Maandag en dinsdag reed ik met de Kobra naar het werk. Helemaal op het eind, op 100 m van thuis, voelde ik de kasseien contact maken met de velg. Da's uiteraard niet normaal met 7,5 bar druk.
Drukverlies dus.
Woensdag en donderdag nam ik de Alleweder, want er zit een andere accu in en die moet getest worden (die test ziet er trouwens goed uit). Bij een terloopse controle van de achterband van de Kobra bleek dat die ondertussen zo goed als leeggelopen was.
En dat is lang geleden: sinds ik de fiets weer monteerde - eigenlijk sinds ik de oude, tot op de draad versleten banden vervangen heb vorig jaar - heb ik nog geen lek gehad. De kilometers kwamen er pas na de restauratie, sinds mei van dit jaar dus. Hoe dan ook: het is het eerste lek dit jaar. De oorzaak was snel duidelijk, een keer de band eraf gehaald was.
Alsjeblieft. Door de "Poly Breaker" antileklaag van de Conti GP.
Bij het nadenken over een efficiënte oplossing voor het lichtprobleem met de Kobra, rommelde ik in de fietsspullen in huis. Uit mijn voorraad fietsonderdelen diepte ik een Minoura Spacegrip op. Een fantastisch accessoire, dat bedoeld is om de beperkte ruimte op een stuur te vergroten, bijvoorbeeld voor wie twee of meer fietscomputers wil installeren...
Het ding is wel veelzijdig te gebruiken, want ik monteerde het al tegen de wielkast in eFAW (zonder de spanband) en nu blijkt de roestvrije spanband ook nog om de trapboom van de Kobra te passen.
Voorlopig staat er een oud Basta lampje op. Net goed om zichtbaar te zijn, meer niet.
De plaats voor een nieuwe koplamp is er dus al, nu nog een lamp kiezen. Dat wordt er toch maar eentje op een accupack. Ten eerste is de Kobra niet de fiets waar ik veel in het duister mee schik te rijden en ten tweede is het de meest economische oplossing. Wel zal ik met oplaadbare accu's werken (en een reservelampje meenemen).
Da's nu ook weer toeval: Ik heb precies hetzelfde 'Basta'-koplampje. En zit al 'n tijdje te praktiseren hoe dat (afneembaar!) te monteren op de Cheetah...
BeantwoordenVerwijderenHallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenInderdaad een mooie oplossing zo, en de meest economische. Als extra en/of reserve verlichting heb ik altijd een MagicShine bij me in de tas in de Strada, met oplaadbaar batterijpak. Kan ook handig zijn bij pech onderweg, is al een paar keer van pas gekomen bij een afgelopen ketting in het donker. Dan is 800 lumen toch handiger dan de LED-instrument verlichting die velomobiel.nl daarvoor van een extra lange kabel heeft voorzien.
Groeten, Adri.
Eerste lek dit jaar?
BeantwoordenVerwijderenAls ik het mij goed herinner had je een snakebite op de Gentse buitenband
Dat herinner je je goed. Alleen valt dat voor mij onder een andere categorie: Paul heeft in diezelfde put zijn wiel stuk gereden. (gevaarlijk punt signaleerde ik nadien via meldpuntfietspaden)
VerwijderenMaar juist: het was ook een lek.