woensdag 10 oktober 2012

hoe ver kunnen we gaan ?

Dat in eFAW een elektromotor zit voor de assistentie, daar schreef ik al voldoende over. Dat de e-bikes een steeds groter aandeel van de fietsenverkoop uitmaken, dat is ook duidelijk, maar daarbij gaat het om "bukkers" met een elektromotor. Ligfietsen en zeker elektrisch ondersteunde varianten blijven marginaal.

Fietser.be is zeer enthousiast over het eWAW concept, net als hun vele klanten die daarmee rond rijden. Een e-motor om op gang te komen of om een steile helling op te raken is welkom.

In Duitsland en enkele andere Europese landen wordt ondertussen een onderscheid gemaakt tussen elektrische fietsen met een maximaal nominaal vermogen van 250 W en pedelecs met een maximale snelheid van 45 km/u. Dat is eigenlijk een logische stap, zeker bij het concept velomobiel, waarbij je verhoudingsgewijs veel minder vermogen nodig hebt om 35 of 40 km/u aan te houden.

Onlangs hoorde ik tot mijn verbazing bij fietser dat iemand gevraagd had om een eWAW met maar liefst een 1.200 W motor ingebouwd. Ik herhaal: 1.200 Watt ! Ze hadden daar voldoende gezond verstand om niet aan het verzoek te voldoen. De huidige velomobiel is volgens mij (en volgens hen) absoluut niet geschikt om met dergelijke vermogens overweg te kunnen: geometrie, stijfheid, remkracht, ... Waarschijnlijk geeft dit de eerste kilometers een enorme kick - doorslippende achterband, rook en strepen verschroeid rubber -, maar hopelijk zal snel daarna het besef groeien dat dit een onbeheersbaar monster is, niet geschikt voor de openbare weg (hypothetisch, want niet uitgevoerd bij mijn weten).

In dezelfde stijl ontmoette ik recent een woonwerkfietser met een omgebouwde stadsfiets, die door de bebouwde kom raasde aan snelheden van meer dan 35 km/u (ik kon hem niet volgen met eFAW), zonder veel te vertragen aan kruispunten en in bochten. De tweede keer dat de man me voorbijvloog, zag ik dat zijn wielen niet in lijn stonden. Dit is "an accident waiting to happen": een set oude remblokjes, onvoldoende verlichting en een geometrie die niet voorzien is voor dergelijke snelheden.

En dan hoorde ik over een fietshandelaar die elektrisch aangedreven vouw"fietsen" verkocht, met als argument dat je er makkelijk 80 km/u mee kan... Indien dergelijke fietsen effectief verkocht worden, hoeven we dan verwonderd te zijn dat het aantal fietsongevallen stijgt ?

Elektrische assistentie is een mooi gegeven, waar ongetwijfeld veel nuttige toepassingen voor zijn, maar er moet een evenwicht zijn. Het is verleidelijk om toe te geven aan "meer vermogen, meer koppel, meer snelheid", zoals bij elk voertuig, maar er zijn grenzen, zowel wettelijke als menselijke. De eigen snelheid en het inschattingsvermogen van andere weggebruikers worden maar al te graag fout ingeschat. Dat leidt onvermijdelijk tot ongevallen en bijgevolg tot zware uitspraken, die een ontluikende en sterk groeiende markt absoluut niet nodig heeft.

6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De fietstaxi's in Amsterdam rijden ook als gekken, met de Mango niet bij te houden.
    Volgens mij moeten ze een bromfietskenteken hebben.
    Niet gezien overigens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aantal fietsdoden stijgt terwijl het totaal aantal verkeersdoden daalt in NL. Een van de redenen is idd de opkomst van e-bikes en het soort mensen die daarop gaan rijden die de snelheid niet onder controle hebben op met name op kruispunten en ook fietspadpaaltjes zijn steeds dodelijker voor hen.

    Goed nieuws is dat de verkeersminister in NL die dodelijke fietspad paaltjes nu goed in het vizier heeft en er beleid op heeft gemaakt daar wat aan te doen ( worden verwijderd/ andere maatregelen )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie één reden om een 1200 Watt motor in een velomobiel te zetten. In berggebied kan je daarop remmen, en op die manier bij een afdaling de snelheid juist onder controle houden. Bij een motor met een te klein vermogen krijg je oververhitting in de motor. Uiteraard moet je heel duidelijk de snelheid-sensor goed werkend houden, om op het vlakke er niet met veel te hoge snelheid vandoor te gaan.

    Voor e-bikes lijkt helaas ook weer het aloude van toepassing: goedkoop blijkt duurkoop. De goedkopere systemen hebben alleen een bewegings-sensor in de trappers. Zodra je begint met trappen, geeft de motor het volle vermogen, en schiet je er vandoor. De duurdere systemen met krachtsensor zijn wat dat betreft gemakkelijker te controleren.

    Het slechte nieuws is dat de Specialized Turbo in Nederland nu toegelaten is met blauw (snorfiets) plaatje. Omdat deze fiets elektrisch is, mag hij nu overal (verplicht, en niet verplicht fietspad) rijden, met snelheden tot 45 km/uur. De snelheidsverschillen op fietspaden worden (legaal!) steeds groter. Daarmee zijn de richtlijnen voor de breedte nog verder achterhaald. Niet dat die richtlijnen hier overal worden nageleefd…

    Overigens: na twee dagen Brussel weet ik weer dat ik eigenlijk niet moet zeuren over fiets-infra.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor berggebieden zou het inderdaad wel een goed idee kunnen zijn. Alleen heb ik het vermoeden dat dit niet om dat concept ging, maar dat de potentiële koper om een onbeperkte VM voor vlak gebied vroeg: geen trapsensor, geen krachtsensor, maar een "gas"hendel. "Lichtjes" illegaal, maar vooral onverantwoord. Idem dito met de vouwfiets die 80 haalt en de omgebouwde stadsfiets die aan hoge snelheid door de bebouwde kom raast.

      Wat Brussel betreft: daar zijn ze - eindelijk - in gang geschoten en er zijn grote plannen op het vlak van fietsinfrastructuur, vermoedelijk vooral onder druk van het sterk groeiende aantal fietsers.

      Verwijderen
    2. Ai ! Die Specialized Turbo is idd een killing machine. Heel erg jammer.
      Wat een opgefokte berichtgeving hierover.

      Ondanks dat ik een hpv-er ben vind ik E-ondersteund helemaal niet gek en ben ik er voorstander van. De Flevobike Orca lonkt maar ook een E-WAW. Liver nog een 4-wielige PedaLec. Als je daarmee mensen makkelijker uit de auto krijgt op de fiets is dat toch mooi?
      Je kan onderscheid maken tussen een fiets met trapondersteuning (PedalEc) tot 25 km/uur of echte E-bikes die volledig E-aandrijving hebben. Die mogen wat mij betreft allemaal in de categorie brommer vallen tot 45-50 km/uur. Maar die horen dan ook niet op het fietspad maar tussen de auto's op de weg. Liefst ipv de auto's......;-)
      Uiteraard moet het voertuig technisch ingericht zijn op die snelheden.
      Wat mij betreft mag een motor/autorijbewijs ook gevraagd worden. Zonder kennis van het verkeer en training in voertuigbeheersing hoor je naar mijn idee helemaal niet aan het verkeer deel te nemen. Nu kan iedereen die zo'n ding kan betalen er mee de weg op. Evenals die 45 km/u autootjes. Weg ermee of een rijtraining verplichten voor iedereen.

      De snorfiets zou eigenlijk volledig geschrapt moeten worden. Zeker met verbrandingsmotor. Maar ook als scooter met E-aandrijving.
      We weten allemaal dat die dingen simpel en vaak al standaard vanuit de winkel sneller dan 25 km/u gaan. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Weg ermee!
      Gevaarlijk en schept verwarring. Het onderscheid is slechts de kleur van het verzekeringsplaatje.

      De vol vermogen E-motoren (ik heb er ook een op de bakfiets) mogen wat mij betreft ook naar het museum. Uitsluitend met krachtsensor graag. Zuiniger, efficiënter en veiliger in gebruik.

      Dit soort illegale praktijken van opvoeren en veroorzaken van gevaarlijke situaties en ongelukken wordt door de overheid zelf in de hand gewerkt. Dit is niet goed voor de beeldvorming en het imago van de E-bike of PedalEc.
      Eerst waren het fietsen voor bejaarden, straks gaat juist de jeugd er mee aan de haal, net als brommers en scooters, met allerlei gevaarlijk geëxperimenteer. Voor je het weet verworden het gevaarlijke voertuigen en keert men zich er van af en tegen. Terwijl het juist de toekomst moet worden. We willen toch van die gevaarlijke auto's af?
      Dan moet er wel een alternatief blijven.

      Dus ik ben voor afschaffen van 25 km/h e-bikes in elke vorm. Maar niet tegen Pedalec tot 25 km/u. Ondersteuning is niet verkeerd, maar wel zelf trappen. Graag met verplichte krachtsensor.
      E-bikes uitsluitend 45-50 km/uur uiteraard ingericht om zo hard te kunnen rijden. Maar dan wel op de weg gelijk aan een auto/motor.
      Stel ik me nu te hard op? Wel duidelijk dacht ik.

      Verwijderen