Brecht had het al een hele poos aangekondigd: vanaf deze maand is Fietser.be ook een verdeelpunt voor de producten van Velomobiel.nl.
In hun toonzaal stonden, tussen een hele collectie nieuwe WAWs, ook een Quest en een Strada te blinken.
Na vele jaren de velomobielen van Alligt (er staat een A4 achter de blauwe WAW op de foto) in het gamma te hebben, is daar nu nog een extra fabrikant bij gekomen.
Mocht nu ook Flevobike zijn Orca hier te vinden zijn, dan heb je alle velomobielen uit België en Nederland in één verdeelpunt!
Ook bij het aanbod bukkers was er een mooie nieuwe: een transportfiets waarbij het voorste rek op het frame zit en niet - zoals meestal - op de voorvork. Dit is eigenlijk logisch: op deze manier stuurt de fiets veel beter als er gewicht op het rek steunt.
Het rek is afgewerkt met mooi behandeld hout. Ziet er leuk uit!
Voor de klant is dit een flink voordeel, er is in de buurt nu veel meer keus en ondersteuning. Fietser.be zal nu waarschijnlijk ook een iets breder velomobiel publiek gaan trekken en bedienen.
BeantwoordenVerwijderenDanweer, ik vraag me af hoe de verkoop van velomobiel.nl producten niet kanibaliseert op de verkoop van WAW's. Of dat vervelend is ligt er natuurlijk weer aan hoeveel men kan verdienen aan verschil tussen inkoop en verkoop of vergoeding daarvoor. Afgezet tegen wat men overhoud van het fabriceren van een WAW en de verkoop.
Sinds er binnen korte tijd veel distributiepunten zijn opgezet is het kennelijk mogelijk Questen en Strada's in te kopen tegen productie prijs ( + een bedrag om het winstgevend te maken voor vm.nl ) of een vergoeding te ontvangen voor de verkoop ervan. Toch kan dat niet veel zijn om grote prijsverschillen te voorkomen zodat mensen hem toch liever in NL gaan halen. Geen idee hoe dat zich afzet tegen het produceren en verkopen van een WAW wat toch meer op zou moeten brengen.
Misschien mikt men gewoon op schaalvergroting....breder en meer aanbod bieden en de klanten komen vanzelf. Soms werkt dat inderdaad zo.
Voor de klant is dit in ieder geval een toe te juichen stap....en inderdaad, als men ernaar kan bewegen alle gangbare ( of in ieder geval zoveel mogelijk soorten ) velomobielen onder 1 dak te gaan aanbieden en onderhouden is dat helemaal perfect. De concurrentie als die nog steeds op 1 locatie levert en ondersteuning biedt is door deze beweging wel op achterstand gezet. Al was fietser.be daar al eerder mee begonnen, maar wellicht iets minder succesvol juist door het onderbrengen bij een fabrikant die liever niet kanabaliseert op eigen verkopen.
Van dat kannibaliseren heeft Brecht geen schrik. Volgens hem is een Quest een totaal ander product dan een WAW. Ik vermoed dat de Strada daar dichter bij aanleunt. Maar omdat velomobiel.nl principieel geen e-ondersteuning aanbiedt, zal daarmee wellicht ook weer een ander publiek aangetrokken worden. Ook het materiaal (glasvezel tegenover aramide) en de meegeleverde extra's (kap bij WAW, boordverlichting en dergelijke bij Strada en Quest) zijn verschillend.
VerwijderenWat de financiële kant betreft: geen idee en tenslotte maakt dat ook mijn zaak niet. Indien Fietser dit doet, moet het zijn dat ze er wat aan hebben.
Vermoedelijk de grootste in het genre is "Cycles JV" in Le Mans (Frankrijk): http://www.cyclesjv.com/pages/magasin/velomobile-le-mans.html
Die heeft zowat het monopolie in Frankrijk wat velomobielverkoop betreft en biedt een enorm gamma aan. Ook over de service daar lees ik niets dan goeds.
Het goede van Velomobiel.nl vind ik (o.a.) dat ze principieel blijven met de aandrijving. Er kunnen goede redenen zijn om te kiezen voor elektrische trapondersteuning maar het heeft ook iets opportunistisch mee te eten uit die ruif. .
BeantwoordenVerwijderenWaarom is dit opportunistisch? Leg 'ns uit...
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenOmdat je met E-aandrijving veel belastingaanslagen omzeilt terwijl je niet noodzakelijkerwijs millieu-vriendelijker bezig bent.
BeantwoordenVerwijderenTransport en opslag van stroom zijn een verkwistende manier van omgaan er mee. Zelfs van (moeilijk verkrijgbare) groene stroom. En dan krijg je er de produktie- en afvalverwerking van de accu's nog bij die maar een paar jaar meegaan...
Je ziet die verkwisting (die er ineens niet meer toe doet?) ook aan het gebruik en inbouw van versnellingsnaven bij die vm's bijvoorbeeld. Waar de ervaren fietsers-pur-sang echt liever geen energie in steken!
Nou, Mick, hier ben je toch wel erg principieel! Gisteren, toen ik bij Fietser was, werd net een eWAW met Rohloff afgehaald. De eigenaar was een ervaren velonaut: het is zijn zesde velomobiel (vraag me niet waarom de vorige de deur uitgingen; daar hebben we het niet over gehad). De keuze voor e-ondersteuning leidt als vanzelf naar de versnellingsnaaf: een derailleur krijgt het knap lastig met het extra vermogen.
