zaterdag 5 oktober 2013

test 1 2 test

Nog even ter herhaling: ik ben op zoek naar een efficiënte manier om op de Kobra voldoende licht te hebben om bij volslagen duisternis over jaagpaden te kunnen rijden, zonder in de berm terecht te komen.

 Gisterenmiddag, tijdens een "rondje stad", stapte ik bij De Ligfiets binnen. Ik wou weten hoe de montage van verlichting op een ligfiets achteraf door de band aangepakt wordt. Je hoeft het warme water tenslotte niet elke keer opnieuw uit te vinden.

Zoals in blijkbaar de meeste fietsenzaken in de regio is het aanbod nogal karig: vooral (spot)goedkope lampjes, waarmee je wel gezien wordt, maar die duidelijk niet dienen om de weg te verlichten. De reden die de fietshandelaren aanvoeren is, van hun kant bekeken, logisch. Er zit al jaren een enorme evolutie in fietsverlichting. Wat niet meteen verkocht raakt, is binnen enkele maanden voorbijgestreefd. Mensen willen ook meestal zo weinig mogelijk uitgeven en kopen dus goedkope verlichting. Een snel evoluerend aanbod en een beperkte vraag, maakt fietsverlichting een risico-investering. Fietsverlichting met een hoge lichtopbrengst en een goed uitgewerkte lichtbundel is dan ook vooral interessant voor wie zich ook buiten de verlichte straten waagt én daarbovenop een lamp nodig heeft die voor de openbare weg bedoeld is. Voor mountainbikers ligt de zaak anders; daar hoef je geen rekening te houden met tegenliggers en dergelijke.
Ik wil maar zeggen: degelijke fietsverlichting is in zekere zin een nichemarkt.

Er was wel iets nieuws binnen: heel compact en het zou behoorlijk krachtig moeten zijn. Een lampje van WOWOW.


Dat is een Belgische merknaam die vermoedelijk op veel (Chinese?) importproducten geplakt wordt. De informatie op de verpakking (en de website) is karig:
  • 60 lumen
  • 5 x 1W leds (welke?)
  • usb oplaadbaar
  • 4 standen (laag - midden - hoog - knipperen)
  • accuduur (middenste stand): 4u
  • gewicht voor het geheel: 75
  • geschikt voor montage op de stuurstang of de fietshelm
  • kostprijs: € 45
Formaat: 4,5 cm diep en 3 cm diameter. Compact dus en met een massieve aluminium behuizing.

Filip stelde voor dat ik het lampje eens zou testen, want hij had zelf geen tijd om het uit te proberen. Kopen moest maar als ik er tevreden over zou zijn.

Bij het uitpakken viel me al een eerste zaak op: de verpakking is mooi bestudeerd, maar een degelijke handleiding ontbreekt. Je mag er toch niet van uitgaan dat iedereen meteen weet hoe je een fietslamp monteert? Drie tekeningetjes op de achterkant van de doos volstaan echt niet!
Onderaan in de verpakking zit een doosje met de helmhouder. Ik gebruik geen helm, dus weet ik niet hoe goed dit systeem is.

Op de afwerking valt eigenlijk niets aan te merken: geen bramen, geen gietfouten en alles aan de lamp is eersteklas afgewerkt.


Het voordeel is duidelijk: mooi formaat en makkelijk op te laden (usb), ware het niet dat je weer een specifieke kabel nodig hebt.
Op de lamp zit namelijk geen usb-aansluiting, maar een compacte voedingsstekker. Die kabel moet je dus bij hebben. Dat is makkelijker dan indien je een lader moet meenemen, maar een mini- of micro-usb aansluiting zou nog veel universeler zijn.
De accu is ook niet verwisselbaar. Dat betekent: weggooien als de accu het opgegeven heeft.

Op de achterkant van de lamp vind je de drukschakelaar (bij elke druk een volgende functie; lang drukken om uit te schakelen) en de aansluiting voor de laadkabel. Die wordt afgeschermd met een rubber flapje. Dat wat meteen een probleem, want het is prutswerk om dit goed te doen sluiten. Ik verwacht dat dit een risico vormt als je dat niet secuur doet.


