dinsdag 8 januari 2013

Speurtocht - deel 2

Pieperdepiep. Gek wordt je ervan: ergens uit het vooronder stijgt gepiep op. Metaal op metaal, maar moeilijk te lokaliseren.

Gisteren haalde ik nog maar eens de crank met de kettingbladen uit eFAW. Qua tijd linkte ik het gepiep aan de nieuwe ketting, dus kon de breedte van de nieuwe 8-speed ketting (die in de plaats van een 9-speed kwam) wel een bepalende factor zijn.

Een crank met kettingbladen, da's een soort mecano. In dit geval - van binnen naar buiten - een 54T blad, rechtstreeks tegen een 65T blad, dan wat pasringen en aan de buitenkant het blad voor de ketting vanaf de motor. Ik maakte de bladbouten los en wisselde de 54T en 65T bladen van plaats. Hierdoor ontstond er meer ruimte tussen beide kettingen.

Het lijkt erop dat het gepiep nu weg is, maar er blijft veel weerstand bij het duwen op de trappers. Wellicht heeft dat iets met uitlijning te maken. Of met kettingbuizen die net te smal zijn voor de 8-speed ketting. of met een kettingspanner (en de wieltjes erin) die versleten is. Of met een kettingwiel dat niet goed meer is. Of met een combinatie van factoren...

Uiteindelijk rijdt de fiets nu alsof je continu bergop rijdt en dat is niet de bedoeling. 't Is flink vermoeiend en waarschijnlijk ook nogal sletig voor de fiets.

5 opmerkingen:

  1. Op een andere Blog las ik over een droog gelopen lagertje van een ( deraillieur)wieltje waarvan zelfs de kogeltjes niet meer zaten waar ze hoorden, en dat binnen 10.000 km.

    Misschien heb jij dat in het lagertje van een ander wieltje, zoals een geleidewiel idd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitlijning of bv aanlopende remmen kan je natuurlijk controleren door te kijken hoe lang de fiets uitrolt (vanaf een lichte helling evt). Anders moet je het inderdaad in de aandrijving gaan zoeken zoals de kettingbuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik had een tijdje geleden een versleten (voor)wiellager, dat loopt ook veel zwaarder

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ligt wel degelijk in de aandrijving: het achterwiel draaide vrij (hing in de lucht) en bij het draaien van de cranks was duidelijk weerstand voelbaar. Ik weet dus wel in welke richting moet gezocht worden. Nu wordt het een kwestie van elimineren.
    Vervelend dat dit in de winter gebeurt: de Kobra is geen optie (geen verlichting en geen spatborden).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gisteren even tot bij Fietser.be gegaan, want ik heb geen enkele referentie. Samen met Brecht het "probleem" bekeken. Conclusie: het "zat in mijne kop". Tegenover een WAW is de weerstand duidelijk voelbaar groter, maar vergeleken met een nagelnieuwe A4 (komt recht van bij Alligt) viel het erg mee. Eigen aan de FAW dus en het gevolg van de gecombineerde weerstand van de kettingbuis (over bijna hele lengte van weerkerende ketting en groot deel van trekkende ketting), de kettingspanner, het kettingwieltje en de kettingrol. Misschien valt winst te halen uit betere lagers voor de wieltjes en zo, maar dat blijft gerommel in de marge.
    Voordeel: ik kon vandaag (eindelijk) weer met een gerust hart met eFAW naar het werk. Dat deed deugd, weer eens fietsen (na een week uit Nederland geïmporteerde griep).

    BeantwoordenVerwijderen