maandag 18 juni 2012

Flandrien

De verklaring van de titel, volgens Wikipedia: "de term is ontstaan tijdens de Vlaamse wielerkoersen van het interbellum toen de wielrenners een voortdurend gevecht moesten leveren tegen de slecht aangelegde kasseien van de Vlaamse wegen."

De heenrit naar het werk begint altijd met een flinke opwarmer. Van het eerste deel, pakweg 150 m, publiceerde ik al vroeger een foto, maar voor de volledigheid doe ik dat maar nog een keer.


Het volgende deel gaat door een fraaie dreef. Fraai, zo lang het mooi en droog weer is. Dat is al enkele maanden niet het geval, dus het uitzicht is licht veranderd. Niet enkel het uitzicht, maar ook de manier waarop ik door die dreef moet rijden.


Misschien is een amfibievelomobiel een betere oplossing ? Of zou ik mijn banden vervangen door iets in deze stijl ?


De rest van de route loopt gelukkig over mooiere wegen.

In elk geval bewijst een naafversnelling hier alweer zijn waarde: een derailleur in een 20" wiel betekent dat die alle meuk opschept. Zand en aarde in de derailleur en de ketting, dat heeft een eerder schurende werking. Geen derailleur, dus komt ook de ketting minder laag. Dat scheelt weer.

7 opmerkingen:

  1. Volgens mij wordt het meeste vuil niet opgeschept aan het achterwiel/derailleur maar net achter het voorwiel. Bij mijn Grasshopper komt de ketting aan het achterwiel dichter bij de grond dan bij de mijn Bromtpon. En toch blijft de ketting van de Grasshopper veel properder. Ik wijt dat aan het feit dat de ketting van de ligfiets in buizen loopt, vooral net na het voorwiel, en bij de Brompton niet. Vorige winter gemerkt omdat mijn schoenen bij de Bromtpon altijd zo vuil waren. Toen besefte ik dat het opspattend vuil van het voorwiel (ook al is er een spatlap) voor een vuile ketting zorgt en niet de ketting die bij het achterwiel zo laag ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liggende, ik heb het wel over een velomobiel, he ! Daar zitten twee voorwielen op, in wielkasten. Ook het achterwiel zit in een wielkast... Een eerste bron van vuil is de laaghangende ketting (20" wiel). Een tweede reden is de wielkast, die alle vuil opvangt en daarna in alle richtingen rondsproeit. Het onderste deel van de ketting loopt door een kettingbuis; misschien zou ik datzelfde beter ook voor de trekkende ketting doen.

    Ik merk wel op de Birdy (met 9-speed derailleur) dat de ketting door de kooi nog veel lager komt te hangen: op het grootste tandwiel zal dat maar enkele centimeters boven de grond zijn. Maar een spatlap heb ik daarop niet. Geen slecht idee om die toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoelde maar dat het vuil niet echt komt van en laag hangende derailleur, maar van opspattend vuil afkomstig van andere zaken/objecten. Dat een velomobiel 2 voorwielen heeft heb ik al een tijdje door. Dat gaf ik aan als voorbeeld. Een wielkast rond het achterwiel die de vuil rondstrooit en zo een ketting smerig maakt, daar kan ik inkomen.

      Verwijderen
  3. Mijn Alleweder sproeide de meeste rommel op de ketting net voor de achterband.
    De troep wordt meegenomen in de wielkast en lekt naar beneden.
    Bij de Quest en Strada is de rechterlager van de achteras nog wel eens versleten door lekkend vuil. Ondanks de gesloten wielkast.

    Bij Alleweders werd vaak de kettingrol schuivend op een as gemaakt. (liep vast door vuil) Ook een alu plaat op de brug over de trekkende (bovenste) ketting naast de band werd vaak toegepast.
    Een volledig gesloten kettingkast is niet handig met wisselen van banden e.d.

    Heeft de NuVinci naaf geen kettingspanner nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, daar heb ik veel aan ! Om te beginnen was ik gisteren aan het nadenken over die kettingrol; of daar geen kogellagers in zouden kunnen komen of zo (uiteindelijk, met de NuVinci, moet de ketting niet heen en weer kunnen bewegen ook), want nu moet ze heel dikwijls losgemaakt en gesmeerd worden.
      En zo'n aluplaat boven de trekkende ketting, da's een goed idee en vrij eenvoudig uit te voeren.

      Kettingspanner: in principe wel, maar die zit vooraan al, tussen het tandwiel en de de voorste kettingrol.

      Verwijderen
  4. BTW de Schwalbe Furious Fred is een noppenband met grote noppen op de wangen voor grip in blubber en sneeuw. De noppen op het loopvlak zijn laag en kunnen dus op snelheid met een velomobiel niet heen en weer bewegen.
    Een zeer lichte en snelle band met weinig rolweerstand derhalve.

    Alleen de lekbestendig laat soms te wensen over.
    Er is een versie met kevlar antilek. Een antileklint wordt aanbevolen, maar maakt hem minder snel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die band, dat was niet ernstig bedoeld hoor ;-) De rest van de route loopt grotendeels over vlak asfalt. Daar heb ik absoluut geen nood aan een noppenband.

      Verwijderen