zondag 22 april 2012

velomobielnazi

Tijdstip: afgelopen dinsdagavond, rond 22u30
Plaats: kleine ring in Gent - R40 ter hoogte van het Citadelpark
Omstandigheden: een ringweg met aan elke kant een aanliggend fietspad en twee rijstroken. Beide rijrichtingen zijn van elkaar gescheiden door een ruime middenberm. Op dat uur was er weinig verkeer.

Op de terugweg van de wekelijkse badmintontraining cruiste ik met eFAW huiswaarts, op het rechterrijvak, terwijl af en toe een auto me op het tweede vak inhaalde. Plaats genoeg, dacht ik, tot plots een auto achter me bleef hangen. De bestuurder knipperde met de lichten, toeterde en bleef achter me rijden. Nou ja, dat was zijn probleem. Ik kon wel raden wat hij bedoelde, maar daar hoef ik me volgens artikel 9 van de Belgische wegcode niet aan te storen: ik mag op de rijweg en in dat geval hinderde ik niemand.

Even verder kwamen we tot stilstand aan een rood licht. De auto was naast me komen staan (gelukkig wel op het tweede vak) en het raampje rechts ging open. Achter het stuur een oudere man; met een rode kop en zo ongeveer het schuim op de lippen riep die: "jij rijdt nog altijd niet met een voertuig, he. Je moet op het fietspad".

"Neen, meneer, dat moet ik niet volgens de wegcode". Zijn antwoord -"Dat moet je wel" - maakte meteen de teneur duidelijk. Dit had geen zin.

Vervelend is het wel, niet zozeer voor mij, maar voor de velomobilisten en bij uitbreiding alle fietsers: in die man zijn visie is weer eens bevestigd dat de fietsnazi's gewoon hun zin doen en zich niets van de regels aantrekken. Ik hoop dat hij "artikel 9" onthouden heeft en dat opzocht, maar wellicht heb ik daarmee teveel verwacht.

Enfin: het werd groen (50 m verder staan er weer lichten), we zetten gelijk aan en aan de volgende lichten ook weer. Dan voegde hij in voor mij - en ging gelukkig niet op de rem staan - en zo reden we gezamenlijk aan 50 km/u verder over de ring. Ik hoop dat hij het statement begreep: er zitten wielen onder eFAW en op die plaats rijdt mijn "fiets" even snel als zijn statussymbool.

2 opmerkingen:

  1. Tja,

    Het lijkt erop dat sommige automobilisten het erg moeilijk vinden om het wegrecht te delen met nieuwkomers. Ook ik heb eens ter nauwernood een aanrijding kunnen voorkomen door hevig uit te wijken doordat een mijnheer (dames lijken hier minder problemen mee te hebben) mij letterlijk van de weg te rijden. De mannen in deze staat zijn niet voor rede vatbaar, wetsartikel in de hand of niet. Ik heb een foldertje met uitleg paraat, dat werd ook eens demonstratief uit de auto gegooid.
    Gelukkig zijn dit uitzonderingen, en ik merkte ook een verschil sinds de uitzending in het nederlandse programma "Blik op de Weg van oktober? 2007. Hierin vertelt een agent (het gezag dus) dat wij inderdaad mogen kiezen tussen zowel fietspad als rijbaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En deze week werd mijn zoon van 15 bijna van de weg gereden in een zone 30, omdat een bestuurder vond dat hij niet snel genoeg reed... Het is onwaarschijnlijk hoezeer veel automobilisten vinden dat zij het alleenrecht hebben op het gebruik van de weg en dat alle andere weggebruikers toch maar sukkels zijn. Fietsen zou ontstressen moeten zijn...

    BeantwoordenVerwijderen