woensdag 12 februari 2014

CX Comp - deel 2

Vorige vrijdag werd de Schwalbe Tryker achteraan weer vervangen door een CX Comp 47- 406. Dat deed ik met het oog op de tocht met de Gentse Liggers de dag erop: daar zat namelijk redelijk wat onverhard tussen en dan is een semi-slick op het aangedreven wiel geen zo'n goed idee.


Stoere crossband op het achterwiel
Deze keer had ik geen lek. Er is ondertussen alweer zo'n 250 km gereden met de crossband en dat heeft die goed doorstaan. Meer nog: zaterdag tijdens de rit plaatste ik een sprintje, waarbij het persoonlijke snelheidsrecord weer scherper gesteld werd. 55 km/u op vlakke baan vind ik niet slecht. Akkoord: met een Quest schijnen dat normale kruissnelheden te zijn voor sommigen, maar met een "trage" Orca en dan nog met een noppenband eronder, ben ik er tevreden mee als top. Met de rolweerstand lijkt het dus ook wel snor te zitten.

In de stukken met gravel en aarde (modder) als ondergrond was er geen enkel probleem met de tractie. Ik voelde de band nergens doorslippen. De snelheid is, zoals hierboven vermeld, ook geen probleem. Het vroege lek zal wel een geval van pech geweest zijn. Ook op het vlak van rijgeluiden zijn er geen opmerkingen. De luidruchtigste tot nu was de Marathon Supreme, die daar bovenop ook traag heet te zijn. Een prima reserveband dus, meer niet.

Het enige nadeel tot nu is dat de band zich af en toe laat horen: bij het inveren lijken de noppen met de wielkast in contact te komen. Recent deed ik weer eens boodschappen met de Orca en als de bagageruimte goed gevuld is met ettelijke kilo's, zakt de achterkant wat in. Het gevolg was dat de band bijna continu aanliep. Met een bredere band zal de veervoorspanning dus wat hoger moeten. Ook bij snel genomen bochten loopt de band wat aan, maar dat is echt sporadisch en dus geen reden om er niet verder mee te testen. 47 mm zal echt wel de limiet zijn.

Die veervoorspanning bijstellen is trouwens een klusje van niets: je ziet op de foto hierboven een draadeind op de onderkant van de veerpoot. Inbussleutelje erop, wat in- of uitschroeven en de veervoorspanning is aangepast.

 
De komende maanden, zowat tot april, zal de CX Comp onder de Orca blijven liggen. De belangrijkste vraag blijft nu hoe snel de band zal slijten. Als dat ook nog wat meevalt, is het zeker een spotgoedkoop bandje. Met wat zoeken koop je die voor geen € 10!

7 opmerkingen:

  1. 55 km/u is zo normaal voor een Quest dat IK het in ieder geval nooit zie op mijn metertjes :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal wel aan het mannetje liggen ook. Na de rit zaterdag, tussen pot en pint, zei een Questrijder dat 50 zowat zijn kruissnelheid is tijdens de zomer... Wel op lange rechte stukken, wel te verstaan.

      Jij rijdt maar 10 km tot aan het werk en dan nog met tonnen bagage; niet te verwonderen dat je niet aan zo'n snelheid raakt ;-)

      Verwijderen
  2. Ja, met bier achter de kiezen rijden we allemaal heeeeel hard.Is die CX lekbestendig, weet je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is geen Marathon +, maar er is wel een antileklaag, met name de Kevlar-Guard. Ik had een eerste lek na 70 km, maar anderen meldden dat ze al meer dan 1000 km lekvrij reden met deze band. Ondertussen reed ik ook alweer bijna 300 km zonder lek (gelukkig).

      Verwijderen
  3. Vorige week de CX-Comp 47-406 bij Flevobike opgehaald om ook maar eens om de voorwielen te proberen. Voor dat geld kon ik het niet laten. De 35-622 CX Comp achterband is een blijvertje. De voorbanden heb ik vandaag na 150 km maar weer gewisseld. Het comfort van de banden is gelijkwaardig aan de F-Lite. De draaicirkel ook. Alleen bij snelheden boven de 40 had ik het idee dat er 2 ankers voorin de quest lagen. De banden begonnen dan ook echt hoorbaar te worden.

    Ze blijven nu liggen voor als de grip echt gewenst is, bij sneeuw. En dat zit er voorlopig niet in (hoop ik).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 50 kruissnelheid voor een Quest? HAHAHA! Staat de wiel omtrek niet goed afgesteld zeker op de meter? Ze zullen er best zijn die dat kunnen, maar dat zijn echt uitzondering. Zeggen er niet bij hoe lang ze dat volhouden.
    Ik kan 62 km/uur fietsen......over 200 meter. Daarna ga ik langzaam dood en zijn mijn longblaasjes geknapt zodat ik hoest als een rokende bootwerker. Heb er overigens 4 km voor nodig om die snelheid op te bouwen. En ja er zijn er ook die dat als gemiddelde (en meer) op de RDW baan Lelystad kunnen fietsen in een uur. Maar he, dat zijn super getrainde mensen, onder optimale omstandigheden! Geen vergelijk. Al helemaal niet 'normaal' voor een gewone burger.

    Ik vind 55 km/uur, zelf als het een piek, is zeer respectabel voor de Orca. Voor iedereen trouwens die dat onder gewone omstandigheden met onverschillig welke velomobiel kan halen. Ik doe dat niet zo maar na. Geeft wel aan dat de Orca niet meer vergeleken moet worden met een Versatile. Laten we ophouden die fiets omlaag te halen en hem als sloom te bestempelen. Wat voor zin heeft dat? Ieder kiest de fiets naar zijn zin. Mijn 'snelle' Quest zie ik zelden een 5-je aan de linker kant. Nog niet eens een 4-tje. Soms zelfs geen 3-tje. Kan me niet boeien ook.

    Roep zo vaak je wilt dat de Orca niet meer traag is. Komt die eens van dat rare imago af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je een punt.
      Dit weekend gebruikte ik de Orca om naar Sas-van-Gent te rijde(70 km heen en terug). Daar ging ik een dagje snoeien. Wat meeging, was de kledij voor het snoeiwerk, een paar rubberlaarzen, een set werkhandschoenen, de reflexcamera met twee objectieven, ... Dat bovenop de gewone zaken (herstelkit, reserveband, ...). Dat ging allemaal zonder meten en passen in de velomobiel, zonder me zorgen te moeten maken over dingen die met de ketting in contact zouden komen of zo. Op die manier is de velomobiel ruim inzetbaar. Met de andere modellen die ik testte, zou dat moeilijker geworden zijn, vooral met de WAW (veel minder bagageruimte).

      Verwijderen