donderdag 17 oktober 2013

Guur

Echt velomobielweer was het vanmiddag: de regen viel bij bakken uit de lucht. Het onderscheid tussen de Schelde en het jaagpad werd vaag. Enkel de afgevallen blaren en afgewaaide takken maakten het verschil.


Je ziet aan de hoek van het velomobieldakje een druppel hangen. Omdat het dakje op eFAW vrij hoog boven het koetswerk zit - ik moet er tenslotte onderdoor kunnen kijken -, waaien die druppels geregeld in mijn gezicht. De rand tussen het ruitje en het schuim vormt een goot, waarlangs het regenwater naar beneden (en dus naar voren) loopt. Beneden, aan het einde van het gootje, wordt het dan door de rijwind naar achter geblazen. Naar mijn gezicht, dus. Dat gebeurt pas als het water uit de hemel stroomt en dat is eerder uitzonderlijk.

Bijna thuis, moest ik door een modderige dreef ploeteren.


Leve de Schwalbe Big Ben! Met de Kobra zou dit stukje dreef onhaalbaar zijn. Ook het continu afgegeven vermogen van de Cyclone motor helpt hierbij: het eigen vermogen wordt in pulsen (links/rechts trappen) naar het achterwiel gestuurd. Dat laatste maakt het moeilijker om het vermogen op een glibberige ondergrond over te brengen.

De uitgesproken noppen op de achterband zorgen er dan voor dat de band voldoende grip heeft om eFAW door de modderige bodem vooruit te duwen.

4 opmerkingen:

  1. Ik ben maandagmiddag verzopen thuis gekomen.
    Verder heb ik op enkele druppels na op dinsdagmiddag helemaal geen regen gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kwestie van timing. Het begon net toen ik vanmiddag naar huis vertrok (12u15) en de regen was bijna afgelopen toen ik drie kwartier later thuiskwam. Een half uurtje later brak de zon erdoor.

      Verwijderen
  2. Ik heb je vanmiddag zien passeren thv de Waterstraat in Merelbeke toen ik per motor onderweg was naar Gent.

    Sinds ik in april van dit jaar drie dagen met WAW111 (BreXL) heb gereden kan ik het idee van zelf een velomobiel te bezitten maar moeilijk uit het hoofd zetten.

    Een tijdje geleden stond er bij Fietser.be nog een rood-witte XL met racestaart, elektrische ondersteuning en vilten bekleding te koop. De velomobiel was gebruikt voor testritten (ik denk dat het bij Alligt was). Weet niet of die ondertussen al verkocht is.

    Feit is wel dat ik net ben beginnen studeren, dus de velomobiel zou grotendeels voor plezierritten zijn, budgettair al minder interessant.
    Als de fietsonderdoorgang aan Ter Platen afgewerkt is wordt het interessant om langs de Schelde van Bottelare naar de Kantienberg te pendelen. Maar een Waw achterlaten in de fietsenstallingen daar...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, de man op de Transalp, als ik het goed heb. Jawel: ik zat droger ;-)
      Goed mogelijk dat die snel de deur uitgaat, als er een velomobiel in de stal beschikbaar is.

      Verwijderen