VerwijderenWat de milieubelasting door het gebruik van stroom en accu's betreft, kan ik je wel volgen. Anderzijds: indien de ondersteuning aanzet tot meer gebruiken van de velomobiel (of fiets) in plaats van de auto, dan is de milieulast weer minder. Wat die versnellingsnaven betreft: wat is daar verkwistend aan? Of heb je het dan over het theoretisch mindere rendement tegenover een derailleur? Hier ben ik even niet meer mee.
Als fietser.be het gehele nederlandse progamma wil leveren dan zal de Mango er ook nog bij moeten.
BeantwoordenVerwijderenInderdaad, die zou er dan ook bij horen. Ik dacht al dat ik zo snel rond was ;-)
VerwijderenHoi Jan,
BeantwoordenVerwijderenIk heb het over het feitelijk mindere rendement van een versnellingsnaaf. Daar zit namelijk maar (hooguit) 1 versnelling in met het hoogste rendement (1:1). De rest wordt verkregen door planeetwieltjes (of kogels) die zich afzetten tegen het stilstaande zonne(tand)wiel (dat aan de as vastzit).
Dat geldt ook voor de Rohloffnaaf of DaVincy.
Het zou beter zijn als er eindelijk eens een velomobiel-producent (met al een technische werkplaats) het zoude vermogen een uitschakelbaar vrijwiel te maken. Zodat je vanuit stilstand het ideale verzet kunt kiezen.
Beter voor jou en je eventuele elektromotor!
Mick, indien je het over ervaren fietsers hebt, dan heb je volledig gelijk. Ik ken echter heel wat fietsers die totaal geen inzicht hebben in de werking van hun voertuig. Je merkt dan in de praktijk dat ze er dikwijls verkeerd mee omspringen. Voor zo'n fietsers primeert het gebruiksgemak van een versnellingsnaaf. Een derailleur heeft ook een hoger rendement, op voorwaarde dat hij goed onderhouden is. Bij de Mango, met de derailleur op de tussenas, lijkt me dat niet direct een arbeidsintensieve bezigheid; bij de WAW, waar die onbeschermd op het achterwiel zit (zoals bij een conventionele fiets dus), is het weer een andere zaak. Wie een velomobiel kiest, puur omwille van het rendement, zal wel iemand zijn die goed weet wat hij/zij doet en die kiest dan voor een derailleur. Maar soms kiest men ook om andere redenen voor dit type voertuig. Denk bijvoorbeeld aan de Versatile: er was nog geen sprake van e-ondersteuning en toch koos Flevobike toen al voor de Rohloff, omwille van de betrouwbaarheid (en omdat een derailleur niet compatibel is met een volleidg gesloten aandrijving). Idem dito met de NuVinci: het rendement is lager, maar daar staat heel wat gebruiksgemak tegenover. Het zijn keuzes die ieder voor zich moet maken. Anderzijds: een uitschakelbaar vrijwiel lijkt me wel een mooie uitdaging, die het nadeel van een derailleur - enkel schakelen mogelijk tijdens het rijden - zou weghalen.
VerwijderenNatuurlijk: eerst kiezen voor een versnellingsnaaf en dan omwille van het lagere rendement een elektrische ondersteuning toevoegen, dat klinkt nogal bizar. Bedenk dan wel dat normaal gezien de ondersteuning wegvalt bij 25 km/u en dat je daar met een VM makkelijk boven gaat. Dan zou enkel het lagere rendement van de versnellingsnaaf overblijven; In de praktijk zal dat dus geen zo'n ramp zijn. Dan nog: volgens wat hier en daar te vinden is, haalt een Rohloff hetzelfde rendement als de gemiddelde derailleur. Geen simpel verhaal.
Je geeft trouwens zelf een goed voorbeeld van mijn stelling. Want als jouw "ervaren velonaut" daarvoor ook al geen auto reed gaat het milieu er nu per saldo dus op achteruit!
BeantwoordenVerwijderenMvg Mick
Jawel. En evengoed: indien hij wel een auto heeft, maar die nu minder gebruikt omdat hij een comfortabeler velomobiel heeft, dan gaat het er weer op vooruit ;-)
VerwijderenLaat ik het gewoon over mijn eigen reden hebben om de auto aan te houden;
BeantwoordenVerwijderenHet vervoer van bouwmaterialen (binnenkort een lading polycarbonaat tbv volières). En als er iets mis gaat met de fiets om nog op tijd te komen op de veiling. Gisteren had ik bijvoorbeeld een klapband met de Cheetah en een binnenband met autoventiel bij me...
Niet zo handig natuurlijk en ondertussen heb ik de velg uitgeboord maar de waarheid is dat zulks me vaker gebeurt. Kom ik te laat kan me dit mijn baan(tje) kosten...wat toch erg belangrijk voor me is.
Mvg Mick
Hier zijn we natuurlijk ver weg van het onderwerp van deze post, maar goed. Je hoeft je niet te verantwoorden. Jij hebt duidelijk een reden om nog een auto staan te hebben, ik niet. Elk maakt zijn eigen rekening. Indien ik toch een auto nodig heb - en dat gebeurt sporadisch, hooguit één keer per maand -, dan leen ik er een. Met de kilometers te vergoeden, is dat afgehandeld. Ik begrijp wel dat zoiets niet voor iedereen mogelijk is. Zo is het rendement van die auto weer wat beter (hoop ik) en kunnen we alvast met één auto minder. Autodelen zou veel meer moeten, maar voor woonwerkverplaatsingen, waar die auto dus de hele dag weg is, is dat niet evident.
Verwijderen