Ik monteerde het lampje eerst even op de Trek, waar sinds vorige week een Philips Saferide lamp op gemonteerd is, voor een korte avondlijke rit.
Bij duister was de confrontatie met de Philips een mooie illustratie van hoe data door elkaar gehaald worden. In de winkel werd gesproken over "60 lux". Dat bleek eigenlijk "lumen" te zijn. De Philips is wel 60 lux en de lichtintensiteit is heel anders (de lamp is ook veel groter, mee door de reflector). Het licht van de WOWOW verdween in het niets naast wat de Philips produceert.

Zoals verwacht, is ook de lichtbundel totaal verschillend: waar de Philips een duidelijk patroon toont - vergelijkbaar met de manier waarop een autolamp de weg verlicht - geeft de WOWOW een cirkel. Dat betekent dat ofwel de helft van het licht in de lucht verdwijnt (en misschien tegenliggers verblindt) ofwel krijg je een relatief intense lichtbundel vrij dicht voor je. Die bundel is ook niet breed; de berm mee verlichten zit er niet in.
Ook de BuM Cyo T op eFAW levert 60 lux. Omdat die ook door een batterij gevoed wordt, is het makkelijker om de lichtintensiteit en de geprojecteerde bundel hiervan te vergelijken met het testlampje.


Links het licht en patroon van de Cyo. De vage lichtvlek rechts is wat de WOWOW produceert. Dit is uiteraard een relatieve vergelijking. Mijn ervaring is wel dat de lichtsterkte en -spreiding als van de Cyo is wat je nodig hebt op jaagpaden en dergelijke.

Wat dan weer erg handig is, is dat de WO992 beschikt over een geheugen voor de laatste lichtinstelling. Schakel je de lamp uit en weer aan, dan is dat meteen weer volgens de laatste instelling.

Ter vergelijking: op eFAW gebruik ik een Axa Sport lampje als "positielicht" bij de spiegel (om de breedte van de fiets aan te geven). Dat is rechtstreeks op een usb-poort op te laden (geen kabel nodig), geeft maximaal 6 lux (geen waarde in lumen opgegeven), is lichter en compacter en kost de helft.


In zekere zin valt dit te vergelijken met wat SON en vooral Supernova aanbieden als dynamokoplampen: prachtig afgewerkt en uitgevoerd in edele materialen, maar je betaalt er ook de hoofdprijs voor, die geen zichtbaar beter licht oplevert.

Voorlopige conclusie: een goed, compact stadslampje om gezien te worden (kan ook op de helm gemonteerd worden), maar met zijn € 45 erg duur voor wat het is. Het is duidelijk niet wat ik nodig heb: te weinig licht en een verkeerde lichtbundel. Wel lekker compact, behoorlijk licht en zeer mooi afgewerkt.

4 opmerkingen:

  1. Dit is weer zo'n slechte Azie kopie ben ik bang. Als de behuizing vrij op de markt te krijgen is, vermoed ik dat dit een Sigma Karma kopie is. Althans wat behuizing aan gaat. Die is dan ook uitstekend. Overkill om die 5 eenvoudige LED's te koelen.
    Verder houdt elke vergelijking op. De gebruikte LED is volledig foute keuze. Dat is leuk voor laat jezelf zien verlichting. Al zie ik daar door de wol geverfde randonneurs zichzelf in het pikke donker mee een helling afstorten.....niet meer dan een zaklamp om het sleutelgat te vinden vind ik.

    De Sigma gebruik single Cree LED technologie. Daar heb je die koeling wel voor nodig. Helaas wel met lenzen en zonder spiegels, dus verblindend. Ook de hoeveelheid Lumen (320) opgeven is mooi maar blijft in LUX 30 meter voor je op straat niet veel van over. Ik schat 30-40 lux. Alles komt aan op bundeling van die Lumen overdaad. Dat kan alleen met spiegels zoals de Phillips doet. Bovendien door slim plaatsen van dubbele Cree LED verkrijg je dat mooie brede beeld voor je. Helaas is de Saferide een 'gewichtige' lamp. Zeker voor op de helm.
    Toch zou ik de Sigma Karma in overweging nemen. Ik beloof niks. Hij is en blijft verblindend. Zeker op een helm. Maar hij gaat heel lang mee op die losse super kleine en lichte accu. (10-24 uur)

    Ik vind de B&M Ixon IQ nog steeds een geweldige lamp. Om hem op de helm te dragen ben je aangewezen op de accu versie. De Speed. Of je moet een manier vinden op de batterij aan de zijkant van je hoofd te bevestigen. Daar zijn straps voor tegenwoordig met al die action cams.

