woensdag 2 oktober 2013

Dilemma met de Kobra

Zoals ik onlangs nog meldde: de Kobra is een lage racer; een racefiets dus. Toch gebruik ik die als woonwerkfiets en daarvoor is hij behoorlijk comfortabel. Dat is gewoon zo omdat het een ligfiets is met een zitje dat voor mij prima gevormd is.
Ook is de Kobra de favoriet om in gezelschap te gaan fietsen. Tochtjes met de Gentse Liggers bijvoorbeeld. Het is veel makkelijker converseren op een open ligger dan vanuit een velomobiel.

Een woonwerkfiets moet praktisch zijn en een toerfiets ook. Zo ontstaat een dilemma: moet ik de Kobra zo puur mogelijk houden, zo kaal en licht mogelijk, of pas ik die aan aan andere behoeften?

Ik verklaar me nader. Soms is het handig om een GPS te kunnen gebruiken. Ik heb in het achterhoofd ook wat plannen om af en toe langere ritten te maken: enkele honderden kilometers en gespreid over meerdere dagen. Dat kan met de Garmin Oregon vrij eenvoudig, door extra oplaadbare batterijen mee te nemen, maar dat kan eventueel ook door een usb-voeding te voorzien.
Soms is degelijke verlichting ook handig. Nu gebruik ik op de Kobra vrij eenvoudige LEDlampjes op accu, maar die zijn enkel goed om gezien te worden. Bijlichten doen ze niet en op grote delen van de woonwerkroute wordt het stilaan onmogelijk om zonder bijlichten de weg te kunnen zien.

Voor mij is het een absolute vereiste dat er een fietslamp op komt, geen zaklamp met fietsbeugel. Het verschil tussen beiden is de vorm van de lichtbundel. Een fietslamp heeft een afgekapte bundel, projecteert het licht waar dat moet - op de weg - en concentreert het licht vooral een eindje voor je. Ik zou een degelijke batterijkoplamp kunnen aanschaffen, maar die zijn meestal gemaakt om op het stuur te monteren. Het smalle racestuurtje heeft echt geen plaats daarvoor.

Ik hou, zoals al eerder gemeld, ook niet van batterijverlichting. Een dynamo is zoveel makkelijker en betrouwbaarder. Ergens ligt nog een Bumm Dymotec 6 zijloper, maar de Kobra rolt op racebandjes en dat vormt ook weer geen gelukkige combinatie.
Het voorwiel is enkelzijdig opgehangen, dus een naafdynamo is ook al uitgesloten. Wat overblijft, is een spaakdynamo zoals Sunup die maakt. Daarvan is nu een nieuwe versie gelanceerd - de Maxidyn -, met een hoger rendement, een hogere spanning bij lagere snelheden en een 5V usb-uitgang.
Foto: Sunup Taiwan
Het dilemma: maak ik van mijn hart een steen en bouw ik de Kobra hiervoor om, of laat ik de racer puur en kijk ik uit voor een extraatje, een toerligger?
Dit zijn hersenspinsels, want dit jaar is de aankoop van de eOrca wat op het programma staat. Dat staat dromen en plannen niet in de weg.

Of ik stap af van de vaste principes en knutsel een veredelde zaklamp op de Kobra. Dat is uiteraard de eenvoudigste weg en prima voor gebruik op onverlichte wegen, op voorwaarde dat er geen tegenliggers zijn.
Zoiets kan ook iets gesofisticeerder, zoals onderstaande lamp, met 3x Cree XL-T6 leds en 9600 mAh accupack.


Foto: DX.com
Een BuM Ixon IQ zou wellicht ook kunnen. Dat is een fietslamp, met afgekapte lichtbundel, met batterij. 
Foto: Busch und Müller
De uitdaging is om een manier te vinden om de lamp te monteren, welk soort lamp en welke stroombron er ook gekozen wordt.
Op het stuur kan niet (geen plaats). De meest aangewezen plaats is net achter de bracketbuis. Uiteraard zijn de meeste lampen bedoeld voor montage (dwars) op het stuur, terwijl de buis hier net in de andere richting loopt en een veel grotere diameter heeft. Knutselen dus.

