vrijdag 15 november 2013

Zoeken naar licht

Het is weer die tijd van het jaar: als ik 's morgens rond 7u aanzet naar het werk, is het volslagen donker. Eerst is er nog een matige straatverlichting, dan volgt een onverlichte, modderige dreef, dan weer een kilometer of 6 verlichte stadsrand en dan 13 km onverlicht jaagpad.

Daar is maar één oplossing voor: verlichting op de fiets, die niet enkel dient om gezien te worden, maar vooral om de weg te verlichten. eFAW is al vanaf het begin uitgerust met een koplamp op de neus. Esthetisch is dit niet de elegantste oplossing, maar de hoogte van de lamp zorgt voor een beter zicht dan de ledspots die in de neus zaten bij de aankoop van de velomobiel. De Cyo T (60 lux) voldoet prima. De stroom komt van een batterijpack, bestaand uit 6 AA Eneloops (2000 mAh), die in de winter ongeveer wekelijks opgeladen worden

Als het mooi weer is (redelijk van temperatuur en vooral droog), wil ik de Kobra ook wel gebruiken voor woonwerkverkeer. Omdat het eens wat anders is, omdat de Kobra heel aangenaam rijdt en uiteindelijk ook niet trager is. Alleen: er zat/zit nog geen goede lamp op en dus is het praktisch niet haalbaar om die te gebruiken voor de zon op is. Als je aan +35 km/u over een onverlicht jaagpad sjeest, wil je echt wel minstens 100m voor je uit kunnen kijken.
De test met de WOWOW kopie van de Sigma Karma was een mislukking. Het dingetje is compact en licht (75g), maar is slechts een lampje om gezien te worden.



Nu is er een andere oplossing gevonden: een Chinese drievoudige fietslamp met Cree XM-L T6 en XP-E R2 leds. Het lampje levert tot 1200 lumen (geen idee van de lux-waarde) en zorgt dus voor een zee van licht.
De combinatie lamp (met houder), los accupack en afstandsbediening maakt het systeem wel wat onoverzichtelijk. Tot daar de theorie. Wat het in het echt doet, is pas te beoordelen als het lampje zijn lange reis gemaakt heeft: van Singapore naar België, dat vraagt wel even tijd (ongeveer een maand). Dit is wat ik mocht ontvangen.



Het geheel wordt geleverd met een oplaadbaar accupack. In de hoop dat de cellen lang meegaan, is dit een ecologische oplossing. Bovendien is het betaalbaar: € 60 vind ik redelijk. Voor die prijs heb je een lamp met een massieve aluminium behuizing, drie leds met spiegeloptiek, een batterijpack, de bijhorende lader, een afstandsbediening (met draad), een hoofdband (voor als je de lamp als hoofdlamp wenst te gebruiken) en een set rubberringen waarvan ik het doel niet kan raden. Kwaliteit en levensduur blijven afwachten.

Ik moest hiervoor van twee principes afwijken:
  • geen naafdynamo mogelijk(enkelzijdige voornaaf) en de Sunup spaakdynamo kost meer dan deze lamp (en dan heb ik enkel een stroombron en nog geen licht), dus toch maar met oplaadbare batterijen werken.
  • batterijlichten met afgekapte lichtbundel en hoge lichtopbrengst zijn moeilijk te vinden (eventueel de BuM Ixon-reeks) en de schakelaar zit op de lamp, wat op de Kobra minder ergonomisch is, dus is het een soort veredelde zaklamp geworden, met een concentrische lichtbundel. Het feit dat er drie leds in zitten met telkens een eigen reflector, maakt dat de lichtbundel wel in de breedte gespreid is. Je hebt a.h.w. drie zaklampen naast elkaar.

In dit geval vond ik het kunnen, aangezien de velomobiel het primaire verplaatsingsmiddel blijft. De Kobra wordt in het duister eerder sporadisch gebruikt en dan is een prijzige oplossing - spaakdynamo + verlichting neigt naar € 200 - niet rendabel.

De lamp zelf is zeer verzorgd, met een behuizing uit stevig en massief aluminium.


Bovenop zitten drie leds die de batterijlading aanduiden.

