maandag 25 november 2013

Alles prima

Sinds de herstelling aan de rechterwielkast en de veerpoten loopt alles perfect met eFAW. Gesmeerd, zou ik ook kunnen zeggen. Op controle van de bandendruk en geregeld wat druppels olie op de ketting na, heb ik geen beetje werk aan de Alleweder.

's Morgens rol ik de velomobiel de garage uit en zodra de poort dichtgaat, kan ik aanzetten naar het werk. Feilloos, zonder enige hapering, bol ik met mijn voertuig de dagelijkse 46 km (2 x 23), door droog en nat weer, door regen, sneeuw en zonneschijn. Het landschap met de ondertussen bijna kale bomen schuift langs me heen. Het eerste deel van de ochtendrit is het zicht zowat beperkt tot wat de lichtbundel vangt. 's Avonds is het dan het laatste deel dat in duisternis afgelegd wordt.



De motor (vooral de accu deed voordien moeilijk) werkt prima; de verlichting doet het elke keer; geen lekke banden, geen aflopende ketting, een feilloos schakelde NuVinci naaf,...

Het lijkt wel alsof de velomobiel al zijn nukken opzij gezet heeft, nu er een nieuwe op komst is.

Betekent dit nu dat er niets meer aan te verbeteren valt? Neen hoor. Er zijn twee ledspots onderweg uit China, om de gesneuvelde exemplaren - bij allebei ging de driver stuk - te vervangen. De verlichting bestaat uit twee circuits met elk een eigen energiebron: 12V (10 AA's, 2 Ah) en 7,2V (6 AA's, 2 Ah). Om het helemaal goed te maken, zouden de NiMh AA's vervangen moeten worden door LiPo of LiIon accu's, met meteen een hogere capaciteit. Het is in principe mogelijk om ook 7,2V uit het 12V pack te halen, met behulp van een spanningsomvormer, maar dat betekent ofwel een dure omvormer ofwel behoorlijk wat verlies (en met 2 Ah is er niet echt veel reserve), dus dat wil ik niet. Bovendien heb je dan niets om op terug te vallen als de energie op is. Nu zijn er twee complementaire systemen.
Ook zouden de elektrische leidingen nog wat netter weggewerkt kunnen worden, maar functioneel heeft dat niets te betekenen. Het zou een puur cosmetische ingreep zijn. Werk voor een volgende eigenaar, indien die het belangrijk genoeg vindt.

Ook de Kobra, die met dit minder aangename weer maar sporadisch zijn stal verlaat, werkt zonder fout. De ketting loopt er niet meer af sinds er een eindje kettingbuis gebruikt is om het slingeren te stoppen: de terugkerende ketting is een enorm eind, zonder kettingwielen, van het voorblad tot aan de derailleur. Nu er verlichting op zit, kan de Kobra ook bij duister weer ingezet worden. Met de 28mm racebandjes (Durano vooraan en Conti GP achter) en zonder spatborden blijft het een mooi-weer-fiets.

Voor het toevoegen van de verlichting

Op de Birdy zit een nieuwe, identieke fietscomputer, sinds de vorige een poos geleden gepikt is tijdens een avondje sleutelen bij Fietskeuken. Op die vouwfiets moet ik enkel de bedrading naar het achterlicht nog eens controleren en met dit natte weer is ketting smeren iets wat wekelijks moet gebeuren (tenminste indien ik er wekelijks mee rijd). Zo'n open, laaghangende ketting is niet alles.

Helpt al een beetje, maar de ketting blijft onderhoudsintensief

Ook de Trek bukker houdt zijn manieren. Nu de auto al enkele maanden verkocht is, moet ik daar wel wat aanpassingen aan doen om hem meer als pakezel te kunnen inzetten.


Over de oplossingen die ik daarvoor bedacht, lees je meer in een volgende post.

1 opmerking:

  1. Toen ik de eerste regels van het bericht las, dacht ik dat je een verkoopsboodschap voor je eFaw geschreven had. niet dus ;-). Met de aankomst van de Orca leek dat niet eens zo ver gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen