zondag 17 november 2013

100 jaar terug

Niet echt, maar (op het asfalt na) je zou je zo een eeuw terug kunnen wanen langs de Schelde. Die sfeer wilde ik even oproepen.


Nou ja: een eeuw geleden zag de loop van de Schelde er wellicht helemaal anders uit, maar de sfeer is er wel.


Nu, 100 jaar later, is het nog altijd de moeite...


Op dagen met zo'n schitterende luchten doe ik altijd wat langer over de woon-werk verplaatsing. Dan neem ik wat tijd om van het uitzicht te genieten.

6 opmerkingen:

  1. Je kijkt eigenlijk naar restanten van een beschaving die nog niet zo heel lang verdwenen is ( maar wel alweer iets van 180 jaar, want toen kwam de stoomtrein op die dergelijk watertransport vrijwel geheel verdrong ) en waar transport over waterwegen de snelste en meest efficiente vorm van transport was. Waarschijnlijk waren die kanalen en vaarten naar de havens van Gent heel erg druk.

    Het alternatief was een getrokken kar (of koets) over wegen met kuilen en diepe sporen en die zeker niet snel konden rijden zonder de (houten) wielen te breken.

    De trein en het binnenvaartschip is inmiddels grotendeels alweer verdrongen door gemotoriseerd wegverkeer en de opkomst van de snelweg behalve voor grote massa's bulkgoederen over langere afstanden. De economische schade door file problematiek speelt al decennia, maar toch heeft dat niet geleid tot een tweede grote opkomst van spoor en watervervoer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sta me toe het hiermee oneens te zijn. Het voorbije decennium zag ik het binnenvaartverkeer op de Schelde alsmaar toenemen. Het is niet uitzonderlijk als ik tijdens een woon-werk rit meer dan 10 binnenschepen passeer. In het begin zag ik er amper een boot op varen. Een "grote" opkomst is het nog niet, maar er varen toch behoorijk wat schepen op!

      Verwijderen
  2. Sfeervol die sepia-opname! Kan met m'n nieuwe camera ook......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, die maakte ik niet met de camera... Dit is een nabewerking. Camerabeelden hou ik liefst zo authentiek mogelijk. Bewerken nadien geeft meer mogelijkheden.

      Verwijderen
    2. Jan, dat is wat ik eigenlijk bedoelde, van een authentieke opname kan de camera een nabewerking maken, en dat kan ook in sepia, waarna je dan 2 foto's hebt, de originele en de nabewerkte. Mooi is dat er zoveel mogelijkheden zijn.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen