wim of risse racing in the United States and that it would be worth his while to contact them. Wim was just hunting in the wrong places looking at large oem type companies. Risse racing is an aftermarket shock company. Its strange though how it seems that we had the idea of shock improvement at the same time. I currently still have the only remote on the fly astro 5 shock in a quest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kijk, ook hier wordt het voordeel van het medium weer aangetoond. Eén van de vragen is hierbij meteen uitgebreid beantwoord. Er kan geen twijfel meer bestaan;
    Het lijkt er dus ook op dat (bijna) iedereen met de vroegere toestand vrede nam, gewoon omdat er geen alternatief was. Als de nieuwe demper effectief alle voordelen biedt die in een antwoord hierboven opgesomd worden, kan velomobiel rijden enkel nog leuker worden !

    BeantwoordenVerwijderen