zondag 9 maart 2014

eerste lentedagen = onderhoud aan de Kobra

Vorige week wist ik meteen hoe laat het was, toen de vrijloop van de Kobra er de brui aan gaf.
Deze week haalde ik het achterwiel eruit om uit te zoeken hoe het systeem verwijderd en vervangen kon worden. Dat was niet evident. Donderdagavond trok ik met het wiel naar Fietskeuken, om daar wat assistentie te vragen. De as kregen we er, na wat zoeken, wel uit, maar het freewheelsysteem niet: daarvoor was een inbussleutel maat 11 nodig en dat is net wat groter dan courant. Dat heb ik niet liggen en Fietskeuken ook al niet.


freewheelbehuizing met naaf
binnenzijde freewheelbehuizing
 Vrijdag reed ik dan maar met het wiel tot bij mijn vaste fietshandel, Plum, waar de hoofdmechanicien me op vijf minuten gedepanneerd had. Jawel: in de werkplaats lag wel een inbus maat 11. Via de andere kant van het wiel (de kant weg van het vrijloopsysteem) schroefde hij het boeltje los en - o, mirakel - Joris had nog zo'n vrijloop in het magazijn liggen! Dat is niet zo evident, want Sachs - de fabrikant van de as van de Kobra - heeft allang opgehouden te bestaan. Dus nu heb ik een nieuw systeem op mijn wiel zitten. Goedkoop is het niet: € 40! Als je rekent dat je een racewiel koopt voor € 80... Anderzijds: een Shimano Freehub bijvoorbeeld kost ongeveer evenveel.

Omdat het zaakje toch open lag, heb ik meteen de cassette helemaal uit elkaar gehaald en zorgvuldig gereinigd.


Ook de as is helemaal netjes gemaakt (en ziet er nog als nieuw uit). De Kobra - of toch minstens het achterwiel - zou weer goed moeten zijn voor heel wat jaren dienst.

In het (451) voorwiel was een spaak gebroken, maar zoals verwacht konden ze me daar niet meteen aan helpen: 205 mm is geen standaardmaat. Indien de winkel zoiets moet bestellen, moeten het meteen 144 spaken zijn. Als er dan eentje nodig is, wordt het duidelijk dat dit niet de moeite loont.
Een spaak via postorder kopen is al helemaal absurd: bij Rose bijvoorbeeld is die lengte voorradig, maar voor een spaak van € 0,25 betaal je € 8 verzendkosten... En spaken zijn nu eenmaal geen zaken die je op je lijstje zet tot bij een volgende bestelling (behalve indien je reserve wil bestellen).
De oplossing: een gerecupereerde standaardspaak nemen, die op de juiste lengte brengen en er zelf draad op rollen. Dat deed ik ook al toen ik het wiel met NuVincinaaf voor eFAW maakte. Nu nog even wachten tot mijn fietshandelaar zijn spaakroller teruggevonden heeft...

Een ander iets dat ligt te wachten, puur uit nieuwsgierigheid, is de defecte vrijloop. Ik  zal proberen die open te maken om te zien wat er nu stukgegaan is. Is het stuk, dan weet ik dat tenminste. Is het een kwestie van verhard vet of zo, dan heb ik een reserveonderdeel voor over pakweg 20 jaar.

7 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    Inderdaad een weinig courante maat, inbus 11. Ik dacht dat tegenwoordig 10 de standaard is voor freewheelbody's, dat is een stuk handiger. Een andere mogelijkheid is om een pijpsleutel in de juiste maat te gebruiken, om zo het freewheel los te krijgen. De buitenzijde van de pijpsleutel moet dan uiteraard precies passen in de inbusuitsparing.
    Misschien kan je best een racewiel kopen voor € 80,--, maar ik heb sterke twijfels of dat soort wielen aan mijn verwachtingen voldoen! Maar goed, zoals mijn fietsenmaker in Nederland ooit zei toen ik een barrel van een fiets inruilde: "Er is overal wel een klant voor!".☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja, die Kobra is ook zowat 20 jaar oud. Het is wel degelijk materiaal dat gebruikt werd: een as met industrielagers erin, dat vind je niet zoveel. De kransjes zagen er ook nog prima uit. Dat vrijwiel, tja, na 20 jaar kan er wel eens wat stukgaan. En zo'n goedkoop koerswiel, daar zal ik ook niet teveel van mogen verwachten, denk ik. Vrijloop vervangen was weer iets waarmee ik wat bijleerde. Gelukkig doet de Kobra het voor de rest prima en het meeste is vorig jaar nagezien, toen die compleet uit elkaar gehaald werd.

      Verwijderen
  2. Een geluk dat je nog je Kobra hebt om grondig te revideren/repareren, met z'n vele onvermoede bijzondere eigenschappen! Met alleen een vrijwel onderhoudsloze e-Orca zou je fietsersleven toch niet compleet zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat zou ik met mijn tijd moeten doen als er geen fietsen te onderhouden waren?

      Verwijderen
  3. Troost je! Kettingen en tandwielen voor 7/8 versnellingspignons zijn vele malen goedkoper dan voor 9/10 kransjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet helemaal zo incourant als je zou denken, SRAM gebruikt die maat 11 ook nog steeds, Dus als je nog eens omhoog zit of een betere kwaliteit freewheelbody nodig hebt kijk eens bij SRAM. Waarom zij het nu wwer nodig vinden om maat 11 aan te moeten houden weet ik ook niet, Zo weet je aande andere kant wel dat je niet met Shimano van doen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is dat historisch ontstaan? SRAM heeft, als ik het goed heb, indertijd Sachs opgekocht en een deel van de technologie verder gebruikt.

      Verwijderen