zaterdag 9 november 2013

Nog maar eens

Ze gaan bijna sneller stuk dan je ze kan vervangen: achterlichten op batterijen. Slechte contacten, geoxideerde elektronica, gewoon uitvallen, falende schakelaars, ... Of je nu een merkloos Chinees achterlicht neemt, een Axa of een Smart, geen enkel achterlicht lijkt een lang leven beschoren. 
Fietsen en hun onderdelen, indien intensief gebruikt, leiden een hard leven: veel buiten, in regen en zonneschijn, koud of warm, gebakken in de zon en dan weer onder stromende regen. Ondertussen wordt het materiaal continu aan trillingen en schokken blootgesteld.

Op eFAW zit al een hele poos een Fibre Flare achterlicht. Niet echt fel, maar een groot verlicht oppervlak en - ondanks de batterijen (2 oplaadbare AAA's van 800 mAh) - maakt het extreem goed zichtbaar. Zeker als het knippert. De levensduur van de batterijen is dan, volgens de fabrikant, ook riant: 25u indien het continu brandt en maar liefst 75u al knipperend.

Daaronder zit, tegen de achterkant van eFAW aangeschroefd, een conventioneel achterlicht op batterijen. Je kunt maar gezien worden. Nu het weer donker wordt, dacht ik dat licht ook weer in te schakelen.


Niet dus. Het mag de hoop defecte achterlichten vervoegen. Bij het openmaken bleek dat enkele plasticstukken afgebroken waren. Een stukje metaal dat als geleider tussen beide batterijen dienst doet, was ook compleet geoxideerd. Gewoonweg hopeloos verloren.

Dus, omdat ik toch bij de fietshandelaar de bestelde Durano's voor de Kobra kon afhalen, vroeg ik naar een achterlicht dat op een dynamo werkt. Dat kan ik namelijk aansluiten op de Cyo T die ik vooraan gebruik: een dynamokoplamp aangestuurd door een 7,2V batterijpack. De overspanningsbeveiliging zit in de koplamp en daarop zitten ook draden om een achterlicht aan te sluiten. Dat is handig: met één schakelaar kan ik dan, zonder uitstappen, zowel voor- als achteraan voor licht zorgen.


Voor alle zekerheid zijn de contacten met krimpkous beschermd tegen vocht.
 
Pierre, bij Plum, was weer zijn charmante zelf: in de bak met Busch und Muller achterlichten lag een teruggenomen ouder lampje, bedoeld voor montage op het spatbord. "Neem maar mee. 't Is van de zaak".
Zo'n ding vraagt natuurlijk wat knutselwerk: geen aansluitdraden erbij, geen moer om vast te zetten. Omdat het bedoeld is voor op het spatbord, is de bevestiging ook anders dan bij een achterlicht voor de bagagedrager: één boutje in plaats van twee met een tussenafstand van 50 of 80 mm.

links het nieuwe achterlicht, rechts het defecte
Nu moest ik even bedenken hoe ik dit lampje op eFAW kan bevestigen. Met een stukje gegalvaniseerd staal maakte ik een beugel, waarop het lampje in de juiste hoek vastgeschroefd kan worden. Dan moest nog een lange (dubbele) draad getrokken worden van helemaal vooraan tot aan het achterlicht.


In elk geval is de kans op slechte contacten heel wat kleiner geworden en is er weer een set batterijen geliquideerd.

Kostprijs: een uurtje knutselen.

Het resultaat wat licht betreft, is precies wat ik verwachtte: één enkele led is een puntbron. Het licht is zeker zichtbaar, maar erg fel.


Als je daar de Fibre Flare tegenover stelt, is het verschil duidelijk.


In elk geval heb ik nu de keuze en is er een backup: indien één van beide lampen het niet meer doet, kan de andere overnemen. Zichtbaarheid is belangrijk in de winter!

8 opmerkingen:

  1. Je nieuwe licht lijkt op het achterlicht van mijn mango. Maar daar zit er nog een 1w led bij gemonteerd als stop\mist licht.

    Niet gedacht aan een led strip?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was de economische oplossing, want gratis ;-) Een led-strip hoeft niet, want de Fibre Flare geeft ook voldoende verlicht oppervlak en is ook van de zijkanten zichtbaar. Bij de Alleweder zou ik die led-strip bijna enkel in het achtervlak kunnen monteren en dan is er een kraag die het licht onzichtbaar maakt van de zijkant. Neen, ik ben tevreden met het resultaat.

      Verwijderen
  2. Pas maar op dat je niet als "kerstboom die er zelf om vraagt om van de weg gereden te worden" wordt weg gezet: door de ligfiets/velomobiel-inquisitie Jan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het eerste jaar met eFAW kreeg ik van een kennis-automobilist de melding dat hij me amper kon zien in de stromende regen. Toen is de Fibre Flare erbij gekomen en sindsdien zijn er over de verlichting achteraan geen opmerkingen meer, ook niet over teveel licht. Die Fibre Flare is ook niet echt fel, maar wel goed zichtbaar. Het extra lichtje moet zijn waarde nog bewijzen, maar ik moet tenminste niet meer uitstappen om het licht in of uit te schakelen. Ik weet het: ik ben lui ;-)

      Verwijderen
    2. De veelbekritiseerde vlag voor op de Alleweder die ik had heb ik er ook pas opgezet toen ik midden overdag in de stad in een nauw straatje door een naderende hoge SUV frontaal in elkaar gedrukt dreigde te worden. Ik moest letterlijk schreeuwen voor mijn leven !
      Zelf heb ik geen slechte ervaringen met sommige (toch goedkope) AAA penlight-lichtjes. Zolang daar maar geen regelelectronica in zit. Aan/uit met een mechanisch schuifschakelaartje...

      Verwijderen
  3. Hallo Jan,

    Dat niet hoeven uitstappen om in of uit te schakelen moet je niet zien als luiheid, het is gewoon beter om in koud weer in de fiets te blijven, dus beter voor je gezondheid. En inderdaad, extra zichtbaarheid is nooit verkeerd, niemand "vraagt" erom van de weg gereden te worden, dat is een uitspraak van gefrusteerde figuren die niet kunnen hebben dat je je eigen koers vaart, i.p.v. in de auto te stappen.( volgens mijn bescheiden mening dan...)

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jan,
    Ik heb boven mijn "gewone achterlicht op batterijen" een remlicht op mijn forenzenligfiets gemonteerd. Dat is pas veilig. Zie http://bocycle.blogspot.nl/2012/05/fietsremlichttest.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aangezien eFAW over zowat een maand vervangen wordt door een E-Orca, zal ik er niet zoveel meer aan knutselen. Wel interessant, trouwens, zo'n remlicht. Ik had het een jaar of twee terug al eens gesignaleerd, maar nooit getest.

      Verwijderen