In principe is het simpel: zet de gps op "trackback" en keer op je sporen terug. Alleen: daar had ik geen zin in.
Het laatste deel van de heenrit, door de bossen van Bolderberg, reed niet echt aangenaam (gravelpad) en op de kaart bleek dat ook een eindje om. Ik besloot alvast anders te starten: van Genk via Hasselt recht naar het Albertkanaal. Minder mooi, langs een gewestweg, maar het schoot wel lekker op. De rest zou ik onderweg wel bepalen.
Een groot verschil met vrijdag: het mocht dan wel even fris zijn (ongeveer 2°C bij het opstaan), maar de zon scheen volop. Onderweg langs het Albertkanaal besloot ik een andere route te verkennen. De wegenkaart lag in de Orca, dus kon ik snel even kijken hoe dat zou lopen.
Een rondpunt voor fietsers (Hasselt) |
Het Flevobike Velomobieldakje op de Cyclone |
De Schelde over in Sint-Amands |
De wachttijd op het veer, terwijl de fietsers binnendruppelden, was snel volgebracht met het verstrekken van informatie over het hoe en waarom van een velomobiel.
Alleen aan de overkant, bij het ontschepen, was het wat moeilijker. Daar ligt nog een oude, vaste helling. Een velomobiel bij laagtij dat hele eind omhoogslepen is niet zo eenvoudig. Gelukkig waren er helpende handen om de Cyclone ook boven te krijgen.
Grondgebied Mariekerke: een kort eindje onverhard |
Voor wie het interesseert: de hele route staat op RouteYou.
Voor enkele stukken moet ik voor in de toekomst een beter alternatief vinden. Vooral het eind tussen Willebroek en Sint-Amands is afgrijselijk slecht: een eerder drukke, smalle gewestweg met een hobbelig en smal "fietspad" ernaast.
Wat de Orca betreft: sinds de week ervoor ervoer ik een gekmakend gekraak in de fiets. Dat leek verband te houden met het verplaatsen van de trapas, maar ook weer niet helemaal. Tijdens de rit terug huiswaarts was het een continu geluid geworden. Bij het uitstappen ergens onderweg merkte ik dat het geluid van recht onder mij kwam, dus kon de bron beter opgespoord worden. Het bleek dat ik de boutjes waarmee het zitje op de rails vastgezet is niet goed aangehaald had... Daarna was het veel stiller rijden.
Zo'n ligfietstreffen is dus voor herhaling vatbaar, met verbindingsritten erbij. Uiteindelijk legde ik op drie dagen 440 km af, met de fietskar achter de Orca. Dat blijkt vlot te gaan.
De volgende lange verplaatsing wordt de rit naar Dronten, waarover later meer.
Een mooie training voor als je de komende zomer naar Frankrijk wilt gaan reizen.
BeantwoordenVerwijderenMooie combinatie trouwens met de Cyclone.
Heb je trouwens de route zelf ook aangepast? Als ik in de Garmin 450 een route vast wil leggen krijg ik lang niet altijd de handigste route. Vaak moet ik dan nog enige aanpassingen doen met behulp van kaartmateriaal.
groet
Greenmachinist
Voor het doorgaan was de route vooraf opgemaakt. Daarvoor gebruik ik
Verwijderenhttp://openrouteservice.org/
In het weerkeren koos ik een punt op de kaart dat niet te ver lag, zeg 50 km, want anders kon de gps de route niet berekenen. In één keer tot thuis navigeren vanaf Herentals zat er bijvoorbeeld niet in. Die combinatie werkte behoorlijk: ik bepaalde waar ik naartoe wilde en onderweg naar dat punt hoefde ik maar de gps te volgen.
Beste Jan,
BeantwoordenVerwijderenzelf doe ik een paar keer per jaar de route Gent-Herentals. Een zeer mooi alternatief voor het slechte stuk tussen Sint-Amands en Willebroek: vanaf Sint-Amands (fietsknooppunt 12) kan je deels langs een oude spoorwegbedding en deels langs de bestaande spoorweg richting Boom (langs Oppuurs, Puurs en Ruisbroek). Je komt dan uit ter hoogte van de brug over het Zeekanaal in Klein-Willebroek.
Groeten ,
Geert
Bedankt, Geert. Ik zal mijn bestaande route aanpassen en dat stukje erin opnemen.
Verwijderen