    Ik heb zelf jaren met dit http://www.petzlshop.nl/Hoofdlampen/Myo-reeks.html op mijn helm gereden. Ook op een pet met klep goed te doen. Naar behoefte is de lichtsterkte te regelen met nauwelijks verblindende lens ervoor en met de lens weggeklapt komt er een krachtig straal vrij recht vooruit. Nog niet vergelijkbaar met de B&M of SafeRide natuurlijk. Mits niet al te snel fietsend goed bruikbaar om je weg te vinden. Ik vond hem vooral handig bij kaartlezen en borden langs de weg te vinden bij nachtelijke Randonneurs brevetten. De batterijen zijn 3 losse AA cellen en houden gelijk de boel in balans op je hoofd. De tijd hoelang je er mee doet hangt natuurlijk sterk af van de hoeveel licht je hem laat geven. Ik kon er een week of langer op forenzen a 2x30 minuten.

    Misschien iets zelf maken?
    Een of twee krachtige Cree LED (kleine) zaklampen aan het hoofd fabriceren? Dit soort dingen bv.
    http://www.isurvive.nl/epages/63102780.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63102780/Products/60030
    Een instellen als breedstraler, de andere als verstraler...samen 460 Lumen....

    Verder blijft verlichting ondanks de voortschrijdende technologie een lastig ding....ook met persoonlijke voorkeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's een uitvoerige reactie! En inderdaad: de behuizing lijkt verdacht veel op die van de Karma. De prijs is veel lager, maar in verhouding tot wat je krijgt zal het net andersom zijn.
      Zoals we beiden zeggen: dit is een lampje om gezien te worden (en voor die functie eerder duur).
      De Karma is ook een lamp uit de mountainbikerswereld en minder geschikt voor op de weg, vermoed ik. Een lamp op de helm monteren is ook al uitgesloten: die komt in conflict met mijn hoofdsteun (hoewel daar wel wat aan te verhelpen is). Ik wil wel nog eens testen wat het verschil is tussen een lamp vooraan op de fiets (lager, maar verder voor je) of op je hoofd (hoger, maar de lichtbron dichter bij de ogen).

      Verwijderen
  2. Jan, "In zekere zin valt dit te vergelijken met wat SON en vooral Supernova aanbieden als dynamokoplampen: prachtig afgewerkt en uitgevoerd in edele materialen, maar je betaalt er ook de hoofdprijs voor, die geen zichtbaar beter licht oplevert." klopt gedeeltelijk, je betaald de hoofdprijs maar je krijgt er wel een bak met licht voor terug. Vergelijkbaar met de Philips, die ook die bak met licht produceert alleen voor een iets vriendelijker prijs, de bevestiging scoort bij mij alleen weer minder, naast het licht dat in de ring naar boven afstraalt (inmiddels afgeplakt met tape) en de bevestiging is met wat modificatie nu ook aangepast naar mijn wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat naar boven afstalende licht bij de Philips is mij bekend. Ik heb er geen last van, omdat de lamp afgeschermd wordt door het stuur. Anderzijds weerkaatst het onderaan op het (zilverkleurige) spatbord en dat leidt de aandacht ook wat af. De Cyo T op eFAW geeft quasi evenveel licht, maar je krijgt niet dezelfde brede lichtbundel. Dat is ook geen probleem, want die koos ik omdat de snelheid met de velomobiel gemiddeld heel wat hoger ligt. Dan heb ik meer licht in de verte nodig en dat is precies wat ik met de Cyo krijg. De SON Edelux gebruikt dezelfde reflector als de Cyo, maar dan in een kwalitatief nog betere behuizing en met een iets hogere lichtopbrengst. Daar betaal je dan grosso modo het dubbele voor en dat is precies het dilemma.
      Het lampje van WOWOW biedt ook een mooi afgewerkte aluminium behuizing en een degelijk ogende bevestiging, voor op het stuur of op de helm, maar datgene waar het om gaat - de lichtbundel en lichtopbrengst - vallen niet te vergelijken. In dit is het eerder oogverblinding.

      Verwijderen