vrijdag 21 februari 2014

Zwaar leven - het vervolg

Met die snee in de rechter Tryker vertrouwde ik het niet meer. Met wat pech kwam daar weer wat in terecht en dan zou het echt panne zijn. Beide wielen werden dus van de Orca gehaald en met water en een oude afwasborstel schoon geschrobd. Dat had enkele doelen:
  • proper materiaal betekent aangenamer werken.
  • met alle modder eraf is de totale schade duidelijker.
  • ook de velgen zaten onder de modder en bij het wisselen van banden is het risico op die manier groot dat er steentjes en zandkorrels in de velg terechtkomen. Dat is niet zo gezond voor de binnenbanden, kan ik me voorstellen.
De Trykers werden eraf gehaald en Hutchinson Greenvilles kwamen in de plaats.


Even zien hoe die goedkope, smallere bandjes presteren. De rubbersamenstelling voelt wel harder aan dan die van de Trykers.

Het loopvlak (gerecycleerde foto van eFAW)
De Trykers liggen voorlopig even opzij, maar komen er zeker weer op. Tenslotte heb ik nog een derde exemplaar liggen: de vroegere achterband. Die is al een poosje vervangen door een Schwalbe CX Comp.

De beschadigde Tryker werd grondig geïnspecteerd; hier en daar plukte ik een glaskorreltje uit het loopvlak (veel minder dan wat het op de foto leek) en de snee werd bekeken. Het goede nieuws: hoe diep die ook leek, het was zeker niet door en door. Het loopvlak ziet er eigenlijk nog erg goed uit voor de rest: er is amper slijtage te merken en de dikte ziet er ook prima uit. De snee is gedicht met cyano-acrylaatlijm (secondenlijm) en dat lijkt toch wel te houden.


Zoals gesuggereerd, zal ik de sporing nog controleren, maar op het oog is ook wat dat betreft niets fout met het loopvlak.

2 opmerkingen:

  1. Kan natuurlijk aan de compound liggen van de Triker, maar ik vind ze nog al snel ingevreten. Vandaar het voorstel van sporing controle. Mijn nieuw opgeleverde Q491 had de Kojaks na 2000 km ook 'opgevreten'. Los kogelkopje. Kan gebeuren. Ook bij een nieuwe fiets.

    Interessante band die Hutchinson Greenville. Een F-lite beater? Maar dan voor krap 10 euro indien verkrijgbaar. Ziet er wel strak uit op de Orca. (Mooie velgen!) Wel kunststof en idd kan je er niet voorzichtig genoeg mee zijn.

    Ik kom trouwens terug van secondenlijm. (zijn er meer soorten?) Op kepen in banden twijfel ik op de werkzaamheid. Die ik gebruik blijkt niet eens watervast te zijn. Geeft witte vieze kringen bij contact met water. Dus kennelijk wateroplosbaar. Liever Pattex of hotglue. Lijkt wel of lijmen steeds minder sterk hechten. Milieu eisen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is er wel eens geexpirimenteerd met vloeibaar rubber bij de ligfietsers, met gaten in de band te dichten. Het is maar een idee. Ik boel niet dat spul wat in de band gespoten moet worden als anti lek, maar van uit de hobby sfeer.

    BeantwoordenVerwijderen