 
De aanslutingen (voor accupack en afstandsbediening) zijn netjes afgewerkt. 


Het accupack (4x 18650 batterijen van 2200 mAh) is netjes verzegeld en zit nog eens in een neopreen hoes die met een stevige klittenband vastgezet wordt. Voor de verbinding zit aan dit deel een spiraalsnoer, dat via een waterbestendige schroefverbinding aan de lamp gekoppeld wordt.
 


Ook de afstandsbediening wordt met klittenband vastgemaakt en die beschikt ook weer over een spiraalsnoer.

Het enige wat minder vertrouwen inboezemt, is de klem waarmee de lamp op het stuur  vastgezet wordt: de verbinding tussen lamp en houder is nogal losjes. Waarom kan het niet meteen helemaal goed zijn?


Op de afstandsbediening zitten drie knoppen: de eerste dient bij kort drukken om te schakelen tussen continu verlichting en knipperen (alternerend de twee buitenste en de binnenste led) en bij lang drukken om het licht in en uit te schakelen. De twee andere doen allebei hetzelfde: schakelen tussen de twee buitenste leds (laag vermogen, iets lager gericht), de binnenste (hoog vermogen en grotere lichtbundel) of alle drie samen. Leuk extraatje: als het licht uitgeschakeld is, kun je die knoppen gebruiken om met het licht te knipperen, net als in een auto.

Met de afstandsbediening kan ik de lamp in- en uitschakelen en de modi wisselen al rijdend. Mocht die er niet bij zitten, dan zit de schakelaar (op de lamp) ruim buiten bereik.

De set werd gauw even op de Kobra gemonteerd voor een eerste indruk.



Zoals je ziet, is de plaatsing van de afstandsbediening nog niet optimaal: de spiraalkabel is niet lang genoeg om tot aan het stuur te raken. Geen nood: het gaat om een 2,5 mm stereo jackverbinding. Een verlengsnoertje moet te vinden of te maken zijn. Alleen is 2,5 mm niet zo courant: 3,5 mm stereojack vind je met hopen, maar 2,5 mm... Of ik zoek nog een ander plekje voor de lamp. Omdat dit een mooi-weer-fiets (vooral droog weer) is, is waterbestendigheid ook van minder belang, maar dat zit eigenlijk wel snor, zo te zien.
 
Wat dit in de praktijk geeft, komt in een volgende post.

Bij de zoektocht was het vooral verrassend hoe weinig goede verlichting te vinden is in de reguliere fietshandels. Daar vond ik vooral lampjes om de fiets zichtbaar te maken. Je moet wel op zoek gaan bij webshops en hopen dat je iets behoorlijks bestelt. Het is en blijft dus een gok.

Wat je nu meer en meer ziet, is dat compacte, lichte lampjes op de fietshelm gemonteerd worden. Dat is evident op een bukker, omdat de lamp dan op het hoogste punt zit en de lichtbundel geprojecteerd wordt waar je kijkt. Op een ligfiets is het minder, omdat je eigen benen voor (bewegende) schaduw zorgen kort voor de fiets. Op de Kobra is er nog een ander bezwaar: de helm komt in conflict met de hoofdsteun. Uitgesloten dus.

Waar ik nog eens mee zou willen experimenteren, is de verlichting bovenop de velomobiel plaatsen. Dat zou betekenen dat ik beter gezien wordt (zal zowat op ooghoogte zitten) en dat de projectie van het licht beter zou zijn: een betere hoek en groter bereik, maar dus een lagere lichtopbrengst per m². Dat wordt wel iets voor als de E-Orca er is (nog een goede maand te gaan).

1 opmerking:

  1. Hallo Jan,

    Ook ik heb als "bijzetlampen" naast de spiegels een paar van dit soort goedkope Chineese lampen. Werken goed, maar zijn vlug verblindend voor tegenliggers als ze ook maar iets te hoog staan afgesteld. Geven voor mij wel een goed zicht op de soms hele donkere gedeeltes onderweg, en natuurlijk ben ik goed zichtbaar voor tegemoet komend verkeer, omdat ze iets hoger staan dan de vaste verlichting in de neus van de Strada.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen