zondag 11 november 2012

Simpel ? Had je gedacht !

Zoals ik onlangs meldde, bleek de ketting van eFAW "end of life" te zijn. Als de kettingslijtagemeter 100 % aangeeft - en de ketting voortdurend van het kransje afloopt - is het duidelijk tijd.

Dus haalde ik bij de fietsenhandelaar maar liefst drie nieuwe kettingen.




Omdat eFAW met een versnellingsnaaf uitgerust is, kon ik het houden bij single speed kettingen. Die zouden net wat steviger moeten zijn (breder) en ze zijn - toch in dit geval - heel veel goedkoper ! De vorige ketting(en) was (waren) SRAM PC 971. Die kosten bij Rose € 16 per stuk. De BBB kettingen die in de plaats komen, betaalde ik voor drie stuks net evenveel bij mijn fietshandelaar.

Een ketting vervangen houdt niet veel in. Bij een velomobiel net wat meer, want je moet de ketting op de juiste lengte zetten en door de kettingbuizen krijgen, maar uiteindelijk valt het erg mee.

Tot zover de theorie.

Vanmorgen was het stralend herfstweer, dus werd eFAW op zijn kant gelegd, lekker in het zonnetje en begon ik aan de klus.


Even een Powerlink zoeken in de ketting, openmaken en de nieuwe ketting aanhaken. Dit zou een klusje van vijf minuten worden.
Maar dan bleek dat ik wat over het hoofd gezien had: de single speed ketting is dikker en wel zoveel dat ze klemt in de kettingbuis... Na een koppige poging om ze er toch door te krijgen, mocht ik met veel gefoeter het onding weer uit de buis zien te krijgen. Dat zou niet lukken.

Voorlopig rij ik dus nog een week met de versleten SRAM PC 971 en wissel ik zo gauw het kan die single speed voor een iets dunnere uitvoering.
Bah

1 opmerking:

  1. Ik heb een keer een voorblad van een singlespeed geprobeerd te voorzien van een 9 speed ketting. Was ook geen succes. Duidelijk een andere maat. 9 speed is een stuk dunner.
    Al doende leert men :)

    BeantwoordenVerwijderen