woensdag 12 september 2012

N360

Hoe het ondertussen met de NuVinci N360 naaf gaat ? Goed, dank u...

Zoals het meestal met goed lopende delen gaat: de naaf doet gewoonweg zijn werk en valt dus helemaal niet op. Ik merk dat ik de verhoudingen onderweg continu bijstel in functie van de rij-omstandigheden (windsterke en -richting, rolweerstand, helling, ...). Het aangenaamste van de NuVincinaaf is dat je altijd precies de gewenste trapfrequentie kunt instellen. Traploos, zonder klikjes en altijd perfect. Dat is exact wat de verwachting was.

Zoals ik in het begin al meegaf: het enige bezwaar is het hogere gewicht, vooral omdat dit in het onafgeveerde deel van de fiets zit. Meestal merk ik er niets van, maar op slechte wegen (klinkers en andere ondergrond die trillingen met een hogere frequentie veroorzaken) durft eFAW nogal hevig kwispelstaarten.
Theoretisch zou dit op te vangen moeten zijn door het toevoegen van een tweede veerpoot: een A2 heeft een dubbele achterbrug, dus erg moeilijk kan het niet zijn. Het probleem is volgens mij niet van die aard dat dit nodig wordt, want het kwispelen is makkelijk op te vangen en tot nu toe kreeg ik nooit de indruk dat het tot gevaarlijke toestanden kan leiden.

Theoretisch is de weerstand ook hoger, maar volgens wat ik daarover vond is die variabel, naargelang de gekozen verhouding. In de praktijk merk ik er niets van. Onlangs kreeg eFAW een flinke onderhoudsbeurt, waarbij de ketting helemaal gereinigd en opnieuw gesmeerd werd en de banden weer op druk gezet werden. Dàt maakte wel een merkbaar verschil !

Wat voor neofieten een probleem kan vormen, is dat bij stilstand niet zomaar van de grootste naar de kleinste verhouding kan teruggeschakeld worden: een beetje anticiperen (of de trappers even bewegen) is wel nodig. Ook is de afstand waarover je de versteller moet draaien vrij groot. Anderzijds maakt die grote beweging wel dat je heel precies kunt instellen.

Enkele maanden geleden heb ik het tandwiel vervangen door een 19T exemplaar, waarbij het goed uitkwam dat simpele kransjes voor een Shimanoderailleur gebruikt kunnen worden. Ligt het aan de breedte van zo'n kransje of aan slijtage van de ketting, dat weet ik niet, maar sindsdien is de ketting er wel al enkele keren (zoals in "een tiental keren") afgelopen op een slecht wegdek. De combinatie van het enkele kransje en de kettingspanner vooraan maakt het dan wel weer eenvoudig om die ketting weer op zijn plaats te krijgen. Misschien, indien het niet enkel aan de ketting ligt, zou het toevoegen van een kettingspanner op de wielnaaf ook kunnen helpen. Die werkt dan als de kooi van een derailleur en houdt de ketting mooi in lijn. Anderzijds betekent elke toevoeging weer meer gewicht en weerstand.

Een 20" wiel en een versnellingsnaaf: het blijft een goede combinatie ! Beter dan een derailleur en navenant laag hangende ketting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten