maandag 30 juli 2012

kettingwiel

Ja, het kettingwiel van de Kobra is versleten, maar vervangen blijkt niet zo eenvoudig in dit geval.


Dit is het normale zicht op een kettingwiel.


Hier zie je het van de achterkant. Zo is het al duidelijk dat binnen het lager nog een bus zit. Die bus past over een 10mm draadstang die op het frame gelast is.


Hier haalde ik het geheel uit elkaar. Van rechts naar links zie je een versleten geleiderol (quasi transparante kunststof), een rammelend, versleten lager en de bus om het geheel op de draadstang te schuiven.

De buitenmaat van de kunststofrol is de klassieke 68mm; de binnenmaat van de kogellager is geen 10, maar 16mm.
Dit moet dus vervangen worden...

Bij Fietser.be bezorgden ze me een kettingrol van een vroegere generatie WAWs en bij een gespecialiseerd bedrijf haalde ik dan een passend lager. 



Het bestaande buisje werd doorgeslepen en passend gemaakt zodat het lager tussen beide einden kan geklemd worden. Het lager is 6mm breed, dus zoveel moest er van de lengte van de eindjes buis af. Een werkbankje, een bankklem en een slijpschijf: meer is er hiervoor niet nodig.


Het nieuwe geheel past mooi op de fiets, het lager loopt vrij en de ketting volgt een rechte lijn, dus is de opdracht geslaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen