vrijdag 25 oktober 2013

mooi fietsweer

De voorbije week was het warm voor de tijd van het jaar. Dat, gecombineerd met een flinke rugwind, maakte de rit huiswaarts meestal behoorlijk snel. Op het jaagpad lag de kruissnelheid tussen 37 en 40 km/u, wat voor mijn doen en voor eFAW niet mis is.

Ondertussen merkte ik ook dat de combinatie van Schwalbe Trykers voor en de Big Ben achter voor een ontstuimig bochtengedrag zorgt: waar de Trykers echt aan de weg kleven in de bochten, heeft de Big Ben de neiging om uit te breken. Ik ga dus, naar mijn gevoel, kwispelstaartend de bocht door.
Op een natte, zachte ondergrond (zoals modder), heeft diezelfde Big Ben dan weer absoluut geen last van slip.

's Ochtends had ik dan weer meestal een flinke tegenwind, zo'n 5 bft. Dat zorgde er meteen voor dat de kruissnelheid op datzelfde jaagpad zakte naar 30 en zelfs 27 km/u. Het bleef wel erg zacht en droog.


Zwijnaarde: het begin van de rit langs het jaagpad
Eke: bjna aan het einde van de rit
Dit zijn omstandigheden waarbij ik wel eens zin heb om een Whike te proberen. Veel wind en een lang jaagpad, dat zou leuk moeten zijn!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Ziet er uit als een prima racebaan, dat jaagpad!
    Goede verlichting heeft e-FAW als ik de foto zo zie!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Officieel is dit een jaagpad, met volgens een wet uit 1935 een maximum toegelaten snelheid van 30 km/u. In de praktijk is het eerder een fietssnelweg (hoewel het asfalt niet overal even goed ligt en er om de km "ribbelstroken" liggen). Een ideale route voor een velomobiel dus.
      Die koplamp, da's een BuM Cyo T. 60 lux en een behoorlijke lichtbundel. De Philips op de bukker is wat dat betreft nog wat beter, maar die deed het niet zo goed op eFAW: te zware lamp en te lichte beugel. De Cyo is heel wat compacter.

      Verwijderen