zondag 22 juli 2012

renovatiewerken

De Valenteyn Kobra zou zo snel mogelijk weer moeten kunnen rijden. Dat betekent enerzijds noodzakelijke werken, zoals lekke banden herstellen, ketting smeren en dergelijke en anderzijds de nodige aanpassingen om de fiets op mijn maat in te stellen.

Die "enerzijds" is niet zo boeiend: dat zijn klusjes die bij elke fiets moeten gebeuren, zeker indien die enkele jaren in een kelder vertoefd heeft. De "anderzijds" is wel boeiender.
Over de aanpassing aan het zitje had ik het al. Nog meer naar voren kan, maar ik koos er voor om iets te doen aan de trappers.

Bij mijn vaste fietshandelaar haalde ik een setje 160 mm cranks.


Dat maakt dat de langste afstand toch weer 1 cm minder wordt en dat de cranklengte wat beter past bij mijn korte beentjes: minder belastend voor de knieën en makkelijker rond te draaien.

De praktijk is natuurlijk niet zo evident. De linkercrank zat muurvast en de binnendraad was stuk... Die moest dus met grove middelen verwijderd worden.


Een degelijke slijpschijf en veel geduld en voorzichtig slijpwerk - de as moet wel behouden blijven - losten dit op. De nieuwe cranks zitten erop en die ene cm minder maakt de fiets voor mij makkelijker berijdbaar.

Over de hele kettingloop is gebruik gemaakt van welgeteld één kettingwiel. Dat kettingwiel is helemaal op, net als het industriële, loodzware lager waarop het draait. Zoiets moet je ver zoeken, dus voorlopig lapte ik het op. Omdat de ketting de neiging heeft naast het wiel te lopen, maakte ik meteen maar een beugel om dat te verhinderen.


De draaiversteller voor de derailleur moet ook vervangen worden: er zit een 7-speed Gripshift op en een cassette met 8 tandwielen... Daarbij moet ik nog wel uitzoeken welke derailleur erop zit: het type is een Shimano RX100, maar die blijkt te bestaan in 7-speed (RD-A550) en 8-speed (RD-A551) uitvoering. Ik weet niet welke versie op de Kobra zit !

De eerste iets of wat deftige test eergisteren bracht me vlotjes tot 30 km/u en zelfs even tot in de buurt van 35. Maar de slingerende ketting liep van het onderste kettingwieltje in de derailleur af.

Gisteren reed ik dan een wat grotere afstand, na de derailleur goed nagezien te hebben: zo'n 15 km dwars door Gent (en dat tijdens de Gentse Feesten). Dat verliep zo goed als probleemloos. Het blijkt enkel dat ik een beschermrand op het voorste blad zal moeten zetten; niet om mijn been te beschermen, maar om te verhinderen dat de ketting eraf kan lopen. Bij een bocht naar rechts duw je namelijk de ketting met de voorband van het blad...

De fiets blijkt wel vlot te lopen: gisteren kwam ik even in de buurt van 40 km/u ! Dat gaat vlotter dan met eFAW, dus zo'n "antieke" lowracer heeft ook wel nog wat in zijn mars.

6 opmerkingen:

  1. Jan, meestal staat aan de binnenkant van de kooi het nummer van de derailleur, waarschijnlijk verborgen onder een laagje smeer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Daar ga ik eens naar kijken. Veel smeer hangt er niet meer aan: de hele derailleur is opgekuist en opgeblonken.

      Verwijderen
  2. Da's een snelle fiets Jan. Misschien kan ie nog sneller met een nieuw kettingwieltje e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n kettingwieltje met lichtlopende lagers is hier verkrijgbaar:
      http://www.velomobielonderdelen.nl/product/66060/SKF_E2_Kettingtandwiel.aspx

      Verwijderen
  3. Dat weet Jan wel Theo...hij vind er zelfs ook wat van ;-)

    Ik heb ze overigens wel op mijn nieuwe Quest besteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jan zal jullie binnenkort verder onderhouden over de Kobra: vandaag een testritje van ongeveer 65 km gedaan en daaruit volgen wel wat besluiten.

    BeantwoordenVerwijderen