woensdag 18 april 2012

trein en Birdy

Vandaag stond een te geven opleiding op de planning, in Lochristi. Denkend aan duurzaamheid betekent dat dus fietsen, maar omdat de opleiding slechts een halve dag duurt, moest ik deze morgen eerst tot op het werk met de fiets. Van daaruit naar Lochristi moest dan een combinatie trein en fiets worden: dat werd dus een dagje met de Birdy onderweg. Zo zou ik meteen weten of een degelijke vouwfiets ook geschikt is om wat verder mee te rijden.

De 22 km vanmorgen gingen aan een degelijk tempo. Niet te vergelijken met een eFAW snelheid, maar toch... Iets meer dan een uur met een stevige tegenwind, vind ik niet slecht.

Na de middag begon de verplaatsing met een korte rit (1 km) tot aan het station van Gavere, waar de Birdy tot zijn compactste vorm herleid werd om op de trein mee te reizen (mijn excuses voor de uiterst matige foto).


De overstap in Gent Sint-Pieters verliep vlot. Het ontbreken van skaterwieltjes zoals op een Brompton is vervelend, maar die schijnen het ook enkel goed te doen op een vlakke ondergrond. De trappen op en af blijft uiteindelijk dragen en dan is de Birdy met zijn 10 kg goed te doen.

In Beervelde werd de fiets weer fiets en meteen vond ik een "klein" obstakel op de weg.

Beerveldsebaan, Beervelde
"'t Was maar voor een minuutje", waarschijnlijk. Als je weet dat de auto's daar aan minstens 70 km/u langsrazen, vind ik dat een minuutje te veel. Waarom niet gewoon op de rijweg staan en het fietspad vrij laten ?

Een paar straten verder kwam ik op een schitterend nieuw fietspad terecht. Zouden de nakende gemeenteraadsverkiezingen hier wat mee te maken hebben ?

Terpoelen, Lochristi
Schitterend ! Met een stevige rugwind en op een prachtig vlak fietspad haalde ik op de Birdy Speed redelijk makkelijk 40 km/u. De fiets is zijn naam waard, duidelijk.

Mooie liedjes duren niet lang. Een eind verder ging de fietsroute linksaf, over een vrijliggend fietspad, maar wel gemaakt van wat minder comfortabele betonplaten. Na even zoeken - de wegwijzers waren blijkbaar op - kwam ik weer op de route naar het centrum van Lochristi, maar ter compensatie werd het functionele fietspad vervangen door een eind onverhard. Functioneel, hoezo ?

Kasteeldreef, Lochristi
Op het eind van de dag stonden 55 km op de teller en die werden met hetzelfde gemak afgehaspeld als met de Trek 7320 bukker. Belangrijke verschillen: op grint en onverhard zijn grote wielen toch in het voordeel en bagage meenemen op een gewone fiets is evidenter, maar daarover meer in een volgend bericht.
Anderzijds is een vouwfiets heerlijk makkelijk op de trein !

3 opmerkingen:

  1. Ik vind de originele hulpwieltjes van de Bromton ook maar zozo.
    Zeker zonder bagagedrager. Dan steunt de opgevouwen fiets op een miniwieltje van het spatbord. De steunen hiervan is dan geen lang leven beschoren.

    Ik heb de twee pijpje aan het frame verstevigd met een stripje staal er tussen. (anders zakken ze krom) en grote (10 cm?) gelagerde skatewielen er op gezet.
    In half gevouwen toestand (alleen het zadel nog hoog) duw ik hem dan overal rond zonder tillen, gekanteld op slechts twee skate wielen.
    Een snelbinder met haak garandeert dat het zaakje niet spontaan kan ontvouwd tijdens de rit. Bij de trein alleen nog de zadelpen inschuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vorig weekend op het nieuw fietspad van Terpoelen gegelegen.
    Zag er inderdaad nagelnieuw uit.

    BeantwoordenVerwijderen