De andere optie is een rasechte toerligger erbij. De vereisten daarbij wijken nogal af van wat de Kobra biedt: vering voor en achter, een wat hogere zit, spatborden, versnellingsnaaf en naafdynamo. Wat je wint aan comfort, boet je in aan snelheid. Dat moet natuurlijk niet overdreven worden: een Kobra is nu ook geen pluimgewicht, maar die is wel gemaakt op maximale snelheid.
Wat hieraan voldoet, zou bijvoorbeeld een Nazca Paseo kunnen zijn.

Vermoedelijk wordt het een compromis: een batterijkoplamp die op één of andere manier op de trapboom gemonteerd wordt en op termijn een toerligger erbij. De Kobra uitrusten met een spaakdynamo betekent dat er overal bedrading moet lopen en het frame is daar simpelweg niet op voorzien. Daardoor moet de bedrading overal bovenop, met het risico dat iets erachter blijft haken en dat de bedrading beschadigd of onderbroken wordt. Ook esthetisch is dit zeker niet optimaal.

7 opmerkingen:

  1. Tegen je gevoel ingaan geeft zelden voldoening denk ik zo....

    Dan ook weer, heb jij een pakhuis vol met geld dat je een E-Orca, en een andere toerligfiets tegelijk kunt kopen plus het doorgaande onderhoud aan je A2 en de rest van je fietsen ?

    Ik weet het....je hebt geen auto meer...dat scheelt een pak geld ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de goede orde: als de e-Orca er is, gaat de FAW de deur uit (die is dus binnenkort te koop). Twee velomobielen, die dan nog dicht tegen elkaar aanleunen, is voor niets nodig. Neemt veel plaats in, vraagt meer onderhoud en je kunt er toch maar één tegelijk gebruiken.
      Voor die eventuele toerfiets wil ik eerder op de tweedehandsmarkt kijken, want toen ik eens voor de sport een prijs berekende van iets wat aan mijn wensen voldeed, kwam ik toch weer aan een aardig sommetje. Daarvoor heb ik niet het gepast inkomen ;-)

      Verwijderen
  2. Een fietslamp om op het stuur te monteren... afgezien van je smalle stuur gaan je benen de lichtbundel hinderen. Verder heb ik het zelf ook niet zo op batterijlampen, toch niet als basisverlichting. Ikzelf ben uiterst tevreden over de Sunup. Ook hier ligt de bedrading op het kader, en hier wordt het kader ook nog eens gevouwen bij de start en einde van een rit, waardoor de bedrading extra afziet. Is het kader rood en de andere bedrading (versnellingen) zwart, dan is mijn electrische bedrading een witte-blauwe draad. Niet esthetisch? Veiligheid en zichtbaarheid gaan bij mij voorop, daarna bedrijfszekerheid. En esthetiek.. dat komt daarna.
    Al eens op het jaagpad gereden (snachts) waarbij plots de batterijlamp het laat afweten wegens platte batterij? Ik heb het een keer meegemaakt. Ik had wel reserve kleine lichtjes bij, maar het lekker rijden was wel voorbij, want ik zag zo goed als niets meer :-(

    Eventueel een toerfiets, als je geduld hebt kan je echt wel zaakjes doen op de tweedehands markt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit dilemma ken ik. Hoeveel keer heb je licht nodig op een toerligger? Ik niet zo veel want toeren doe ik overdag. Maar heel af en toe kom je eens in het donker terug van een bbq-tochtje of zo. Een setje op batterijtjes dan maar, dat ik zo nodig ook kan meenemen op de mtb wanneer een vergelijkbare situatie zich voordoet.
    Je kan de Kobra ook inruilen voor zoiets als een Hurricane SL bijvoorbeeld :) . Dan heb je een snelle toerligger. Maar dit voorstel is er wat over vermoed ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wordt dus ook een setje op een accupack. En een Hurri SL? Mooie fiets, maar dat is de Kobra ook ;-) Er is net veel werk in gestoken; Het zou dus zonde zijn om die weg te doen of niet te gebruiken.

      Verwijderen
  4. SON heeft enkelzijdige naafdynamo voor 20inch wielen. Thijs monteert deze in zijn 209 roeifiets.
    kostprijs is wel niet van de poes: 300€

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet enkel peperduur, maar ook niet zomaar toepasbaar. Kijk maar onderaan op de webpagina: http://www.nabendynamo.de/produkte/SON_XS-M.html

      Verwijderen