donderdag 13 februari 2014

Flash: nieuw PR

(PR = persoonlijk record)

Zaterdag had ik mijn hoogste snelheid scherper gesteld: 55 km/u maar liefst. Wel: vandaag, met wel een stevige rugwind, ging het tot 60,5 km/u! Sneller ging niet, want ik zat in de hoogste versnelling en de benen wilden niet sneller meer rond.
Sneller hoeft ook niet en nu weer was het een piek, want die snelheid valt niet vol te houden.

Een ander "record" is dat het weekgemiddelde met de Orca draait rond 30 km/u. Dan heb ik het over het "bewogen gemiddelde" op de gps. Het ligt in elk geval weer enkele kilometers hoger dan met de Alleweder en ook dat was een doel: de tijd voor de verplaatsing naar het werk wat verminderen. Met een andere keuze (WAW, Quest, ...) was die snelheid wellicht nog hoger geweest, maar dan waren er andere zaken minder goed uitgevallen. Mission accomplished: de Orca doet alles zoals verwacht. Alleen ligt de topsnelheid hoger...

11 opmerkingen:

  1. Jan,

    Proficiat! :)

    Hoelang doe je nu over je woon-werk rit in vergelijking met de eFaw?

    Groeten,
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Edwin, met de eFAW deed ik er 45 tot 50 min over. Met de Orca ligt het rond de 40 min. Normaal gezien zou daar nog wat van af kunnen als het weer beter wordt. Zeg dat ik er dagelijks een kwartiertje minder voor nodig heb: een uur per week (4 verplaatsingen) minder, maar vooral meer comfort.

      Verwijderen
    2. Ik vergat het belangrijkste: de grootste winst is dat er veel minder gesleuteld dient te worden!

      Verwijderen
    3. Jan, zeg nu niet dat je je verveeld he ;-)

      Verwijderen
    4. Neen, hoor. Nu is er gewoonweg meer tijd om te rijden :-) In de garage staat nog altijd de fiets van zoonlief in gedemonteerde staat. Vandaag haalde ik een nieuwe spaak voor het achterwiel en nu kan daar weer aan verder gewerkt worden. Daarna staat de vintagebike (40 jaar oud) op het programma: nieuwe voorvork, nieuwe kettingkast, Sturmey Archer versnellingsnaaf reviseren, ...Geen tijd voor verveling!

      Verwijderen
    5. Dat is toch al heel deftig en met die nieuwe PRs zal het nog verbeteren :o). Comfort en betrouwbaarheid zijn inderdaad veel belangrijker.

      Verwijderen
  2. Dat is -exact- ook mijn PR op de vakke weg, daar is ook een filmpje met gps snelheid van. Je zou zeggen dat zo'n (sprint)snelheid zonder goede aerodynamica niet mogelijk is.

    Dan komt eigenlijk de vraag op waarom er geen Orca's ( model zonder motor of model met een verwijderde motor of tractieaccu ) meerijden in bijvoorbeeld een CV uursrace. Het neerzetten van een goede gemiddelde uurssnelheid zou zeer waarschijnlijk tot gevolg hebben dat meer rijders een Orca zouden willen kopen. Niet onbelangrijk om mensen op dergelijke wijze over de streep te kunnen trekken omdat Orca's wat duurderdere velomobielen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien zijn kopers van Orca's gewoon een ander publiek. Zijn ze niet geïnteresseerd in races. Een Orca heeft veel andere sterke punten. Door deel te nemen aan een race, creëer je ook bepaalde verwachtingen, die in de praktijk misschien niet waargemaakt kunnen worden.
      Vandaag lag de kruissnelheid bij een eerder haalbare snelheid van ongeveer 33.

      Verwijderen
  3. Mijn toekomstige Orca moet me comfortabel, bijna droog en minder uitgeput afleveren op mn werk. De persoonlijke records zijn vooral leuk.
    Maar eerst nog paar maanden geduld oefenen . . .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het. Dit was niets meer dan eens proberen tot hoever ik raakte. Zoiets is heus niet het normale tempo ;-)
      Vandaag (vrijdag) werd de Orca gebruikt om door de regen wat boodschappen te doen. En dat lukte, bijna droog en absoluut niet uitgeput.

      Verwijderen
  4. Dat is netjes.

    In plaats van te gaan racen in een Orca is het wellicht ook interessant om bij een bepaalde snelheid het daadwerkelijke benodigde vermogen te meten. Dan komen we misschien eens af van allerlei rekenmodellen met vooral aannames.

    BeantwoordenVerwijderen