donderdag 19 april 2012

materiaal meenemen op vouwfiets

Tja, de Birdy doet ook dienst. Soms als vouwfiets (mee op de trein), soms gewoon om te rijden. Zaterdag deed ik er bijvoorbeeld zo'n 25 km mee en de fiets rijdt zo ongeveer als een gewone, degelijke toerfiets. Je merkt af en toe dat de wielen wat kleiner zijn (op onverhard bijvoorbeeld), maar qua comfort is het erg vergelijkbaar.

Het doel bij de aanschaf was vooral om de combinatie trein-fiets makkelijker te maken. Indien dat is om opleidingen te geven, dan moeten er cursussen en ander materiaal mee. In eerste instantie gebeurt dat met een rugzak, maar als het wat warmer wordt, is fietsen met een rugzak toch minder aangenaam, hoe goed die ook geventileerd is.

Op een stads-, toer- of trekkingfiets denk je dan meteen aan fietstassen, maar in combinatie met een vouwfiets heb je toch een probleem: waar blijf je met die tassen als je de fiets opvouwt?
Een rugzak is handig op dat moment, maar als je fietst is het dan weer aangenamer om de bagage aan de fiets te hangen en niet op je rug...

Daar moeten oplossingen voor bestaan. Brompton lost dat bijvoorbeeld op met een gigantische voortas.


Alleen: dit is een Birdy, geen Brompton. En daarnaast heb ik ervaren dat een stuurtas het stuurgedrag negatief beïnvloedt. Met de kleine wieltjes is een vouwfiets zo al erg vinnig en dat verbetert er niet op met extra gewicht hoog vooraan.

Het eerste alternatief waar ik aan dacht, is de Ortlieb Trunk Bag of een equivalent daarvan.


Deze is zeer redelijk van prijs en waterdicht. Het probleem is dan weer dat het volume eerder klein is, dus er kan niet zoveel mee. Ik heb de tas nog niet in handen gehad, maar het lijkt me dat A4 cursussen niet evident zijn als vulling.

Dan vond ik bij Ortlieb nog een alternatief: de Vario.


Dit is een leuke vondst: je gebruikt de tas als bagagedragertas bij het fietsen en in het voorvak zit een draagstel, dat je achteraan de tas vastklikt waardoor het een rugzak wordt. Het volume is zowat gelijk aan dat van een gewone fietstas.

Probleem hiermee is ten eerste de prijs (ongeveer € 150), maar dat is niet onoverkomelijk, vooral omdat Ortliebtassen meestal erg lang meegaan, en ten tweede wil ik de tas eerst  passen. Onlangs schafte ik me namelijk een setje Vaude Aqua Front tassen aan voor de Trek. Daarbij zegt Vaude dat de haken geschikt zijn voor buizen tot 16 mm diameter. Laten de buizen op de Birdy nu net die maat hebben en blijkt dat de tassen er niet op passen! Ik moet dus zeker zijn dat het lukt. Bestellen, proberen en terugsturen indien het niet kan, vind ik niet fijn. Liever samen met de winkel een oplossing zoeken die meteen goed is.

2 opmerkingen:

  1. kan deze tas> Ortlieb bij de Vario ook op de Brompton> aan de voorkant bevestigd worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aangezien ik geen Brompton heb, kan ik daar geen antwoord op geven. Uiteindelijk werd het een set Ortlieb Sportpacker Plus Front die achteraan op de Birdy gebruikt worden.

      Verwijderen