dinsdag 4 september 2012

transportfietsen

Tja, als je geregeld bij dezelfde zaken langsgaat, merk je af en toe toch wat nieuws. Zoals deze fiets.

Montego Barrow transportfiets (Fietser.be)
Dit lijkt me een handige boodschappenfiets voor een stad als Gent, met tramsporen, kasseien en een centrum waar je wat meer rijcomfort zeker weet te waarderen. Een mandje om boodschappen in te bewaren en dikke banden om de confrontatie met de tramsporen aan te gaan. Puur functioneel lijkt me dat ! Ben, van Fietser.be, was er alvast enthousiast over.


Het stuur is ook een origineel concept, in mijn ogen toch. Het systeem betekent dat je de breedte en hoogte van de handgrepen makkelijk kunt verstellen.


Ook praktisch: het stuur is vergrendelbaar in de rechtdoorstand, zodat het niet opzij valt indien de fiets op de (dubbele) standaard staat.
Geen toeters en bellen, maar wel een versnellingsnaaf, naafdynamo, geveerd zadel en ballonbanden.

9 opmerkingen:

  1. enkel een bagage drager achterop ontbreekt voor nog extra boodschappen of een kleine spruit. (waarschijnlijk in optie)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad een optie: http://www.montegofietsen.nl/accessoires_detail.asp?Model=3

      Verwijderen
  2. Je moet er alleen niet snel op willen fietsen want volgens mij kan dat er niet echt op. Die dingen rijden vreselijk traag altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, indien je dit koopt als transportfiets voor in een stadscentrum, moet je dat erbij nemen. Mijn lage racer is veel sneller, maar daarmee kan ik amper in een centrum rijden en boodschappen meenemen is ook niet evident. Keuzes...

      Verwijderen
    2. Die traagheid valt wel mee. De oude transportfietsen van vroeger waren zware lompe dingen van steigerpijpen gebouwd om nooit meer te verslijten. Wat ze dan ook niet deden.
      De huidige generatie 'transport' fietsen zijn normale fietsen met retro transportfiets look, gebouwd met moderne (lichte) materialen. Zelfs met mijn 3 wiel bakfiets haal ik nog 20 km/uur. Een onbelade transportfiets met versnellingsnaaf kan 'gewoon' 25 km/uur rijden. Een best vlotte snelheid voor een gewone fiets.
      In de stad is snelheid vaak niet eens een isseu. Wendbaarheid komt eerst.12-15 km/uur is in de binnenstad al een hele vlotte snelheid. Met de bakfiets ga ik vaak niet meer dan stapvoets. Niet omdat ik niet sneller kan, maar het is niet nodig.

      Met een transportfiets zit het wat snelheid en stevigheid wel snor. In het spoor blijven is een ander verhaal. Het gewicht voorop draagt hij wel, maar de stabiliteit laat met het toenemen van de gewicht wel te wensen over.
      Al iets beter is het als het draagplatvorm direct op het frame of balhoofd is bevestigd. Aan het stuur betekend dat het gewicht mee kanteld bij scherpere bochten.
      Dan kan tot hachelijke situatie leiden.

      Heb je vaak veel zwaar of volumineus vracht te vervoeren is een 2 wielige bakfiets. De Bullit is echt een snelheidsmonster (fietser.be?) Ook fietsen met een verlengd frame aan de achterkant met dito bagagedrager gedraagt zich stabieler bij zware belading met dezelfde voordelen van rijkwaliteiten als een transportfiets met bak voorop.
      Wordt het te zwaar en gaat het niet snel genoeg? Dan toch gewoon e-ondersteund!

      Kortom keus en mogelijkheden genoeg. Als de auto maar blijft staan. ;-)

      Verwijderen
  3. Niet iedereen is opzoek naar een snelle fiets. Er zijn nog steeds (of is het opnieuw) (ook jonge) mensen die een fiets als lastdier willen gebruiken, dat ook comfortabel is. Dat het daarnaast ook traag is maakt hen niet uit. Op het het werk is er ook iemand die bewust een vintage transportfiets heeft gekocht. Sinds hij verhuisd is woont hij op 5 km van het werk. En om te forensen en inkopen te doen is dat voor hem het ideale. De laatste paar km hebben we hetzelfde traject en ik haal hem dan wel eens in. Blijkt steevast dat hij niet boven de 20km/u uitgaat. Voor hem is dat genoeg, zo geniet hij ook van het fietsen en zal het daardoor minder een sleur worden. En wat misschien nog beter is, na mijn 11.5km druip ik van het zweet (zelfs om 5 uur smorgens), die gast weet wellicht niet wat zweten op de fiets is. Wie is er dan de slimste...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is inderdaad wel een erg leuke transportfiets.

    Echte transportfietsen hebben echter een vaste voorste bagagedrager. Eentje die niet met je stuur meebeweegt, daardoor fietst en stuurt zo'n fiets veel lichter.

    De voorste bagagedrager maakt dan echt deel uit van de fiets, daardoor is de fiets ook nog eens een keer veel stabieler en kun je veel meer gewicht meenemen. Dat kan met de fiets die hierboven op de foto staat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad is de vrachtfiets een volkomen onlogisch vervoermiddel geworden omdat men tegenwoordig zo gemakkelijk naar de 2e (boodschappen)auto grijpt.

    Maar afhankelijk van ontwerp kan een fiets natuurlijk indrukwekkende hoeveelheden boodschappen aan.

    Ik zal eerder de trekhaak op mijn (toekomstige) velomobiel aanspreken om met een ( omgebouwde kinder)kar hoeveelheden tot 50 kg te kunnen vervoeren en op een gewone fiets kan dat natuurlijk ook met zo'n (bagage)karretje zonder een fiets te hoeven hebben die helemaal gebouwd is op goederenvervoer.

    Die dikke ballonbanden is natuurlijk wel een plus als je moet fietsen over zeer onregelmatig wegdek of inderdaad door tramrails waar dunne banden infloepen met valpartijen tot gevolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik rij al lange tijd op een transportfiets van uit ongeveer 1950 toen ik hem kreeg ongeveer 1970 was het nog een doortrapper en het heeft lang geduurd voordat ik er een naaf met een terugtraprem op liet zetten1985. Het advies van mijn fietsenmaker was ook ik zet er gelijk maar ringetjes in om de speling van de spaken op te heffen. Ik moet zeggen het werkt voortreffelijk, mijn voorwiel, daar zitten de origenele spaken nog in, dat is wel een andere kwaliteit, misschien van voor WW2. En fietsen, fantasties, regelmatig van Apeldoorn naar Utrecht naar een tweede hands markt. Was even snel als een moutenbiker met al zijn versnellingen. Lachen en genieten. Fietsen mijn tweede leven helaas heb ik nooit overwogen om een ligfiets aan te schaffen, ik heb wel een keer zelf voor de gein zo'n fiets gemaakt twee damesframe's en twee houten planken en alles kwam van een sloperij.Het was een project op de duitse tv.

    BeantwoordenVerwijderen