zondag 2 maart 2014

Fijnastelling

Weet je nog? Toen ik in december naar Dronten trok om, na lang wachten, de E-Orca af te halen, ging ik huiswaarts met een Orca zonder E. Dit was de eerste met een nieuw type controller en nieuwe software en dat bleek nog niet in orde te zijn.

Het harde werk van Flevobike om dit goed te krijgen, werd in de blog verhaald in de loop van januari 2014. Met de installatie van een nieuwe motorunit, met voorgeprogrammeerde controller, waren de problemen van de baan.

Ruim een week geleden echter vertoonde de E-Orca een vervelend trekje: toen ik ophield met trappen, ging de motor nog een heel eind door. Een heel eind, dat wil zeggen 10 tot 15 seconden. Op zich is dat geen zo'n probleem, maar als je moet stoppen aan een kruispunt of voor een rood licht, bemoeilijkt dit de zaak wel. Diezelfde dag vertrok er een mailtje naar Flevobike om dit te melden. En kijk: André Vrielink antwoordde meteen. Hij zou me een display bezorgen waarmee ik zelf allerlei parameters voor de controller kon bijstellen, samen met de nodige documentatie.


Blijkbaar zijn er bepaalde waarden die aan de bron liggen van dit fenomeen (dat zich nog maar tijdens één rit voordeed).

Flevobike heeft duidelijk niet stilgezeten: een aantal instellingen zijn sterk verschillend van wat bij mijn Orca te zien was. Het gaat om waarden zoals de maximale stroomtoevoer, weerstanden, ondersteuningsgraad bij een aantal snelheden (vanuit stilstand, tot 8 km/u en daarboven), ... 


Een korte test bewees meteen dat de Orca nu nog soepeler werkt. In eerste instantie had ik allerlei zaken gewijzigd, behalve de instellingen voor de ondersteuningsgraden. Het resultaat was meteen merkbaar: de efficiëntie is sterk verbeterd. Bijgevolg werden de waarden voor de ondersteuning flink naar beneden bijgesteld. Dit betekent natuurlijk dat de motor wat minder meehelpt - in de stand "eco" was het veel te veel geworden - en tegelijk dat de autonomie behoorlijk toegenomen zou moeten zijn. Dat wordt natuurlijk pas duidelijk bij langdurig gebruik.

Dit is een mooie service en in het voordeel van beide partijen. Anders moest ik tot in Dronten rijden voor zoiets eenvoudigs (of moest iemand van Flevobike naar Gent komen). Dat is zowat het belangrijkste probleem met zo'n velomobiel: de afstand tot een servicepunt is - toch in mijn geval - aanzienlijk. Anderzijds maakt de soepele aanpak dat dit voor dergelijke zaken geen bezwaar is.

4 opmerkingen:

  1. ... behalve als je zelf als zo'n servicepunt begint te functioneren ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Greenmachinist 02-maart 2014

    Altijd boeiend om aan enginemapping te doen. Zo kun je naar eigen behoefte de Orca instellen.
    Verticale as lijkt me de cadans en horzizontaal de snelheid. Is dit je eigen instelling of een foto van de fabrieksinstelling? De ondersteuning lijkt iets verder door te lopen dan de 27,5 k/m per uur die voor de wet aangehouden dient te worden.
    Geweldige service trouwens van Flevobike.

    groet

    Greenmachinist

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De instelling zit ergens tussenin. Aangezien het V2 display tijdelijk bij mij ligt, is het het aangewezen moment om één en ander uit te testen.
      Ik meende trouwens dat de verticale as een percentage aangeeft, waarbij 100% het maximale motorvermogen is.
      En inderdaad: over de service valt absoluut niet te klagen, net zomin als over de Orca.

      Verwijderen