dinsdag 17 juli 2012

weer wat bijgeleerd

Dochterlief rijdt met een "vintage bike". Da's een eufemisme voor een oud kraam: een Giant hybride van ergens in de jaren '80 in de vorige eeuw.

Voor haar fiets hermaakte ik in het verleden al een wiel met naafdynamo, zodat ze met redelijk comfort door het duister kan rijden.
Nu weet ik al een tijdje dat de hele aandrijflijn aan vervanging toe was: ketting op, cassette versleten, derailleur eveneens, ...
De basiskeuze was deze: is het bij zo'n oude fiets de moeite om pakweg € 130 uit te geven aan nieuwe onderdelen of koop je dan beter een andere tweedehandsfiets ? Ik ga ervan uit dat je die onderdelen bij een goedkopere tweedehandsfiets ook aan vervanging toe zullen zijn en zo vind ik de uitgave verantwoord. Het fietsje rijdt voor  het overige ook erg fijn, dus bestelde ik na zorgvuldig afwegen bij Rose wat onderdelen.


Dat bestellen is nog eenvoudig en Rose levert vlot. Maar dan moeten die onderdelen nog allemaal op de fiets terechtkomen ! Onlangs had ik hiervoor de nodige tijd vrijgemaakt en werd de fiets opgehangen in de werkplaats.


Stap 1: het achterwiel eruit halen en alle versleten onderdelen verwijderen. De ketting ging er dus af; de derailleur, de cassette,... Toen bleek dat ik niet echt goed gekeken had: op de fiets vormden de verstellers en de remhendels een geheel (Acera X - vermoedelijk nog origineel). De nieuwe verstellers vormden geen zo'n combinatie. Niet zo goed dus, maar makkelijk op te lossen.
Ook de combinatie rechtercrank/voortandwielen haalde ik er maar af.

Stap 2: alles wat er weer op moest komen (rechtercrankgeheel dus) grondig reinigen met wasbenzine en nakijken. Voortandwielen slijten niet erg snel en deze bleken nog in goede staat te zijn. Ook de achterbrug kreeg een reinigingsbeurt.

Stap 3: montage van de nieuwe onderdelen. De derailleur ging er zo op, maar bij het achterwiel bleek weer eens dat ik nog veel te leren heb. De nieuwe cassette ging er niet op ! De oude was een 7-versnellingssysteem en nu had ik voor 8 tandwielen gekozen. Normaal gezien geen probleem, maar niet met een oud Shimanosysteem. 

Freehub van de Giant
Dit lijkt wel hetzelfde, maar het is niet zo...

Freehub van oud Gforce-wiel
Een kort telefoongesprekgesprek met mijn fietsenhandelaar leerde me dat er eigenlijk maar één goede oplossing bestaat: een nieuw wiel. Dat was niet voorzien...

Een klein uurtje later - en een wiel rijker - kon ik verder: de cassette werd gemonteerd, het wiel ging weer in de fiets en de ketting werd erop gelegd.
In de voorraden had ik nog een setje remhendels liggen, dus het probleem met de verstellers was ook opgelost. Dan kwam er nog wat afstelwerk bij kijken en de nieuwe aandrijflijn was klaar voor de volgende tien jaar.

Bij het nakijken bleek dat ook de remblokjes aan vervanging toe zijn en het achterlicht - dat op batterijen werkt - doet het ook meer niet dan wel. Een studentenfiets, niet ? Staat dagelijks in een simpel rek, waar twee keer zoveel fietsen in gestampt worden als er plaats is en waar niet iedereen met evenveel respect met het materiaal omgaat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten